Toimiva Suomi
Destia toivottaa rauhallista joulua kaikille > Destia kiittää asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneit...
Lue lisääToimiva Suomi
Destia toivottaa rauhallista joulua kaikille > Destia kiittää asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneit...
Lue lisääNäkökulmia
Herttoniemen ja Lauttasaaren alueurakoissa ei tingitä turvallisuudesta > Tutustu Herttoniemen ja Lauttasaaren kunnossapitoo...
Lue lisääToimiva Suomi
Radan kunnossapito mahdollistaa sujuvan junaliikenteen > Kouvolassa ratakunnossapidossa työskentekevät Matt...
Lue lisääToimiva Suomi
Turvallisempi kouluympäristö Kyröskoskelle > Destia on toteuttanut koululaisten turvallisuutta ...
Lue lisääToimiva Suomi
Kymmenen vuotta sitten Juvalla tasamaasta tuli lampi > Destian maa-ainesvastaava Simo Tarkkanen kertoo, m...
Lue lisääToimiva Suomi
Ajotapakilpailun voittajan vinkit autoilijoille > Destian sisäinen ajotapakilpailu kiinnitti huomiot...
Lue lisääToimiva Suomi
Elinkeinoelämä ja Tampereen yliopisto panostavat infrarakentamisen digitaalisuuteen > Tampereen yliopistoon on perustettu uusi professuu...
Lue lisääToimiva Suomi
Esittelyssä suunnittelupalvelut ja tiestötieto > Destia tarjoaa palveluja koko infran elinkaarelle....
Lue lisääToimiva Suomi
Joulumieli kuuluu jokaiselle > Destia suuntaa joululahjavarat tänä vuonna tulevai...
Lue lisääToimiva Suomi
Vaativaa pohjarakentamista Presidentinlinnan vieressä > Destia vahvistaa Helsingin toiseksi vanhimman rake...
Lue lisääToimiva Suomi
iLIITU-päivä kokoaa liikenneturvallisuudesta kiinnostuneet yhteen > iLiitu-päivä järjestetään taas 4.12.2018 Helsingis...
Lue lisääInfra nyt
Tositoimissa vt 5 Mikkeli-Nuutilanmäki -hankkeessa > Destialaiset työskentelevät itäisen Suomen pääväyl...
Lue lisääToimiva Suomi
Destia vahvasti esillä Kaakkois-Suomen ratarakentamisessa > Destialla on pitänyt kiirettä Kotkan alueella tänä...
Lue lisääToimiva Suomi
Suomen suurimmat betonisillat > Työmaapäällikkö Aki Loikkanen johtaa siltojen rake...
Lue lisääToimiva Suomi
Näin se tehtiin… Siltaremontti > Ounaskosken sillan peruskorjaus kohottaa 1951 valm...
Lue lisää
Näin se tehtiin… Siltaremontti
Toimiva Suomi · Julkaistu 15.10.2018
Ounaskosken noin 400-metrinen rautatie- ja maantiesilta on ollut kovassa käytössä, sillä sen yläkannella kulkee junarata, tämän alapuolella ajorata sekä molemmilla laidoilla kevyen liikenteen väylät.
– Vuosikymmeniin mahtuu kaikenlaista, ja ajoradan reunalla oli rautaa vähän mutkallakin, mutta silta itsessään oli edelleen iskussa – näyttää olevan englantilaisesta raudasta tehty, Destian työpäällikkö Mika Tuokila kehaisee.
Sillan peruskorjaus pitää sisällään kevyen liikenteen väylien uusimisen, kiskojen vaihtamisen, huoltokannen rakentamisen, ajoradan pinnoittamisen sekä koko terässillan hiekkapuhaltamisen ja maalaamisen.
Työt aloitettiin syyskuussa 2017 uusimalla kevyen liikenteen väylät. Ne kulkevat sillan kylkiin ripustettuina, mikä tarjoaa matkailukaupungin turisteille aitiopaikan Ounasjoen ihailuun. Jatkossa sekä liikenne että maisemakuvaajat mahtuvat väylille aiempaa huomattavasti paremmin, sillä niiden leveyttä kasvatettiin kahdesta kolmeen metriä. Destia on vastannut sekä väylien uusimisen suunnittelusta että toteutuksesta.
– Pyörätien tulee kestää yli 6 000 kilon kuorma, johon on laskettu sekä lumimassan että aurauskaluston kuormitus. Taustalla on erittäin paljon tarkkaa laskentatyötä, sillä yksistään kevyen liikenteen väylien teräsrakenne painaa satoja tonneja, Tuokila sanoo.
Kevyen liikenteen väylät valmistuivat odottamaan viimeistelyä maaliskuussa 2018. Peruskorjauksen jatkuminen pintakäsittelyllä edellytti kaupunkiliikenteelle keskeisen sillan sulkemista kahdeksan kuukauden ajaksi. Määräaikaa tavoitellaan Tuokilan mukaan tekemällä töitä eri vuoroissa yhteensä 12 tuntia päivässä seitsemänä päivänä viikossa.
Kookasta lankkua meni 12 000 metriä.
Teräsrakenne ja Rovaniemen arktinen sijainti ovat hankala yhdistelmä hiekkapuhallukselle talviaikaan.
– Teräs pitää saada lämmitettyä plusasteille, ettei sen pintaan tiivisty vettä hiekkapuhalluksessa. Jäistä terästä ei myöskään voi maalata.
Iso voimanponnistus onkin ollut sillan verhoaminen suojahuppuun, jonka suojissa rakenteet saadaan puhallettua pakkasillakin. Suojaus on käytännössä ilmatiivis, sillä puhallushiekka ja pinnasta sinkoavat maalihiput imuroidaan talteen puhalluksen aikana.
– Veteen maalijätettä ei saa päästä lainkaan. Se on varmistettu valtavan kokoisilla imureilla.
Pussitettu silta voidaan varustaa lämmittimien lisäksi myös ilmankuivaimilla tai ilmanvaihdolla. Suojan alla kahdeksaan lohkoon jaettua siltaa on hiekkapuhallettu ja maalattu vaiheittain. Samalla on korjattu teräsrakenteiden ruostevaurioita, jotka ovat seurausta vuosikymmenten kulutuksesta ja tiesuolasta. Silta saa ylleen neljä maalikerrosta.
Lokakuun loppuun mennessä ovat maalaustyöt valmiit. Rinnakkain niiden kanssa on ylätasolle tehty huoltosiltaa raideliikenteelle. Kansirakenne päällystetään vieriviereen asennetuilla kakkosvitosilla. Se turvaa raiteiden huoltotyötä, mutta suojaa myös autoliikennettä radan alapuolelle etenkin junista tippuvalta jäältä.
– Lankkukasa siltatyömaan vierellä oli valtava, sillä kookasta lankkua meni kannelle yhteensä 12 000 metriä.
Liikenneviraston ylitarkastaja Tommi Kämpin mukaan Ounaskosken sillan korjaus- ja kunnossapitokustannukset on jyvitetty harvinaisella tavalla. Liikennevirasto vastaa rautatieliikenteen kustannuksista ja kaupunki tieliikenteen osuudesta.
– Yhteinen työmaa on iso, mutta näin olemme välttyneet tekemästä pahimmassa tapauksessa osan töistä kahteen kertaan, Kämppi sanoo.
Sillan sulkeminen teki aikataulusta kriittisen, mutta peruskorjaus eteni Destian johdolla suunnitelmien mukaan.
– Keskusteluyhteys säilyi hyvänä ja urakan edetessä tulleisiin muutoksiin reagoitiin tarpeen mukaan.
Radan reilut rakentajat Luottamus antaa nuorelle virtaa ja kokeneelle työrauhan. Ja keksinnöille tilaa.
Savon rata kuntoon KP6 eli Savon rata on uusi aluevaltaus Destialle, joka vastaa Itä-Suomen rataverkon kunnossa-pitoalueen hoidosta.
Myllysaaren alikulkusilta Myllysaaren alikulkusilta Tampereella on monipuolisen osaamisen taidonnäyte. -katso VIDEO
Toimiva Suomi
Ruuhkat vähenevät valtatie 12:lla > Tillola–Keltti-osuuden parannustyöt valmistuvat ma...
Lue lisääToimiva Suomi
Tervetuloa, talvi! > Työpäällikkö Eero Mikkola on jo valmiina hoitamaan...
Lue lisääToimiva Suomi
Näin louhimme kaupungissa > Räjäytys aiheuttaa tärinää. Kalliolouhinta kaupun...
Lue lisääToimiva Suomi
Blogi: Koululaiset tutustumassa kiviainesalueeseen > Eräänä kuulaana ja aurinkoisena syksyn päivänä Des...
Lue lisääToimiva Suomi
Torilla tavataan! > Destia uudistaa Kansalaistoria ja Makasiinipuistoa...
Lue lisää