Toimiva Suomi
Kaupunkia Kalasatamaan > Kalasatamaan, keskelle ahdasta kaupunkiympäristöä,...
Lue lisääToimiva Suomi
Kaupunkia Kalasatamaan > Kalasatamaan, keskelle ahdasta kaupunkiympäristöä,...
Lue lisääToimiva Suomi
Korjausvelka > Liikenneväylien korjausvelka on rahasumma, joka ta...
Lue lisääToimiva Suomi
Maakaapeliverkkoa Kalasatamaan > Helsingin Kalasatamaan vedetään yhteensä 20 kilome...
Lue lisääToimiva Suomi
Tuplasilta > Suomen suurimmat jännitetyt betonisillat rakenneta...
Lue lisääToimiva Suomi
Teitä rakennettiin työttömien voimin > Suomen väylästön historiassa työllistämistoimenpit...
Lue lisääToimiva Suomi
Triplaa rakennetaan jättipaalujen varaan > Helsingissä Pasilan Triplaa rakennetaan vakaalle p...
Lue lisääToimiva Suomi
Tarkasti aikataulussa > Helsinki-Vantaan lentoasemasta kuoriutuu 2020-luvu...
Lue lisääToimiva Suomi
Digitalisaatio työmaalla > Destian työmaat ovat muuttuneet digitalisaation an...
Lue lisääToimiva Suomi
Destian infratyöt Kalasatamassa > Kalasataman metroaseman ympärillä Helsingissä olev...
Lue lisääToimiva Suomi
Pohjoisbaana pyöräilijöille > Vuonna 2020 Helsingissä voi pyöräillä kilometrikau...
Lue lisääToimiva Suomi
Kumppaneiden avulla > Pohjoisbaanan työmaalla louhintatyötä tehdään luot...
Lue lisääToimiva Suomi
Matalakin torjuu melua > Kehäradan matalat meluesteet ovat nykyaikainen, te...
Lue lisääToimiva Suomi
Pohjatöitä tornitalolle > Destia on kaivanut ja louhinut jopa kahdeksan metr...
Lue lisääToimiva Suomi
Turvallinen raitiotie > Liikenneturvallisuusarviointi on myös kompromissie...
Lue lisää
Turvallinen raitiotie
Toimiva Suomi · Julkaistu 08.03.2017
Tampereen raitiotien rakennustyöt ovat alkamassa. Ennen rakennustöitä Destia toteutti Tampereen kaupungille liikenneturvallisuusarvioinnin, joka tarkastelee raitiotiesuunnitelmaa ihmisten liikkumisen turvallisuuden näkökulmasta.
– Raitiotien suunnittelijat miettivät tieturvallisuuden suunnittelun teknisiä näkökulmia, kuten esimerkiksi linjausta ja kaarisäteitä, kun taas liikenneturvallisuusarvioinnin suunnittelun lähtökohtana on ihmisten mahdollisuus liikkua turvallisesti, kun raitiotie on käytössä. Raitiotien suunnittelun teknisenä lähtökohtana on raitiovaunun huippunopeus. Omassa näkökulmassani puolestaan korostuu, millä vauhdilla raitiotievaunu voi liikkua turvallisesti eri kaupunkiosuuksilla vaarantamatta muuta liikennettä, johtava konsultti Christel Kautiala Destian Asiantuntijapalveluista sanoo.
Hän on kumppaneineen laatinut myös Turun kaupungille liikenneturvallisuusselvityksen sinne suunnitellusta raitiotiestä.
Liikenneturvallisuuden arviointi on erityisen vaativaa, kun rakennettuun ympäristöön tuodaan uusi elementti. Tampereen tapauksessa tämä uusi elementti on äänetön raitiovaunu, josta kaikilla paikallisilla asukkailla ei välttämättä ole aiempia kokemuksia.
”Olen voinut vaikuttaa varsinkin jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden asemaan.”
– Jostakin pitää tinkiä, kun ajoneuvojen, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden käyttämään tilaan tulee uusi kulkuneuvo. Olen voinut vaikuttaa liikenneturvallisuusarvioinnissa eniten tamperelaisten jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden asemaan, Kautiala kertoo.
Hänen mielestään on hyvä, että Destia on voinut olla alusta alkaen mukana arvioimassa liikenneturvallisuutta allianssihankkeena toteutetussa suunnittelussa.
– Näin olemme päässeet vaikuttamaan lopulliseen suunnitelmaan jo yleissuunnitelman ja kehittämisvaiheen suunnitelmien eri vaiheissa. Kuluneiden parin vuoden aikana ehdotustemme ansiosta on voitu parantaa esimerkiksi raitiotien ylityskohtiin, suojatiejärjestelyihin, liikennevaloihin tai suoja-aitoihin liittyviä pulmia.
Liikenneturvallisuusarvioinnissa on käytetty lähtötilanteen analysoinnissa Destian kehittämää, paikkatietoihin perustuvaa iLIITU-työkalua. Se sisältää tietoa muun muassa liikenneonnettomuuksista, onnettomuustyypeistä ja olosuhteista. Raitiotien liikenneturvallisuustietoutta on hyödynnetty varsinkin Ruotsista ja Norjan Bergenistä saaduilla kokemuksilla. Tampereen kokoisessa Bergenissä on viimeksi otettu käyttöön uusi raitiotie.
Arviointi on kompromissien hakua. Raitiotiesuunnittelijoiden ja liikenneturvallisuutta arvioivien asiantuntijoiden lisäksi lopulliseen ratkaisuun vaikuttavat myös hankkeelle allokoidut määrärahat.
– Budjettiraamit lopulta ratkaisevat, mikä on toteuttamiskelpoista. Tampereen raitiotien liikenneturvallisuuden arviointi ei kuitenkaan lopu tähän, vaan seuraamme hanketta sen avaamiseen saakka, Christel Kautiala sanoo.
Tampereen raitiotie tulee olemaan 22 kilometriä pitkä. Se koostuu kahdesta linjasta. Pysäkkejä rakennetaan 33–38 kappaletta.
Raitiotien rakentaminen on jaettu kahteen osaan. Osa 1 sisältää radat Pyynikintorilta itään Hervantaan ja keskussairaalan kampukselle TAYSiin. Osa 2 sisältää läntisen radan Pyynikintorilta Lentävänniemeen.
Liikennöinnin arvioidaan alkavan ensimmäisellä osalla vuonna 2021.
Toimiva Suomi
Jo vuosisata turvaa talveen > Maanteiden koneellinen talvikunnossapito juontaa j...
Lue lisääToimiva Suomi
Väylien valtakaudet > Sata vuotta sitten vesitiet, kanavat ja rautatiet ...
Lue lisääToimiva Suomi
Terminaali > Itä-Lapissa, Kemijärvellä, tukkipuulle rakennetaan...
Lue lisääToimiva Suomi
2 147 483 648 tavua mittausdataa > Destia on infra-alan edelläkävijä digitalisaation ...
Lue lisääToimiva Suomi
Kivestä tehty kestää > Kiviainekset ovat kaiken rakentamisen perusta. Kiv...
Lue lisääToimiva Suomi
Ikuinen kivisilta > Hakkilan kivisilta Vantaalla on yksi kolmesta alue...
Lue lisää