Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Drone on tieinsinöörin oikea käsi > Drone-pienoiskoptereiden ottamat ilmakuvat ja videot antavat kattavaa tilannetietoa hankkeen etenemisestä.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääInfra nyt
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla > Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Lue lisääInfra nyt
Tietomalli ohjaa myös työkoneita > Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Lue lisääInfra nyt
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen > Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Lue lisääInfra nyt
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa > Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää tiestön kunnon seuraamiseen.
Lue lisää
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa
Infra nyt · Julkaistu 28.10.2020
Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää tiestön kunnon seuraamiseen. Toimivaksi ratkaisuksi on havaittu tiedonkeruun joukkoistaminen tiestöllä päivittäin liikkuville ajoneuvoille. Tavoitteena on, että korjaus- ja ylläpitotarpeet voitaisiin ennakoida mahdollisimman hyvin.
Destian kehityspäällikkö Oiva Huuskonen kertoo, että reaaliaikaisuus perustuu älypuhelimien ja erilaisten antureiden tuottamaan runsaaseen kuva- ja havaintomateriaaliin.
– Tietoa eivät kerää yksinomaan Destian työnjohtajat, vaan älypuhelimia on kiinnitetty tienpidossa mukana olevien urakoitsijoiden ajoneuvoihin, takseihin ja maitoautoihin, jotka liikkuvat tiestöllä säännöllisesti päivittäin, Huuskonen kuvaa.
Havaintovälineet välittävät reaaliaikaista still-kuvaa ja anturitietoa matkan varrelta työnjohdolle, Destian kelikeskukselle ja asiakkaille palveluportaalin kautta.
Kuljettaja kiinnittää älypuhelimen tuulilasiin ja käynnistää sovelluksen. Työnjohto voi tarkastella kuvia selaimelta joko reaaliajassa tai myöhemmin.
– Ajoreittikuvat voidaan hakea pilvipalvelusta aika- tai tiehaulla. Jos esimerkiksi tienkäyttäjiltä saadaan palautetta ongelmista, niin ne voidaan usein selvittää kuvia katselemalla käymättä paikan päällä, Huuskonen selventää.
Kuva-aineistoa kertyy todella paljon, alueurakalla yhdeltä vuorokaudelta kuvasaalis voi olla 10 000 – 20 000 otosta. Materiaalin perkaamisessa ja oleellisen tiedon kaivamisessa hyödynnetään konenäköä ja automaattista analyysia.
– Konenäkö voidaan opettaa tunnistamaan kuva-aineistosta automaattisesti tiettyjä asioita, kuten esimerkiksi lumiset liikennemerkit. Ne toimivat herätteinä työnjohdolle, että vastaan on tullut jotakin poikkeavaa, joka on syytä ottaa lähempään tarkasteluun.
Heräte on automaattinen ilmianto asiasta, joka on ohjelmoitu systeemiin etukäteen. Ero perinteiseen menetelmään on iso. Aikaisemmin talvikunnossapidossa työnjohto tarkasti kaikki tiet ajamalla ne läpi viikon tai kahden välein. Ajaessa tehtyjen havaintojen kirjaaminen on kuitenkin hankalaa ja monet yksityiskohdat jäävät havaitsematta.
– Havainnollinen kuva-aineisto tuo asiat lähelle. Uskon kamera- ja konenäköteknologian käytön kasvavan tulevaisuudessa merkittävästi. Asioita, joita ei pystytä ajaessa kirjaamaan, voidaan katsoa kuvista, ja konenäkö auttaa löytämään oleelliset asiat, Huuskonen toteaa.
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Talvikunnossapidon toimintaa koordinoidaan Destian Kelikeskuksessa Merkittävä tuki Destian talvikauden kunnossapidolle on Helsingissä Ilmatieteen laitoksen yhteydessä toimiva Kelikeskus.
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Infra nyt
Oppilaiden toiveet huomioitiin Toppelundin koulun suunnittelussa > Destia suunnitteli toimivan ja turvallisen pihan Espoon Haukilahdessa sijaitsevalle Toppelundin koululle.
Lue lisääInfra nyt
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta > Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin > Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkaneessa maanteiden hoitourakassa Espoossa.
Lue lisääInfra nyt
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi > Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan valtavan määrän tietoa ja dataa.
Lue lisääInfra nyt
Destia on yksi Fingridin A-luokan kumppaneista kantaverkon rakentamisessa > Destia rakentaa parhaillaan suomalaisten kantaverkkoyhtiö Fingridin työmailla uusia voimajohtoja.
Lue lisääInfra nyt
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön > Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja niin kunnille kuin rakennusliikkeille.
Lue lisääInfra nyt
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa > Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa
Lue lisääInfra nyt
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla > Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Lue lisääInfra nyt
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin > Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Lue lisääInfra nyt
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa > Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Lue lisääInfra nyt
Data ohjaa myös infrarakentamista > Destian kehityspäällikkö Pekka Lammassaari kertoo, kuinka dataa hyödynnetään nykypäivän infrarakentamisessa.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Yksin tässä ei olla koskaan tekemässä" > Antti Palo työskentelee Destialla radan kunnossapitoalue 3:n työpäällikkönä.
Lue lisääInfra nyt
Kaupunkisuunnittelussa korostuu nyt asukasnäkökulma > Kaupunkisuunnittelu ja uudet palvelut yksikön johtaja Heidi Erha ja hankekehitysjohtaja Markus Salmela kertovat kaupunkisuunnittelun nykytilasta.
Lue lisää