Töissä Destiassa
"Yksin tässä ei olla koskaan tekemässä" > Antti Palo työskentelee Destialla radan kunnossapi...
Lue lisääTöissä Destiassa
"Yksin tässä ei olla koskaan tekemässä" > Antti Palo työskentelee Destialla radan kunnossapi...
Lue lisääTöissä Destiassa
"Työ on mielekästä, vaihtelevaa ja haasteellista" > Marko Hyvönen työskentelee Destialla rakennusammat...
Lue lisääTöissä Destiassa
Uusien toimintatapojen kehittäminen tekee työstä mielekästä > Paavo Jääskeläinen toimii Destiassa kalliosuunnitt...
Lue lisääTöissä Destiassa
Rakennetun ympäristön tulevaisuus syntyy monialaisten osaajien yhteistyöllä > Mika Tuominen toimii Destiassa yksikön päällikkönä...
Lue lisääTöissä Destiassa
Näin onnistut työhaastattelussa > Kuinka vakuuttaa työnantaja sopivuudestaan tehtävä...
Lue lisääTöissä Destiassa
Kunnossapidossa ei kuljeta kellokortti kaulassa > Tomi Ruotsalainen on ollut Destia Raililla jo tois...
Lue lisääTöissä Destiassa
Vinkit vaikuttavaan kesätyöhakemukseen > Sami kertoo onnistuneen hakemuksen ainesosat.
Lue lisääTöissä Destiassa
Näin saat mahdollisimman paljon irti kesästäsi Destiassa > Kuinka saada kesätyökokemuksesta kaikki irti?
Lue lisääTöissä Destiassa
"Destialla on mielestäni hyvät mahdollisuudet kehittyä" > Työpäällikkö Ville Mäki-Lohiluoma haastattelussa
Lue lisääTöissä Destiassa
”Destia on tarjonnut minulle polun kasvaa, kehittyä ja oppia uutta” > Pasi Kailasalo työskentelee Destialla liiketoimint...
Lue lisääTöissä Destiassa
Kesä Destiassa – tunnelmia toimistolta ja työmaalta > Kesän 2019 Destian viestintätiimissä työskennellyt...
Lue lisääInfra nyt
Mahdollisuus uuden oppimiseen saa viihtymään samassa yrityksessä pitkään > Eija Laukkanen työskentelee työpäällikkönä Destia ...
Lue lisääTöissä Destiassa
Kirkkonummen aseman korjaustyöt valmistuvat syksyllä > Destian viestintäharjoittelija Venla Vuosalmi pääs...
Lue lisääTöissä Destiassa
Kansalaistorin ympäristö valmistuu kesäkuun lopussa > Destian viestintäharjoittelija Venla Vuosalmi tutu...
Lue lisääInfra nyt
Saara Lehtonen: ”Täällä on ollut minulle selkeä urapolku” > Saara Lehtonen on tehnyt Destialla pitkän uran. Vu...
Lue lisääTöissä Destiassa
Vt 5 Mikkeli-Nuutilanmäki -projekti toteutetaan turvallisuus keskiössä > Viestintäharjoittelija Venla Vuosalmi pääsi vierai...
Lue lisää
Vt 5 Mikkeli-Nuutilanmäki -projekti toteutetaan turvallisuus keskiössä
Töissä Destiassa · Julkaistu 18.06.2019
Destian viestintäharjoittelija Venla Vuosalmi pääsi vierailulle Mikkeli-Nuutilanmäki -projektin työmaalle. Opastamassa oli työmaapäällikkö Aki Loikkanen.
Mikkeli-Nuutilanmäki on ensimmäinen osuus hankkeesta, jossa rakennetaan 22 kilometriä valtatietä Mikkelistä Juvalle. Projekti alkoi vuonna 2018 ja se valmistuu vuoteen 2021 mennessä.
Valtatie 5 on itäisen Suomen pääväylä, ja sitä pitkin kulkee päivittäin noin 7 800-13 300 ajoneuvoa. Tulevaisuudessa liikennemäärän on ennustettu kasvavan, ja vuonna 2040 tiellä uskotaan ajavan vuorokaudessa 10 600-17 900 ajoneuvoa.
Uusi tie rakennetaan pääosin uuteen maastokäytävään, joka erkanee suurimmillaan noin kolmen kilometrin päähän kaksikaistaisesta vanhasta tiestä. Loikkanen kertoo, että uudesta tiestä rakennetaan nelikaistainen, ja tien keskelle tulee keskikaide. Tämä lisää liikenneturvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta. Hankkeella myös kehitetään Mikkelin ja Juvan välistä maankäyttöä.
Kun Loikkaselta kysyy parhaillaan tehtävistä töistä, hän toteaa: ”Olisi helpompi sanoa, mitä töitä tällä hetkellä ei tehdä – paalutusta”. Viimeaikaisia töitä ovat olleet räjäytykset, louhinnat, asvaltointi ja valutyöt. Vaativissa töissä on huomioitava monta asiaa: esimerkiksi siltatöissä tarvitaan sääsuoja kannen eristämisen ajaksi. Materiaaleja käytetään myös vastuullisesti, sillä esimerkiksi louhittua kalliota käytetään tien pohjana ja murskeena. Kiertotalous on järkevä ratkaisu myös kulujen kannalta.
Asukkaita ei tielinjan lähiympäristössä ole paljon, mutta kaikki alueen asukkaat huomioidaan joka tapauksessa hankkeessa erityisen tarkkaan. Loikkanen kertoo, että esimerkiksi räjäytysten aikaan asukkaita tiedotetaan ennakkoon joko viestitse tai soittamalla. Näin voidaan varmistaa, että ketään ei varmasti ole räjäytysalueella. Suurinta osaa asukkaista tiedotetaan Whatsapp-sovelluksen kautta viesteillä. Asukkaat on ryhmitelty asuinpaikan mukaan, jotta viestit tavoittaisivat juuri oikeat ihmiset.
Mikkeli-Nuutilanmäki -projektilla tähdätään turvallisuuden parantamiseen pitkälle tulevaisuuteen. Nuutilanmäki-Juvan, hankkeen toisen osan, rakentaminen aloitetaan tämän vuoden aikana. Koko Mikkeli-Juva -projekti maksaa arviolta 121 miljoonaa euroa. Hankkeeseen investoitu raha saadaan yhteiskunnalle takaisin hyöty-kustannussuhdekertoimella 1,82.
Aino Härkönen: "Ammattiylpeys tuo hyvän fiiliksen" Aino Härkönen työskentelee Destiassa siltatyönjohtajana.
Perehdytyspäivän antia: ”Olen hehkuttanut tätä muillekin kavereille, että on päässyt työmaalle” Destia järjesti kesäkuun alussa perehdytyspäiviä kesätyöntekijöille.
Olli Planting: "Merkityksellistä työtä liikkumisen helpottamiseksi" Olli Planting tiesi jo opiskellessaan, että haluaa tulevaisuudessa tehdä työtä, jolla on väliä.
Ville-Veikko Vitri: "Täällä annetaan mahdollisuus näyttää omat kykynsä" Ville-Veikko Vitri toimii Destiassa työmaapäällikkönä.
Töissä Destiassa
Perehdytyspäivän antia: ”Olen hehkuttanut tätä muillekin kavereille, että on päässyt työmaalle” > Destia järjesti kesäkuun alussa perehdytyspäiviä k...
Lue lisääInfra nyt
Aino Härkönen: "Ammattiylpeys tuo hyvän fiiliksen" > Aino Härkönen työskentelee Destiassa siltatyönjoht...
Lue lisääInfra nyt
Ville-Veikko Vitri: "Täällä annetaan mahdollisuus näyttää omat kykynsä" > Ville-Veikko Vitri toimii Destiassa työmaapäällikk...
Lue lisääInfra nyt
Olli Planting: "Merkityksellistä työtä liikkumisen helpottamiseksi" > Olli Planting tiesi jo opiskellessaan, että haluaa...
Lue lisää