Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääInfra nyt
Drone on tieinsinöörin oikea käsi > Drone-pienoiskoptereiden ottamat ilmakuvat ja vide...
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuud...
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman o...
Lue lisääInfra nyt
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla > Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalust...
Lue lisääInfra nyt
Tietomalli ohjaa myös työkoneita > Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin ask...
Lue lisääInfra nyt
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen > Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa per...
Lue lisääInfra nyt
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa > Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää...
Lue lisääInfra nyt
Oppilaiden toiveet huomioitiin Toppelundin koulun suunnittelussa > Destia suunnitteli toimivan ja turvallisen pihan E...
Lue lisääInfra nyt
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta > Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tied...
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin > Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkane...
Lue lisääInfra nyt
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi > Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan val...
Lue lisääInfra nyt
Destia on yksi Fingridin A-luokan kumppaneista kantaverkon rakentamisessa > Destia rakentaa parhaillaan suomalaisten kantaverk...
Lue lisääInfra nyt
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön > Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja ...
Lue lisääInfra nyt
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa > Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden ...
Lue lisääInfra nyt
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla > Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aiko...
Lue lisääInfra nyt
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin > Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hankett...
Lue lisääInfra nyt
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa > Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin dig...
Lue lisää
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa
Infra nyt · Julkaistu 10.06.2020
Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kunnon seurantaan ja korjaustarpeiden ennakointiin. Kehitystyön painopiste on viime aikoina kohdistunut kuva- ja anturiteknologian sekä konenäön ja tekoälyn kehittämiseen.
Konenäkö voidaan opettaa tunnistamaan kuva-aineistosta automaattisesti tiettyjä asioita, kuten esimerkiksi lumiset liikennemerkit.
– Tulossa oleva 5G-teknologia vauhdittaa etenkin kuva-aineiston hyödyntämistä, jolloin esimerkiksi onnettomuuspaikalta voitaisiin tarvittaessa välittää videokuvaa nopeasti eteenpäin, toteaa Destian kehityspäällikkö Oiva Huuskonen.
Toistaiseksi tilanteiden kuvantaminen tapahtuu still-kuvilla, mikä sinänsä on hyvin edullista teknologiaa ja riittävän hyvää useimpiin tarkoituksiin.
Tietoa kerätään myös erilaisilla antureilla. Esimerkiksi sorateiden tasaisuustunnusluku voidaan laskea varsin luotettavasti puhelimen tärinän perusteella. Puhelimen sisällä on kymmenkunta anturia, kuten kiihtyvyysanturi, joilla pystytään mallintamaan ajoneuvon liikettä.
– Tietojen saanti tiestön tilasta alkaa olla reaaliaikaista. Tilaajat ja urakoitsijat pääsevät kuva-aineistojen ja analyysien perusteella kiinni tilanteisiin menemättä itse paikan päälle. Tienpidon laatu muuttuu läpinäkyväksi myös asiakkaan suuntaan, Oiva Huuskonen kuvaa.
Vaikka tekniikka kehittyy, niin perinteiset kiinteät tiesääasemat ja kelikamerat ovat tiedonsaantikanavana edelleenkin tärkeä osa etenkin talvihoidon ohjausta.
– Jalostamme tiesääasemien ja kelikameroiden tuottamaa tietoa omiin tietomalleihimme. Laitteet sijaitsevat pääosiltaan kuitenkin päätiestöllä, vaikka tiepituutena mitaten valtaosa tiestöstä on alempaa tieverkkoa.
Perinteistä ja koeteltua tekniikkaa ovat myös kitkamittarit ja jatkuvatoiminen kitkamittaus. Tekniikka tarkoittaa, että busseihin ja rekka-autoihin sijoitetuilla optisilla keliantureilla mitataan tienpinnan kelitilaa, kitkakerrointa ja vesikerroksen paksuutta.
– Näin tietoa tienpinnan tilasta saadaan muualtakin kuin vain tiesääasemien kohdalta.
Oiva Huuskonen korostaa, että digitalisaatio ulottuu työnjohdosta kunnossapitoa tekevien ajoneuvojen ja työkoneiden kuljettajiin asti. Työmääräykset ja työtä koskevat kuittaukset kulkevat sähköisesti.
– Työntekijä saa puhelimeensa ilmoituksen uudesta työmääräyksestä, ja linkin takaa avautuvat työtä koskevat ohjeet ja kartta kohteen sijainnista. Paikan päältä työntekijä kuittaa työn aloittamisen, ja kun työ on tehty, se kuitataan samalla tavalla. Työnjohto ja asiakas pysyvät reaaliaikaisesti kartalla, missä tilassa asiat kohteessa ovat.
– Investointiluontoiset työt ja korjaukset tehdään edellä kuvatulla toimintakonseptilla. Sään mukaan tapahtuvassa ohjauksessa, kuten liukkaudentorjunnassa, hälytykset hoidetaan tavallisesti Destian Kelikeskuksesta käsin.
Destia on mukana Business Finlandin rahoittamassa 5G Safe Plus -projektissa, jossa mietitään uuden ajoneuvotekniikan avaamia mahdollisuuksia. Useimmilla autovalmistajilla on käytössään ratkaisuja, joilla ne voivat siirtää autoista tietoa valmistajalle esimerkiksi turvatyynyn laukeamisesta, jarrutusassistentin toiminnasta sekä siitä, missä paikassa esimerkiksi onnettomuus on tapahtunut.
– Ajoneuvovalmistajat eivät toistaiseksi ole avanneet tiepitäjille omaa dataansa, enkä usko, että lainsäädäntökään pystyy asiaan heti puuttumaan. Jos tieto avattaisiin, niin aikakriittiset tiedot vaikkapa onnettomuuksista tai niiden syistä, tulisivat suoraan myös tienpitäjän tietoon, Huuskonen toivoo.
Huuskonen uskoo, että synergiaa palveluiden tuottajien ja tarvitsijoiden välille saadaan vielä aikaan sopimusteitse. Autoteollisuus voisi vaikkapa korvausta vastaan toimittaa tienpitäjälle tämän hyödylliseksi kokemaa tietoa.
Data ohjaa myös infrarakentamista Destian kehityspäällikkö Pekka Lammassaari kertoo, kuinka dataa hyödynnetään nykypäivän infrarakentamisessa.
Kunnossapidon kuulumisia – haastattelussa työpäällikkö Eero Mikkola Työpäällikkö Eero Mikkola on työskennellyt vuosikymmenen verran Destian kunnossapidossa ja aloitti työpäällikkönä 4 vuotta sitten.
Näin saat mahdollisimman paljon irti kesästäsi Destiassa Kuinka saada kesätyökokemuksesta kaikki irti?
Infra nyt
Data ohjaa myös infrarakentamista > Destian kehityspäällikkö Pekka Lammassaari kertoo,...
Lue lisääInfra nyt
Kaupunkisuunnittelussa korostuu nyt asukasnäkökulma > Kaupunkisuunnittelu ja uudet palvelut yksikön joht...
Lue lisääInfra nyt
Talvikunnossapidon toimintaa koordinoidaan Destian Kelikeskuksessa > Merkittävä tuki Destian talvikauden kunnossapidoll...
Lue lisää