Näkökulmia
Suomalaisten väylien kunnossapito käännekohdassa > Haastattelussa tiestötietopalveluiden päällikkö Ar...
Lue lisääNäkökulmia
Suomalaisten väylien kunnossapito käännekohdassa > Haastattelussa tiestötietopalveluiden päällikkö Ar...
Lue lisääNäkökulmia
Herttoniemen ja Lauttasaaren alueurakoissa ei tingitä turvallisuudesta > Tutustu Herttoniemen ja Lauttasaaren kunnossapitoo...
Lue lisääInfra nyt
Parempi huominen rakennetaan yhdessä > ”Infran tehtävä on yhdistää elämää”, kiteyttää Des...
Lue lisääNäkökulmia
Profiili – Iso kuva > – Pitäisikö yritykset velvoittaa sitouttamaan hiil...
Lue lisääNäkökulmia
Destia tositoimissa > Toimitusjohtaja Tero Kiviniemi uskoo joukkuepeliin...
Lue lisääNäkökulmia
Muuttuvaa maailmaa rakentamassa > Annina Peisa on Erikoisrakentaminen-tulosyksikön j...
Lue lisääNäkökulmia
Mimmit peinttasivat > Mimmit peinttaa -yhteisö maalasi urbaanin olohuone...
Lue lisääInfra nyt
Asiantuntijapalvelut tekevät yhteistyötä pohjoismaisella tasolla > Destian Asiantuntijapalvelut olivat mukana NordLCA...
Lue lisääNäkökulmia
BLOGI: Tietyöt ovat tuotekehitystä > Jokakesäinen ärsytyksen aihe mökkimatkalaisille ov...
Lue lisääNäkökulmia
Matkalla asiakkaan ykköseksi > Asiakasratkaisut-prosessin omistaja Marko Vasenius...
Lue lisääNäkökulmia
Destian asiakaskokemus viritetään nyt huippuunsa > Olemme selvittäneet, mitkä seikat asiakkaamme koke...
Lue lisääNäkökulmia
Väylät kuntoon > Rakennusteollisuus ry:n toimitusjohtaja Aleksi Ran...
Lue lisääNäkökulmia
Blogi: Älyliikenteen väylä vauhdittaa kunnossapidon kehitystä > Aurora-hankkeessa luodaan automaattisen liikenteen...
Lue lisääNäkökulmia
Ajattelija > Kaupunkisuunnittelussa tärkeintä on uskaltaa ajate...
Lue lisää
Ajattelija
Näkökulmia · Julkaistu 13.03.2018
"Suurin muutos kaupungeissa on, että yhä useammat haluavat asua nyt keskustassa. Helsingissä on kauhisteltu, että kaupunki muuttuisi jotenkin huonoksi, jos rakennetaan tiiviisti, mutta nyt suunta on muuttunut. Helsingin yleiskaavassa Kehä I:n sisäpuolella on 150 000 asukasta lisää, mikä merkitsee myös erittäin suurta liikenteen vallankumousta. Liikenne on pakko rakentaa joukkoliikenteen ja raideliikenteen varaan.”
”Merkittävin käsillä oleva hanke Helsingissä ovat pikaraitiotiet. Ensin tulee Raidejokeri, jonka varrelle tulee 70 000 asukasta. Yhteensä uutta raitiotietä rakennetaan noin sata kilometriä. Riippuu suhdanteista sekä asunnon ostajien maksuhaluista, kuinka nopeasti hankkeet pystytään toteuttamaan.”
”Jos kaupunkisuunnittelu laahaa jäljessä, kaupunkirakenne voi päästä hajautumaan. Ihmiset eivät muuttaneet kehyskuntiin sen takia, että on hauska asua vaikean matkan päässä, vaan siksi, ettei muualla ollut tarjontaa. Kun Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat parantaneet kaavoitustaan, kehyskuntien kasvu on pysähtynyt kuin seinään.”
”Tulevaisuudessa liikennemäärät Helsingissä vähän kasvavat. Auton käytön pitää kuitenkin pudota merkittävästi, jos asukasluku Kehä I:n sisäpuolella kaksinkertaistuu. Kun siirrytään markkinaehtoiseen pysäköintiin, auton vuokraamisesta tulee houkuttelevampaa.”
”Ruuhkat eivät ole kiinni kaistoista, vaan liittymistä ja siitä, kuinka paljon kantakaupunki ottaa vastaan autoja. Vaikka Länsiväylällä olisi 20 kaistaa Helsinkiin, Helsinkiin ei voi päästää nykyistä enempää autoja tunnissa.”
"Keskustatunneli on tarpeeton, jos rakennetaan tunneli Tallinnaan."
”Keskustatunneli on tarpeeton, jos rakennetaan tunneli Tallinnaan, koska satamien auto- ja rekkaralli jäisi pois. Se maksaisi vähän enemmän, mutta ei järjettömästi, ja koko satamien liikenne saataisiin sinne. Olen ollut Tallinna-tunnelin kannalla jo pitkään.”
”Kaupunkisuunnittelussa tärkeintä on ”think big”-ajattelu. Kun aikanaan tehtiin neljättä lisäraidetta pääradalle, meitä oli muutama, jotka sanoimme, että tehdään kokonaan uusi rata lentokentän kautta Keravalle. Silloin se maksoi kuulemma liikaa, mutta nyt se maksaa enemmän. Nyt think big on tehdä pikaraitiotieverkosto etukäteen – eikä niin, että ihmiset muuttavat ensin. Toinen olisi Tallinnan tunneli. Se tekisi Suomesta mannermaan. Tunnelin rakentaminen veisi päätöksen jälkeen kymmenen vuotta. Louheesta saataisiin Helsingin edustalle keinosaaria.”
”Korkealle rakentaminen on Suomessa paloturvallisuussäädösten takia kallista – ja koska aurinko paistaa matalalta, taloja ei voi rakentaa kiinni toisiinsa. Sen takia 6–7-kerroksinen umpikortteli on aluetehokkuudeltaan parempi. Umpikorttelit ovat tuulensuojaisia, kun taas korkean rakennuksen juurella tuulee aina. Töölönlahden toimistotaloista olisi voinut rakentaa 40-kerroksisia, mutta se oli ja meni. Senaikainen ajatus oli, ettei mikään saa olla korkeampi kuin tuomiokirkko.”
Anssi Vanjoki ja IoE Internet of Everything on enemmän kuin Internet of Things. Internetin mahdollisuudet pitäisi nähdä laajasti, sanoo Vanjoki.
Kauas katsoja Tulevaisuus suunnitellaan nyt, sanoo tulevaisuustutkija Ilkka Halava.
Esko Aho visioi infraa Liikenne ja viestintä yhdistyvät digitaalisuuteen. Vallankumous on alkanut.
Näkökulmia
Millintarkalla asenteella > Raideliiketoiminnan johtaja Mikko Mäkelä kertoo De...
Lue lisääNäkökulmia
Aktiivinen omistaja > Destian tulos ja kannattavuus voivat parantua merk...
Lue lisääNäkökulmia
Turvallisesti 24/7 > Pohjois-Suomen tulosyksikön johtaja Seppo Ylitapio...
Lue lisääNäkökulmia
Kauas katsoja > Tulevaisuus suunnitellaan nyt, sanoo tulevaisuustu...
Lue lisääNäkökulmia
Tulevaisuutta luomassa > Destian viestintäpäällikkö Johanna Otranen rohkais...
Lue lisääNäkökulmia
Kokonaisratkaisuja > Seuraavat sata vuotta ovat jo työn alla, sanoo Des...
Lue lisää