Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla > Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Lue lisääInfra nyt
Tietomalli ohjaa myös työkoneita > Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Lue lisääInfra nyt
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen > Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Lue lisääInfra nyt
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa > Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää tiestön kunnon seuraamiseen.
Lue lisääInfra nyt
Oppilaiden toiveet huomioitiin Toppelundin koulun suunnittelussa > Destia suunnitteli toimivan ja turvallisen pihan Espoon Haukilahdessa sijaitsevalle Toppelundin koululle.
Lue lisääInfra nyt
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta > Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin > Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkaneessa maanteiden hoitourakassa Espoossa.
Lue lisääInfra nyt
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi > Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan valtavan määrän tietoa ja dataa.
Lue lisääInfra nyt
Destia on yksi Fingridin A-luokan kumppaneista kantaverkon rakentamisessa > Destia rakentaa parhaillaan suomalaisten kantaverkkoyhtiö Fingridin työmailla uusia voimajohtoja.
Lue lisääInfra nyt
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön > Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja niin kunnille kuin rakennusliikkeille.
Lue lisääInfra nyt
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa > Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa
Lue lisääInfra nyt
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla > Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Lue lisää
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla
Infra nyt · Julkaistu 02.09.2020
Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020. Hankkeessa valtatie 12 siirretään etelämmäksi Lahden keskustaa ruuhkauttamasta. Näin parannetaan merkittävästi liikenteen sujuvuutta ja turvallisuutta.
Destian kolmivuotinen projekti (hankeosa 1A) osana laajempaa hanketta valmistui jo elokuun lopussa. Siinä valtatie 12 parannettiin uudessa maastokäytävässä Soramäen ja Okeroisten välillä kaksikaistaiseksi 8,7 kilometrin matkalta. Hankkeeseen sisältyivät eritasoliittymien rakentaminen Soramäessä, Nostavassa ja Okeroisissa sekä melusuojausten ja kevyen liikenteen yhteyksien parantamista. Lisäksi rakennetiin 18 uutta siltaa ja korjattiin kaksi vanhaa siltaa. Projektin asiakkaina olivat Väylävirasto, Hollolan kunta ja Lahden kaupunki.
Käytössä oli suunnittele ja toteuta -urakkamalli, jossa urakoitsija toteuttaa rakennustöiden lisäksi hankkeen suunnittelun.
- Destiassa suunnittelu ja rakentaminen on saatavilla saman katon alta, minkä ansiosta tällaisiin hankkeisiin on meillä hyvät edellytykset, kertoo Timo Kinnari, joka työskentelee kaupunkikehitys- ja asiantuntijapalveluiden johtavana konsulttina.
Suunnittele ja toteuta -mallissa tulee pysyä asiakkaan antamissa raameissa, mutta malli tarjoaa myös vapauksia. Urakkamalli mahdollistaa sen, että alkuperäisiä suunnitelmia voidaan muuttaa projektin edetessä esimerkiksi kustannustehokkuuden vuoksi. Projektissa tehtiin myös monipuolista yhteistyötä asiakkaan ja muiden alueella toimivien osapuolten, kuten sähköyhtiöiden ja vesilaitosten, kanssa.
- Pidän ST-mallia parhaana tapana oppia suunnittelun ja rakentamisen välisestä vuorovaikutuksesta, sillä malli antaa jokaiselle suunnittelijalle mahdollisuuden ideointiin ja yhteistyössä rakentajien kanssa käyttökelpoiset ideat saadaan jalostettua, Kinnari kuvailee.
Hankkeessa haastetta tuotti aikataulu, jossa kuitenkin pysyttiin onnistuneesti. Oli erityisen tärkeää, että esimerkiksi toteutuksen aloitus ei viivästynyt, sillä se olisi hidastanut koko hanketta.
- Kaikkien osapuolten pitää pysyä sovitussa tahdissa ja tässä onnistuttiin haasteista huolimatta, Destian väyläpalveluiden yksikön johtaja Pekka Nissinen tiivistää.
Valtatie 12 Lahden eteläinen kehätie oli hankkeena vaativa, suuren kokoluokan projekti. Nissinen ja Kinnari ovat yhtä mieltä siitä, että tällaisissa suurhankkeissa Destian osaaminen ja infran taju pääsevät oikeuksiinsa.
- Meillä on edistyksellistä suunnitteluosaamista ja olemme myös edelläkävijä rakennusalan digitalisaatiossa. Eikä pidä unohtaa tärkeintä: meiltä löytyvät taitavat rakennusalan ammattilaiset, Kinnari kertoo.
Työssä huomioimme niin asiakkaan, tienkäyttäjät kuin ympäristön. Osana hankkeen toteutusta järjestettiin esimerkiksi yleisötilaisuuksia, joissa kerrottiin projektin etenemisestä. Hankkeesta viestittiin myös viikoittaisella uutiskirjeellä yhdessä asiakkaan kanssa. Tämä oli tärkeää, sillä monivuotiset suurprojektit vaikuttavat tienkäyttäjiin pitkään ja merkittävästi.
Rakentaminen vaikuttaa aina ympäristöön, joten materiaalit oli projektissa mietitty mahdollisimman kestäviksi: esimerkiksi melusuojaukset toteutettiin meluvalleina, jotka ovat Nissisen mukaan helppohoitoisia ja kestäviä ratkaisuja. Projektissa hyödynnettiin myös mahdollisuuksien mukaan kierrätysmateriaaleja ja saatavilla olevaa kiviainesta sekä tehtiin optimaalisia kuljetusratkaisuja. Toimien tarkoituksena on ollut vähentää hankkeen hiilijalanjälkeä.
- Teemme töitä tinkimättä, jotta asiakkaamme saa parhaat mahdolliset ratkaisut sovitussa aikataulussa, Nissinen kiteyttää.
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Data ohjaa myös infrarakentamista Destian kehityspäällikkö Pekka Lammassaari kertoo, kuinka dataa hyödynnetään nykypäivän infrarakentamisessa.
Infra nyt
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin > Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Lue lisääInfra nyt
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa > Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Lue lisääInfra nyt
Data ohjaa myös infrarakentamista > Destian kehityspäällikkö Pekka Lammassaari kertoo, kuinka dataa hyödynnetään nykypäivän infrarakentamisessa.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Yksin tässä ei olla koskaan tekemässä" > Antti Palo työskentelee Destialla radan kunnossapitoalue 3:n työpäällikkönä.
Lue lisääInfra nyt
Kaupunkisuunnittelussa korostuu nyt asukasnäkökulma > Kaupunkisuunnittelu ja uudet palvelut yksikön johtaja Heidi Erha ja hankekehitysjohtaja Markus Salmela kertovat kaupunkisuunnittelun nykytilasta.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Työ on mielekästä, vaihtelevaa ja haasteellista" > Marko Hyvönen työskentelee Destialla rakennusammattimiehenä.
Lue lisääInfra nyt
Talvikunnossapidon toimintaa koordinoidaan Destian Kelikeskuksessa > Merkittävä tuki Destian talvikauden kunnossapidolle on Helsingissä Ilmatieteen laitoksen yhteydessä toimiva Kelikeskus.
Lue lisääTöissä Destiassa
Uusien toimintatapojen kehittäminen tekee työstä mielekästä > Paavo Jääskeläinen toimii Destiassa kalliosuunnittelijana.
Lue lisää