Infra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisää
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista
Infra nyt · Julkaistu 07.04.2021
Siltarakenteiden toteutus mallipohjaisesti alusta loppuun alkaa olla tätä päivää. Tieosuudella Kirri-Tikkakoski Destia toteuttaa noin 30 siltaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella – ensimmäistä kertaa Suomessa tässä laajuudessa.
Mallipohjainen toiminta lyhentää suunnittele ja toteuta -urakkana toteuttavan 17 kilometrin pituisen Kirri-Tikkakoski -tieosuuden suunnittelu- ja rakennusaikaa merkittävästi. Liikenteelle tie avataan vuoden 2023 lokakuussa. Kokonaisuudessaan urakka on yli sadan miljoonan euron projekti.
– Tarvittavat työkuvat, kuten mitta- ja raudoituskuvat, työmaan käyttöön tuotetaan suoraan tietomallista. Näiden tuottamiseen käytetty aika on ajallisesti vain murto-osa verrattuna vanhan mallisiin piirustuksiin, toteaa Destiassa kehittämispäällikkönä työskentelevä Markku Savola.
Tiettyjä yksinkertaisia rakenteita voidaan mallista katsoa suoraan, esimerkiksi sillan alusrakenteiden osalta selvitään hyvin vähillä työkuvilla. Yksinkertaisimmillaan työkuvat ovat mallista otettuja kuvakaappauksia – poikkileikkauksia mittatietoineen.
Destia on pitkään tehnyt työtä useammassa projektissa asiakkaiden ja suunnittelutoimistojen kanssa siltasuunnitelmien tietomallipohjaisen prosessin kehittämiseksi.
– Työmailla mallipohjainen toiminta vaatii kuitenkin ohjelmistojen opettelua ja tottumusta aivan erilaisten kuvien tarkasteluun. Uuden toimintatavan perehdyttämistä varten työmaalla on järjestetty useita koulutuksia.
Tietomallipohjainen prosessi on tullut mahdolliseksi, koska Väylävirasto hyväksyy nykyään mallit tarkastuksen jälkeen virallisiksi rakentamisasiakirjoiksi. Toisin sanoen tarkastukseen ei tarvitse toimittaa tietomallin lisäksi kuin muutamia tarkentavia piirustuksia.
Kun tietomalli on virallinen dokumentti, niin esimerkiksi raudoitusliike saa siitä suoraan raudoitusta koskevat tiedot tuotantoon. Maastoon voidaan asettaa myös mittalinjoja ja pisteitä suoraan mallista.
– Ellei tietomalli olisi virallinen asiakirja, niin sen käyttäminen raudoitusprosessin ja mittalinjojen asentamisen pohjana ei olisi mahdollista, Savola täsmentää.
Markku Savola uskoo, että siltarakentamisessa ollaan vähitellen siirtymässä mallipohjaisen suunnittelun ja toteutuksen aikakauteen. Virheet vähenevät ja tehokkuus lisääntyy.
– On arvioitu, että mallipohjaisen suunnittelun jälkeen tehtävien vanhanmallisten piirustusten tekoon saattoi kulua jopa 40 prosenttia suunnitteluajasta.
Isot kaupungit tilaavat suunnitelmat mallinnettuna, mutta pienehköt kaupungit ja kunnat haluavat vielä suunnitelmat tavallisesti 2D-muodossa. Tulevaisuudessa tämäkin varmasti tulee muuttumaan.
Tietomallipohjaisessa suunnittelussa suunnittelija rakentaa sillan työpöydällään käytännössä etukäteen. Syntyvä tietomalli pyörii yhdessä paikassa, eikä kierrossa ole useampia versioita.
– Tehdyt suunnitelmamuutokset näkyvät reaaliajassa ja kaikki osalliset, myös tilaajat, voivat niitä tarkastella. Virheet ja ristiriidat vähenevät verrattuna 2D-suunnitteluun, jossa prosessin aikana työstetään useampi kuva.
Suunnitelmia on joskus myös nopeasti päivitettävä, esimerkiksi pohjaolosuhteet voivat olla toisenlaisia kuin on oletettu.
– Tällöinkään tarkastusprosessiin ei tarvitse toimittaa uusia piirustuksia, vaan päivitetty malli voidaan sellaisenaan lähettää tilaajalle tiedoksi, ja hyväksynnän jälkeen rakennustöitä voidaan jatkaa.
Tietomalliin mahtuu enemmän informaatiota kuin piirustukseen. On raudoitusta, jännepunoksia ja muita rakenteita. Rakenteiden metatiedoista löytyy muun muassa rakenneosakohtainen informaatio materiaaleista, mitoista ja sijainneista.
– Törmäystarkastelu, kuinka raudoitukset ja punokset sopivat sillan rakenteisiin, ei 2D-kuvissa toteudu, toisin kuin tietomallissa, jossa suunnittelija näkee heti työpöydällään, jääkö esimerkiksi siltapalkkia kavennettaessa tilaa riittävästi raudoitteille ja jännepunoksille.
Monesti siltasuunnittelussa törmäyskohdat jäävät liian ahtaiksi ja ongelmat kaatuvat työmaalle.
– Viikkoja kuluu, mikäli suunnitelmat menevät uusiksi ja uudelle hyväksymiskerrokselle.
Savola pohtii, että tietomallit ja niiden käyttö työmailla kasvattavat nuoren sukupolven kiinnostusta työmaatoimintaan.
– Tietomalli konkretisoi merkittävästi rakennussuunnitelman sisältöä rakentajille. Erityisesti nuorelle sukupolvelle malli on hyödyllinen työkalu monimutkaisten siltarakenteiden ja niiden yksityiskohtien, kuten raudoitusten paikkojen, hahmottamiseen, vaikka työkokemusta olisi kertynyt vasta vähän.
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Infra nyt
Toimivaa ja tasapuolista yhdyskuntasuunnittelua > Destiasta löytyy vahvaa osaamista yhteiskunnan kestävään kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Korjausvelkapalvelusta kunnille tukea tiestön kunnon ylläpitoon > Destia on kehittänyt kunta-asiakkaille tarkoitetun korjausvelkapalvelun tiestön kunnon ylläpidon tehostamiseksi.
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääInfra nyt
Drone on tieinsinöörin oikea käsi > Drone-pienoiskoptereiden ottamat ilmakuvat ja videot antavat kattavaa tilannetietoa hankkeen etenemisestä.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääInfra nyt
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla > Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Lue lisääInfra nyt
Tietomalli ohjaa myös työkoneita > Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Lue lisääInfra nyt
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen > Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Lue lisääInfra nyt
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa > Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää tiestön kunnon seuraamiseen.
Lue lisääInfra nyt
Oppilaiden toiveet huomioitiin Toppelundin koulun suunnittelussa > Destia suunnitteli toimivan ja turvallisen pihan Espoon Haukilahdessa sijaitsevalle Toppelundin koululle.
Lue lisääInfra nyt
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta > Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin > Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkaneessa maanteiden hoitourakassa Espoossa.
Lue lisääInfra nyt
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi > Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan valtavan määrän tietoa ja dataa.
Lue lisääInfra nyt
Destia on yksi Fingridin A-luokan kumppaneista kantaverkon rakentamisessa > Destia rakentaa parhaillaan suomalaisten kantaverkkoyhtiö Fingridin työmailla uusia voimajohtoja.
Lue lisääInfra nyt
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön > Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja niin kunnille kuin rakennusliikkeille.
Lue lisääInfra nyt
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa > Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa
Lue lisääInfra nyt
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla > Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Lue lisääInfra nyt
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin > Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Lue lisääInfra nyt
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa > Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Lue lisää