Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Moottoritiellä on kuuma > E18-tien rakentaminen Suomessa on alkanut jo vuonna 1956.
Lue lisääNäkökulmia
Matkalla asiakkaan ykköseksi > Asiakasratkaisut-prosessin omistaja Marko Vasenius johtaa Destian asiakas- ja myyntityön kehitystä.
Lue lisääToimiva Suomi
Unelma > Lahden tieunelma on toteutumassa: läpikulkuliikenne siirtyy kehätielle.
Lue lisääToimiva Suomi
Destia urakoi myös voimajohtoja > Projektijohtaja Teemu Palosaari pääsee vetämään Destian ensimmäistä voimajohtaurakkaa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Sähköä teillä > Destian sähköisen liikenteen tuotepäällikkö Keijo Hietanen uskoo sähköautoilun kasvavan nopeasti vuoden 2024 jälkeen.
Lue lisääNäkökulmia
Destian asiakaskokemus viritetään nyt huippuunsa > Olemme selvittäneet, mitkä seikat asiakkaamme kokevat tärkeinä toimiessaan kanssamme.
Lue lisääToimiva Suomi
Evakko > Destia toteutti yhteistyössä Ramirentin kanssa Lappeenrannan poliisille tilapäiset väistötilat.
Lue lisääInfra nyt
Tulevaisuuden ammatti: turvalaiteasentaja > Destian kehittämispäällikkö Riku Kettu on tyytyväinen yhteistyöhön Elinkeinoelämän koulutuspalvelujen kanssa.
Lue lisääToimiva Suomi
Keskellä kiireistä kaupunkia > Kaupunkirakentaminen vaatii monipuolista osaamista. Destia esittelee sitä Ranta-Kartanon projektissaan Lahden ydinkeskustassa.
Lue lisääNäkökulmia
Väylät kuntoon > Rakennusteollisuus ry:n toimitusjohtaja Aleksi Randell kannattaa pitkäjänteistä väylien ylläpito- ja kehittämissuunnitelmaa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Yhdessä maaliin > Konsernin lakimies ja Compliance Officer Minna Marttiini kiittää työehtoasiamies Liisa Lindéniä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Siltatöiden sankari > Destian Asiantuntijapalveluiden ryhmäpäällikkö, siltainsinööri Juha Jalonen tietää, miten vanhat sillat saavat uutta loistoa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Innokkaasti instassa > Destian kesätyöntekijät kertovat Instagram-tilillämme (@destia_oy) työpäivistään tänäkin kesänä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tero Maijala: "Destiassa oppii uutta joka päivä" > Destiassa työskentelevän Tero Maijalan arkeen mittauspäällikkönä kuuluu mm. mallipohjaisen tuotannon ylläpitäminen.
Lue lisääNäkökulmia
Blogi: Älyliikenteen väylä vauhdittaa kunnossapidon kehitystä > Aurora-hankkeessa luodaan automaattisen liikenteen testialue ja osaamiskeskus.
Lue lisää
Blogi: Älyliikenteen väylä vauhdittaa kunnossapidon kehitystä
Näkökulmia · Julkaistu 30.05.2018
Tunturi-Lappiin luodaan Aurora-hankkeessa kansainvälisesti ainutlaatuinen älykkään automaattisen liikenteen testialue ja osaamiskeskus. Aurora-hanke koostuu neljästä alaprojektista: liikenteen automaatio, digitaalinen liikenneinfrastruktuuri, älykäs väyläomaisuuden hallinta sekä liikenne palveluna. Testialueella Muoniossa kymmenen kilometrin osuudella valtatiellä 21 Kolari–Kilpisjärvi testataan uutta teknologiaa autonomisen ajamisen kannalta haastavissa, mutta koko Pohjois-Euroopan ilmaston kannalta todenmukaisissa ajo-olosuhteissa.
Älytie varustellaan antureilla, jotka keräävät mittaustietoa automaattiajamisen ja väyläomaisuuden hallinnan tarpeisiin. Lisäksi testausekosysteemi tarjoaa tarkan paikannuksen ja tulevaisuuden 5G-mobiiliverkon palvelut. Älytie on tarkoitettu ensisijaisesti liikenteen automatisaation ja automaattiajamisen testausalueeksi. Samalla se on kuitenkin myös näköalapaikka kunnossapidon tulevaisuuden näkökulmasta. Testialueella tutkitaan, millaista teknologiaa ja osaamista vaaditaan jatkossa hoito- ja ylläpitopalveluilta, entä mitä mahdollisuuksia älyliikenne tarjoaa erilaisten liikenteen palveluiden tuottamiselle.
Työkoneautomaatio helpottaa aura-auton kuljettajan työtä
Kunnossapitopalveluiden kehittämisen kannalta älyliikenteen väylä tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden mm. työkoneautomaation edistämiseen infran hoitopalveluissa. Vuonna 2018 toteutettavassa Infra Challenge -hankkeessa kehitetään ja testataan infrastruktuurin luomia mahdollisuuksia tehostamaan tiestön päivittäistä hoitoa, ylläpitoa ja ennakoivaa kunnon hallintaa. Raskaan kuorma-auton lisälaitteiden toimintaa voidaan automatisoida tarkemman paikkatiedon ja ajoneuvoon saatavan informaation avulla. Tällä helpotetaan aura-auton kuljettajan työtä erityisesti pääteiden talvihoidossa tarvittavien lukuisten lisälaitteiden käytön osalta.
Kunnossapidon kalustoon välitetään jatkuvasti myös aiempaa enemmän työssä hyödynnettävää reaaliaikaista sää- ja keli-informaatiota.
Kunnossapidon kehittämisen lisäksi destialaiset ovat mukana Aurora-hankkeessa testaamassa värähtelytaajuusmittausten käyttöä mm. rengastutkimuksessa ja tien kunnon muutosten mittauksissa sekä polanteen muodostumisessa.
Alan yhteinen kunnianhimoinen hanke edistää kaikkien toimijoiden osaamista – infran tulevaisuus on mielenkiintoinen!
Oiva Huuskonen
Kehittämispäällikkö, kunnossapitopalvelut
Destia Oy
Digitalisaatio infra-alalla Kehittämispäällikkö Mika Jaakkola kertoo, mitä digitalisaatio juuri infra-alalla tarkoittaa.
Turvallisesti 24/7 Pohjois-Suomen tulosyksikön johtaja Seppo Ylitapio kertoo, miten Destia pitää Suomen väylät liikkeessä.
Vastuuta vaasalaisittain Sune Nygård ja Hannu Huhtala ovat työskennelleet yhdessä jo vuosia.
Töissä Destiassa
Matias Niemeläinen: "Destiassa pääsee kehittämään itseään" > Destiassa kolmatta vuotta työskentelevä Matias Niemeläinen näkee Destian tarjoavan mahdollisuuksia kehittää itseään.
Lue lisääTöissä Destiassa
Reko Möttönen: "Destiassa jokainen työpäivä on erilainen" > Reko Möttönen työskentelee Destia Oy:ssä työmaapäällikkönä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Taina Tuhkanen: "Maanlaajuinen toimija tarjoaa etenemismahdollisuuksia" > Taina Tuhkanen toimii myyntipäällikkönä Destian kiviainesyksikössä Keski-Suomen alueella.
Lue lisääTöissä Destiassa
Jussi Hämäläinen: "Saan työstäni sisältöä elämään" > Jussi Hämäläinen työskentelee Destiassa silta- ja rakennesuunnittelijana.
Lue lisääNäkökulmia
Ajattelija > Kaupunkisuunnittelussa tärkeintä on uskaltaa ajatella isosti, linjaa Osmo Soininvaara, kaupunkiajattelija.
Lue lisää