Toimiva Suomi
Myllysaaren alikulkusilta > Myllysaaren alikulkusilta Tampereella on monipuoli...
Lue lisääToimiva Suomi
Myllysaaren alikulkusilta > Myllysaaren alikulkusilta Tampereella on monipuoli...
Lue lisääToimiva Suomi
Urakka pinnan alla > Destia suunnittelee ja toteuttaa Fortumin Imatran ...
Lue lisääToimiva Suomi
Mitä tarkoittaa biodiversiteetti? > Destia ottaa luonnon monimuotoisuuden huomioon.
Lue lisääToimiva Suomi
Tilaa konttilaivoille > Rauman konttisataman laajennustyöt valmistuvat mar...
Lue lisääToimiva Suomi
1960-luvulla alkoi muutos > Kouvola on esimerkki kaupungista, jossa hallinnoll...
Lue lisääToimiva Suomi
Ratarakentamista Pohjanmaalla > Raideliikenteen suosiminen sekä tavaroiden että he...
Lue lisääToimiva Suomi
Länsimetro valmistuu > Länsimetroon liittyvät työt ovat olleet Destialle ...
Lue lisääToimiva Suomi
ALLIANSSI > Helsinki-Vantaan lentoasema on kansainvälinen kes...
Lue lisääToimiva Suomi
Ilmastonmuutos vauhdittaa energiainfraa > Ilmastonmuutos aiheuttaa äärisääilmiöitä, jotka l...
Lue lisääToimiva Suomi
Paalulaattojen puuttuessa > Porvoon moottoritie on aikansa lapsi: upeita suori...
Lue lisääToimiva Suomi
CE-merkintä > on laadun tae myös kiviaineksille. Taustalla on EU...
Lue lisääToimiva Suomi
Ohitustie > Itäisen Suomen valtimoa, valtatie 5:tä, parannetaa...
Lue lisääToimiva Suomi
Laadukasta suunnittelua > Laadukas suunnittelutyö on yksi Destian menestykse...
Lue lisääToimiva Suomi
LUPAUS > E 18 Haminan ohikulkutien viimeinen urakka valmis...
Lue lisääToimiva Suomi
Millimetrin tarkkuudella > Destia urakoi Länsimetron päällysrakenteet. Se va...
Lue lisääToimiva Suomi
Näin toimii Destian talvihoito > Destian kelikeskus toimii ympäri vuorokauden. Keli...
Lue lisääToimiva Suomi
Kantatie 51, Espoo > Destia parantaa Länsimetron liityntäyhteyksiä Espo...
Lue lisääToimiva Suomi
Tuplavastuu > Mäki sai väistyä ja rantaviiva siirtyä Äänekosken ...
Lue lisää
Tuplavastuu
Toimiva Suomi · Julkaistu 29.12.2015
Mäki sai väistyä ja rantaviiva siirtyä Äänekosken biotuotetehtaan rautatiepohjan urakassa.
Destia voitti Äänekosken biotuotetehtaan murskaus- ja louhintatyön kilpailutuksen ja sai tehtäväkseen myös rannan ruoppaus- ja täyttötyön. Tehdas sijaitsee jyrkän mäen vieressä. Urakassa mäki sai väistyä biotuotetehtaan rautatien edestä, mikä tiesi koko 360 000 kuution kokoisen mäen kaivamista, louhimista ja kuljettamista.
Destian työpäällikön Harri Korhosen mukaan yhden yrityksen kantaessa vastuun sekä louhinnasta että rannan täyttämisestä säästetään aikaa ja rahaa. Ensin otetaan kalliota rautatien tieltä pois ja sitten tehdään kiviaineksesta leveämpi ranta samalle rautatielle.
– Kun sama yritys tekee molempia urakoita, kokonaisuus on selkeä hallita. Samalla kun yhdessä päässä louhitaan, toisaalla jo päästään täyttämään ruopattua rantaa, Korhonen sanoo.
Kalliomäen tasaamisessa urakkaan kuului pintamaan kaivamista ja siirtoa 60 000 kuutiota sekä kallion louhintaa 300 000 kuutiota. Destian kalliorakentamisen yksikölle kalliomäen tasaaminen on tavallista työarkea: Poravaunuilla tehdään reiät, panostajat räjäyttävät, louhitut kivet kuormataan kyytiin ja viedään raskailla dumppereilla eteenpäin. Tietyömailla ei tosin yleensä ole, kuten nyt, lähimmillään 40 metrin päässä ympärivuorokautisesti toimivaa sellutehdasta.
”Sellutehtaan läheisyys oli haaste.”
– Tehdas oli tietynlainen haaste turvallisuuden ja tehtaan tuotannon varmistamisen kannalta. Mutta ongelmia ei ollut.
Destia sai urakan kesäkuussa, työt alkoivat vielä saman kuukauden aikana. Ensimmäiseksi ryhdyttiin pintamaiden poistamiseen. Kun maata tuntui riittävän, mäkeä tutkittiin tarkemmin. Toisin kuin aivan vieressä oleva, aiemmin sivustaan louhittu kalliomäki, tämä mäki olikin sellainen, jossa maata oli 300 000 kuutiota ja kalliota 50 000 kuutiota.
– Antoihan se uuden perspektiivin. Porauskalusto saatiin uusille työmaille, mutta nyt mäestä ei saatukaan rannan täytössä tarvittavaa kiveä, Korhonen kuvailee.
Onneksi Destialla on myös oma kiviainesottoalue, minkä ansioista rannan rakentaminen pääsi alkamaan aikataulussa, vielä kun tuotantoa sopivasti kiritettiin.
Urakan toisen osan, rannan ruoppaamisen ja täyttämisen, ympäristölupa tuli voimaan heinäkuussa.
– Pehmeiden massojen kanssa ollaan tekemisissä lähes aina kun rakennetaan, ja vesistörakentaminen on tuttua edelleen, Harri Korhonen sanoo ja muistuttaa naurahtaen Destian kaukaisista, historiallisista juurista Kuninkaallisessa koskenperkausyksikössä.
Ruoppaus tehtiin Destian omalla pitkäpuomisella kaivinkoneella. Ympäristölupa edellytti sulkeutuvaa kauhaa, sillä sedimentissä oli jäämiä aiemmasta öljyvahingosta. Destian konekalustoyksikkö valmisti juuri oikeanlaisen kauhan. Korhosen mukaan ruoppaustapa vaati myös tuotantotavan hiontaa, mutta yhteistyössä tilaajan kanssa työ saatiin tehtyä asiakasystävällisellä hinnalla ja sujuvalla aikataululla.
– Kun kaikki infrarakentamiseen liittyvät liiketoimintamuodot ovat omassa talossa, eikä olla markkinatilanteen armoilla, yllättäviinkin tilanteisiin voidaan vastata nopeasti, Harri Korhonen sanoo.
Metsä Fibren biotuotetehdas oli vuoden 2015 suurimpia talousuutisia, sillä kyseessä on metsäteollisuuden historian suurin investointi. Tehdas rakennetaan nykyisen sellutehtaan alueelle, mikä on tuonut omat haasteensa myös infrarakentamiselle.
Toimiva Suomi
Melua hahmottamassa > Kiviaineksen otossa käytettävän murskaimen lähtö...
Lue lisääToimiva Suomi
Uutta kaupunkia > Helsingin Kalasataman välittömässä läheisyydessä k...
Lue lisää