Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Tarkasti aikataulussa > Helsinki-Vantaan lentoasemasta kuoriutuu 2020-luvulla kuuma kansainvälinen solmukohta monipuolisine palveluineen.
Lue lisääToimiva Suomi
Digitalisaatio työmaalla > Destian työmaat ovat muuttuneet digitalisaation ansiosta huomattavasti tehokkaammiksi.
Lue lisääToimiva Suomi
Destian infratyöt Kalasatamassa > Kalasataman metroaseman ympärillä Helsingissä oleva REDI:n työmaa on koko maan suurimpia.
Lue lisääToimiva Suomi
Pohjoisbaana pyöräilijöille > Vuonna 2020 Helsingissä voi pyöräillä kilometrikaupalla pitkin uutta, uljasta verkostoa: baanojen verkostoa.
Lue lisääToimiva Suomi
Kumppaneiden avulla > Pohjoisbaanan työmaalla louhintatyötä tehdään luottotekijöiden kanssa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Meluselvitysten mestari > Taina Mattila on perehtynyt melu- sekä asiantuntijaselvityksiin.
Lue lisääToimiva Suomi
Matalakin torjuu melua > Kehäradan matalat meluesteet ovat nykyaikainen, tehokas tapa torjua melua.
Lue lisääNäkökulmia
Kokonaisratkaisuja > Seuraavat sata vuotta ovat jo työn alla, sanoo Destian Etelä-Suomen tulosyksikön johtaja Minna Heinonen.
Lue lisääInfra nyt
Hyvinvointia suomalaisella työllä > Destia on mukana yhtenä pääyhteistyökumppaneista Made by Finland -kampanjassa.
Lue lisääToimiva Suomi
Pohjatöitä tornitalolle > Destia on kaivanut ja louhinut jopa kahdeksan metrin syvyyteen Tampereen ydinkeskustaan rakennettavan Luminaryn työmaalla.
Lue lisääTöissä Destiassa
Destialla uusi henkilöstöjohtaja > Taru Salo aloitti Destiassa vuoden 2016 loppupuolella.
Lue lisääToimiva Suomi
Turvallinen raitiotie > Liikenneturvallisuusarviointi on myös kompromissien hakemista.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Asiat selviävät puhumalla" > Esa Juhantila on Destian projektijohtaja länsimetron työmaalla. Hän johtaa metroaseman louhintatöitä rauhallisesti keskustellen.
Lue lisää
"Asiat selviävät puhumalla"
Töissä Destiassa · Julkaistu 08.03.2017
Ikkunasta kantautuu kiihkeä piippaus. Kohta räjähtää.
– Maanpäällinen räjäytystyö, koska siitä varoitetaan äänimerkein, Esa Juhantila huomauttaa. Maan alla ääntä ei kuulemma käytetä.
Räjäytykset soivat taukoamatta Espoonlahden metroaseman läheisyydessä sijaitsevalla työmaalla ja ratatunnelin louhinta-urakassa, jota Juhantila johtaa. Hän on ollut tekemässä länsimetroa jo neljä vuotta. Ensimmäinen suururakka liittyi Lauttasaari–Keilaniemi-osuuteen, joka on Juhantilan osalta jo päättynyt. Se, että länsimetro kokonaisuutena on myöhässä, ei metrontekijää hämmästytä. Sen verran läheltä hän on projektia seurannut.
Projektijohtajan parakkityöhuone on ankea, mutta se herää silmänräpäyksessä eloon, kun Juhantila poimii hyllyköstään mapin ja levittää pöydälle piirustuksen metron sisäänkäynnistä.
– Tämä on yksinkertaisten miesten yksinkertaista työtä, hän lohkaisee.
Maallikolle syntyy täysin päinvastainen mielikuva. Työmaalla hyörii reilusti toistakymmentä destialaista ja kolmisenkymmentä tšekkiläisen Metrostavin työntekijää.
Destia ja Metrostav tekevät urakan työyhteenliittymänä. Juhantila johtaa koko urakkaa. Hän viihtyy työmaalla kypärä päässään, eikä ihme, sillä nuorempana hänen päätään suojasi jääkiekkokypärä yli kaksikymmentä vuotta. Kotikaupungissaan Lappeenrannassa Juhantila pelasi tosissaan, SaiPan riveissä. Koko elämä pyöri jääkiekon ympärillä.
Mutta sitten hän loukkasi polvensa ja pelaaminen loppui. Se oli inhottava kokemus. Jäähallin lähellekään ei voinut mennä, koska himo pelata oli niin kova.
Samoihin aikoihin, vuonna 1995, Juhantila valmistui Lappeenrannan teknillisestä oppilaitoksesta louhinta- ja maanrakennusteknikoksi. Ammatin parista löytyi uusia haasteita ja uusia kavereita. Elämä lähti uuteen suuntaan.
Tieliikelaitokseen Esa Juhantila tuli vuonna 2001. Hän työskenteli ensin silta- ja teollisuusrakennusprojekteissa sekä tarjouslaskennassa ja oppi paljon silloiselta esimieheltään Reijo Pekkolalta.
– Opin toimimaan tilaajapuolen kanssa sopimusasioissa. Niissä Reijo oli rautainen ammattilainen, Juhantila sanoo
Nykyinen työ Destian kalliorakentamisen yksikössä vaatii ymmärrystä siitä, miten julkinen päätöksenteko toimii. Muun muassa päätösten saaminen tilaajalta kestää kauemmin kuin yksityisellä puolella. Byrokratiaa on paljon.
Esa Juhantila jaksaa odottaa. Hän vaikuttaa jopa viilipyttymäisen rauhalliselta. Siitä on hyötyä työmaalla, missä hän selvittelee asioita puhumalla, ei sanelemalla. Rauhallisuudesta lienee hyötyä kotonakin: lapsia on viisi ja koiria kaksi. Esa Juhantila viettää kaikki viikonloput perheensä luona Lappeenrannassa.
– Reissutyö vaatii avioparilta joustavuutta ja luottamusta. Vaimo hoitaa koko rumban viikolla, joten kiitollinen pitää olla, Juhantila sanoo.
Suurperheen isä on rakentanut kolme omakotitaloa, joten kädetön hän ei ole. Eikä sydämetönkään – perheessä kasvaa oman jälkikasvun rinnalla myös pitkäaikaissijoitettu pieni poika.
Älä lannistu.
Asiat riitelevät, eivät ihmiset.
Pidä lupauksesi.
Käytä mielikuvitusta asioiden ratkomiseen. Hullusta ideasta voi syntyä loistava toteutus.
Muista, että työ on työ ja tärkeät ihmiset ovat sen edellä.
Infra nyt
Silta luo työtä > Suomen suurin betonisilta Savonlinnassa siirtää laivat turvallisemmalle reitille, sujuvoittaa tieliikennettä ja luo työtä 450 henkilötyövuoden verran.
Lue lisääInfra nyt
Kestävää kehitystä > Destia sai tunnustuksen työstä korvaavan elinympäristön luomiseksi kalliosinisiivelle Ristenin louhinta-alueella Lohjalla.
Lue lisääTöissä Destiassa
Rohkeita kysyjiä > Turvallisuuspäällikkö Reijo Kuisma reissaa paljon yksin. Olo ei kuitenkaan ole yksinäinen, sillä ympärillä on hyvä Destian tukiverkko.
Lue lisääNäkökulmia
Esko Aho visioi infraa > Liikenne ja viestintä yhdistyvät digitaalisuuteen. Vallankumous on alkanut.
Lue lisääTöissä Destiassa
Voima-hanke parantaa kilpailukykyä > Destian ERP-järjestelmä saatiin käyttöön suunnitellussa aikataulussa. Tuomas Räinä ja Pasi Kailasalo kertovat miten.
Lue lisääToimiva Suomi
Jo vuosisata turvaa talveen > Maanteiden koneellinen talvikunnossapito juontaa juurensa 1920-luvulle. Autot ovat syrjäyttäneet hevoset ja reet, mutta lumi ei ole muuttunut.
Lue lisääToimiva Suomi
Väylien valtakaudet > Sata vuotta sitten vesitiet, kanavat ja rautatiet hallitsivat Suomen väyläverkkoa. Nyt valtakunnan kattava monimuotoinen väyläverkko takaa mutkattoman liikkumisen.
Lue lisää