Näkökulmia
Suomalaisten väylien kunnossapito käännekohdassa > Haastattelussa tiestötietopalveluiden päällikkö Ar...
Lue lisääNäkökulmia
Suomalaisten väylien kunnossapito käännekohdassa > Haastattelussa tiestötietopalveluiden päällikkö Ar...
Lue lisääNäkökulmia
Herttoniemen ja Lauttasaaren alueurakoissa ei tingitä turvallisuudesta > Tutustu Herttoniemen ja Lauttasaaren kunnossapitoo...
Lue lisääInfra nyt
Parempi huominen rakennetaan yhdessä > ”Infran tehtävä on yhdistää elämää”, kiteyttää Des...
Lue lisääNäkökulmia
Profiili – Iso kuva > – Pitäisikö yritykset velvoittaa sitouttamaan hiil...
Lue lisääNäkökulmia
Destia tositoimissa > Toimitusjohtaja Tero Kiviniemi uskoo joukkuepeliin...
Lue lisääNäkökulmia
Muuttuvaa maailmaa rakentamassa > Annina Peisa on Erikoisrakentaminen-tulosyksikön j...
Lue lisääNäkökulmia
Mimmit peinttasivat > Mimmit peinttaa -yhteisö maalasi urbaanin olohuone...
Lue lisääInfra nyt
Asiantuntijapalvelut tekevät yhteistyötä pohjoismaisella tasolla > Destian Asiantuntijapalvelut olivat mukana NordLCA...
Lue lisääNäkökulmia
BLOGI: Tietyöt ovat tuotekehitystä > Jokakesäinen ärsytyksen aihe mökkimatkalaisille ov...
Lue lisääNäkökulmia
Matkalla asiakkaan ykköseksi > Asiakasratkaisut-prosessin omistaja Marko Vasenius...
Lue lisääNäkökulmia
Destian asiakaskokemus viritetään nyt huippuunsa > Olemme selvittäneet, mitkä seikat asiakkaamme koke...
Lue lisääNäkökulmia
Väylät kuntoon > Rakennusteollisuus ry:n toimitusjohtaja Aleksi Ran...
Lue lisää
Väylät kuntoon
Näkökulmia · Julkaistu 06.06.2018
Suomen väylien ylläpitoon ja uusinvestointeihin tarvitaan jopa miljardi euroa vuodessa.
Ennakoitavuus ja pitkäjänteisyys ovat vastuullisen infrapolitiikan ydin. Nyt jatkuvuutta ei ole, koska väylien ylläpitoon varatun 500 miljoonan euron korjausvelkapaketin rahat ovat loppumassa vuoden lopussa. Valtiovalta ei ole toistaiseksi osoittanut lisärahaa.
"Tilanne on täysin kestämätön", Rakennusteollisuus ry:n toimitusjohtajana vuoden 2017 marraskuussa aloittanut Aleksi Randell sanoo.
Valtioneuvoston parhaillaan valmistelussa oleva asetus väyläluokituksesta pyrkii omalta osaltaan helpottamaan tilannetta, vaikka se ei suoranaisesti tuokaan rahaa ylläpitoon.
Miten käy liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen kehittämisen, kun vastuu siirtyy maakunnille?
Aleksi Randell kannattaa suunnitelmaa, joka ulottuu vuosikymmenten yli. Tällöin puhutaan yksin infran ylläpidossa useiden kymmenien miljardien rahoitustarpeesta.
"Pitkäjänteinen väylien ylläpito- ja kehittämissuunnitelma 12 vuodeksi on erittäin tärkeä tässä tilanteessa. Se kattaa sekä ylläpidon että uudet väylähankkeet. Tarvitsemme liikenneverkon ylläpitoon ja uusiin väyliin vuosittain 500 miljoonasta miljardiin euroa lisää rahaa, jotta voimme taata riittävät liikkumisen palvelut sekä kansalaisille että elinkeinoelämälle."
"Herää kysymys, miten käy liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen kehittämisen, kun vastuu siirtyy maakunnille."
Jos väylien kehittäminen ja ylläpito siirretään suurelta osin maakunnille, on Randellin mukaan vaarana myös se, että kahdeksallatoista maakunnalla ei ole resursseja mittavien väylähankkeiden läpivientiin. Myös poliittiset intohimot voivat heikentää hankkeiden toteutusta.
"Maakunnissa voi syntyä poliittisia odotuksia, joihin ei voida rahoituksellisesti vastata. Se voi johtaa epäselvään tilanteeseen, mitä ollaan tekemässä. Peräänkuulutan pitkäjänteistä suunnittelua ja maakunnille ymmärrystä siitä vastuusta, mitä väylien ylläpito merkitsee."
"Elinkaarihankkeissa on tärkeää, että asioita tarkastellaan aina sekä loppukäyttäjien että kokonaiskustannusten näkökulmasta. Nyt on hyvä aika tehdä perinpohjaista tutkimusta, minkälaisiin tuloksiin elinkaarimallilla on jo päästy käyttäjien näkökulmasta."
"Allianssimallin osalta on tärkeä kehittää erilaisiin hankkeisiin soveltuvia sopimusmalleja. Oleellista on se, että hankkeiden varhaisessa vaiheessa asiat tuodaan avoimesti esille, suunnitellaan mahdollisemman paljon yhteistyössä ja myös onnistumiset jaetaan yhdessä. Näin vältetään monet ikävät yllätykset."
"Monimutkaistuvassa maailmassa tarvitaan jatkuvasti uudenlaisia tapoja toteuttaa hankkeita."
Esko Aho visioi infraa Liikenne ja viestintä yhdistyvät digitaalisuuteen. Vallankumous on alkanut.
Ajattelija Kaupunkisuunnittelussa tärkeintä on uskaltaa ajatella isosti, linjaa Osmo Soininvaara, kaupunkiajattelija.
Megatrendit ajureina Muutosten ajassa mahdollisuudet on hyödynnettävä, sanoo johtaja Heidi Erha Destiasta.
Näkökulmia
Blogi: Älyliikenteen väylä vauhdittaa kunnossapidon kehitystä > Aurora-hankkeessa luodaan automaattisen liikenteen...
Lue lisääNäkökulmia
Ajattelija > Kaupunkisuunnittelussa tärkeintä on uskaltaa ajate...
Lue lisääNäkökulmia
Millintarkalla asenteella > Raideliiketoiminnan johtaja Mikko Mäkelä kertoo De...
Lue lisääNäkökulmia
Aktiivinen omistaja > Destian tulos ja kannattavuus voivat parantua merk...
Lue lisääNäkökulmia
Turvallisesti 24/7 > Pohjois-Suomen tulosyksikön johtaja Seppo Ylitapio...
Lue lisääNäkökulmia
Kauas katsoja > Tulevaisuus suunnitellaan nyt, sanoo tulevaisuustu...
Lue lisääNäkökulmia
Tulevaisuutta luomassa > Destian viestintäpäällikkö Johanna Otranen rohkais...
Lue lisääNäkökulmia
Kokonaisratkaisuja > Seuraavat sata vuotta ovat jo työn alla, sanoo Des...
Lue lisää