Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisää
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä
Infra nyt · Julkaistu 13.01.2021
Valtatie 4 eli nelostie on Suomen kaikkein vilkkaimmin liikennöityjä valtaväyliä, jolla kulkee Oulun ja Kemin välillä päivittäin 6 100 - 51 500 ajoneuvoa. Tie ruuhkautuu etenkin aamu- ja iltapäivisin työmatkaliikenteestä, ja sillä kulkee myös runsaasti raskasta liikennettä. Yhteysvälin pahimpia ongelmia ovat ruuhkien lisäksi melu ja onnettomuusalttiit kohdat. Siksi Väylävirasto tilasi valtatien 4 Oulu-Kemi -parantamishankkeen, jossa Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Tässä jutussa kerromme tarkemmin jo valmistuneesta Kello-Räinänperän projektista ja alkukesällä valmistuvan Kiiminkijoen ylittävän sillan leventämisen projektista. Kello-Räinänperän projektissa valtatie 4 parannettiin moottoritieksi Kellon eritasoliittymän ja Kiiminkijoen välillä ja keskikaiteelliseksi ohituskaistatieksi Kiiminkijoen ja Räinänperän välillä, minkä ansiosta liikenne sujuvoituu ja turvallisuus paranee. Hanke toteutettiin suunnittele, toteuta ja kehitä -mallilla yhdessä Väyläviraston kanssa.
- Hanke oli kokonaisuudessaan 18 kilometriä pitkä, vastaavana työmaapäällikkönä työskentelevä Mikko Karvonen kertoo.
Kiiminkijoen osuudessa Destia rakentaa Kiiminkijoen ylittävään Allikon siltaan leveämmän kannen sekä leventää viereiset kaksi siltaa, Jokelantien ja Asemakyläntien ylittävät risteyssillat, jotka Destia on myös suunnitellut. Sillat sijaitsevat Haukiputaalla Kello-Räinänperä-osuuden puolivälissä. Hanke mahdollistaa valtatien leventämisen ja ohituskaistan rakentamisen Asemakylän eritasoliittymästä Oulun suuntaan. Myös alueen melunsuojausta parannetaan rakentamalla muun muassa melukaiteet siltapaikoille.
- Kaikille silloille tehdään melukaiteet ja väylille rakennettiin meluvallit. Melukaiteiden paino huomioidaan esimerkiksi siltojen kuormissa, kertoo suunnittelijoiden ryhmäpäällikkönä työskentelevä Matti Mikkonen.
Allikon siltatöiden ajaksi rakennettu työmaasilta notkahti syyskuun puolivälissä, kun Aila-myrskyn tulvavedet syövyttivät sen rakenteita. Silta suljettiin viivyttelemättä ja nostettiin korjattavaksi. Takaisin paikoilleen se nostettiin marraskuussa. Työmaasilta pitää nelostien liikenteen reitillään, kunnes varsinainen Allikon silta päästään ottamaan käyttöön alkukesästä 2021 urakka-ajan puitteissa.
Työmaa-alueiden nopeusrajoitukset puhututtavat aika-ajoin. Nopeusrajoituksissa tulee huomioida monta eri seikkaa: vaikka työntekijät eivät olisi esimerkiksi yöllä töissä, nopeusrajoituksia tarvitaan, sillä työmaa on monella tapaa keskeneräinen.
- Työmaalla voi olla esimerkiksi puutteellisia tiemerkintöjä ja liikennemerkkejä tai sieltä voi puuttua kaiteita tai rakenteet voivat olla väliaikaisia. Tällöin tie ei ole tarpeeksi turvallinen suurempaan nopeusrajoitukseen, työmaapäällikkönä työskentelevä Tuomas Puolimatka valottaa.
- Nopeusrajoitus voi esimerkiksi siltatyömaalla olla myös siitä syystä, että sillä halutaan minimoida autoista tulevaa tärinää, Karvonen lisää.
Turvallisuus on tärkeää myös työmaiden liikennejärjestelyissä. Suunnittelun näkökulmasta Mikkonen avaa sitä, mikä merkitys suunnitelmien ratkaisuilla on turvallisuuteen:
- Jokelantien ylittävä risteyssilta piti aluksi toteuttaa leventämällä se molemmilta puolilta. Suunnittelussa päästiin kuitenkin ratkaisuun leventää siltaa toiselta puolelta, jolloin siltaa ei tarvinnut purkaa molemmilta reunoilta – tästä syystä saatiin leveämpi liikennöitävä tila työn ajaksi ja turvallisuutta parannettiin, Mikkonen kertoo.
Tietomallipohjaisuus on molemmissa hankeosissa niin suunnittelussa kuin toteutuksessa tärkeässä osassa, sillä se nopeuttaa työvaiheita ja vähentää virheiden mahdollisuutta tehostaen näin rakentamista.
- Suunnitelmat viedään työkoneisiin Infrakit-ohjelman kautta, Karvonen kertoo.
- Käytimme hankkeessa mallipohjaisen tuotannon lisäksi mallipohjaista laadunvalvontaa, Puolimatka lisää.
Parhaat ratkaisut ovat syntyneet hankeosissa moniulotteisen yhteistyön tuloksena.
- Toteutusvaiheessa löydettiin vielä parannuksia alkuperäisiin suunnitelmiin yhdessä destialaisten osaajien kanssa. Toimiva yhteistyö on osoitus Destian infran tajusta, Mikkonen kiteyttää.
Kello-Räinänperä-hankkeen alkuvaiheessa, suunnittelutyön ollessa kiihkeimmillään, väyläsuunnittelija oli työmaatoimistolla 1-2 päivää viikossa, jolloin yhteistyö tiivistyi entisestään ja kiireiset muutokset saatiin vietyä tuotantoon erityisen nopeasti ilman katkoksia työmaalla.
Parivuotinen Kello-Räinänperän projekti on valmis Allikon siltaa lukuun ottamatta, joka valmistuu alkukesästä. Liikenne virtaa taas normaalisti, mutta entistä sujuvammin ja turvallisemmin, aiheuttaen vähemmän meluhaittaa.
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Tietomalli ohjaa myös työkoneita Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Infra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Lahden seudun raskas liikenne kehätielle > Turvallisuus paranee ja liikenne sujuvoituu, kun Lahden eteläinen kehätie valmistuu.
Lue lisääToimiva Suomi
Turku on valmis jouluun > Destian asentamat jouluvalot loistavat Tuomiokirkon edustan joulukuusessa sekä muun muassa Yliopistonkadulla.
Lue lisääInfra nyt
Kivisillan purku oli tarkkaa työtä > Pomarkun vanha silta purettiin kivi kiveltä, jotta se voidaan rakentaa entisen kaltaiseksi.
Lue lisääTöissä Destiassa
Risto Lippo: "Joka päivä tapahtuu jotakin uutta" > Risto Lippo työskentelee Destiassa projektijohtajana.
Lue lisääNäkökulmia
Aktiivinen omistaja > Destian tulos ja kannattavuus voivat parantua merkittävästi, sanoo omistajayhtiön toimitusjohtaja Hans Sohlström.
Lue lisääToimiva Suomi
Automaattiautot tieliikenteessä > Automaatio, palveluistuminen ja jakamistalous. Näihin kolmeen sanaan kiteytyy liikenteen tulevaisuus maailmassa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Pelinrakentaja > Destian vt. toimitusjohtaja Arto Pohjonen luonnehtii itseään pelinrakentajaksi, joka luo edellytyksiä organisaation onnistumiselle.
Lue lisääTöissä Destiassa
Vahvuudet täydentävät toisiaan > Töitä on helppo tehdä yhdessä, kun työparin kesken vallitsee luottamus ja toiselta on mahdollisuus oppia uutta.
Lue lisääToimiva Suomi
Työturvallisuus ennen kaikkea > Keltaiset huomioliivit ja päässä tiiviisti istuva turvakypärä eivät ole kovin monta vuotta vanha ilmiö.
Lue lisääTöissä Destiassa
Huumori yhdistää > Työmaainsinööri Riikka Määttä haluaa kiittää työnjohtaja Jarmo Korkiakoskea.
Lue lisääInfra nyt
Marinan matkailualue > Kalajoen uudelle matkailualueelle on kaavoitettu 67 tuhatta neliömetriä.
Lue lisääToimiva Suomi
Luonto huomioidaan entistä paremmin > Maankäytön suunnittelussa luontoarvot otetaan entistä vahvemmin huomioon, myös Destiassa.
Lue lisääNäkökulmia
Turvallisesti 24/7 > Pohjois-Suomen tulosyksikön johtaja Seppo Ylitapio kertoo, miten Destia pitää Suomen väylät liikkeessä.
Lue lisääToimiva Suomi
Kiviholvisilta > Pomarkun vanha silta puretaan kivi kiveltä, jotta se voidaan rakentaa entisen kaltaiseksi.
Lue lisääInfra nyt
Mitä on robotisaatio? > Mitä robotisaatiolla tarkoitetaan?
Lue lisääTöissä Destiassa
Vuoden kesätyöntekijä 2017 > Vuoden kesätyöntekijäksi valittu Jonne Ruopsa oli töissä Destian Pohjois-Suomen tulosyksikössä toista kesää.
Lue lisääToimiva Suomi
Suma auki > Vt 4:n perusparannus Oulun kohdalla vähentää merkittävästi liikenneruuhkia yhdessä Suomen nopeimmin kasvavista kaupungeista.
Lue lisääTöissä Destiassa
Joukkuepelaajan asenteella > Hankintajohtajan mielestä hankinta on paljon muutakin kuin pelkkää materiaalien ja palvelujen ostamista.
Lue lisääTöissä Destiassa
Jonne Ruopsa: "Destiassa hommia tehdään rehdisti, rohkeasti ja taidokkaasti!" > Jonne Ruopsa on ollut toista vuotta kesätöissä Destiassa.
Lue lisääInfra nyt
Pohjoisbaana valmistui etuajassa > Helsingin Pasilasta Käpylään kulkeva baana on valmis.
Lue lisää