Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisää
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia
Infra nyt · Julkaistu 16.12.2020
Vuonna 2024 Kalasataman ja Pasilan väliä pääsee kulkemaan ratikalla, mikä liittää Kalasataman luontevaksi osaksi Helsingin kantakaupunkia. Lisäksi alueelle rakennetaan uusia kevyen liikenteen yhteyksiä. Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora. Hankkeen tilaajina ovat Helsingin kaupunki sekä Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL).
Projektiallianssissa asiakkaat ja palveluntuottajat suunnittelevat ja toteuttavat hankkeen yhteisellä organisaatiolla jakaen riskit ja mahdollisuudet. Allianssimalli pääsee oikeuksiinsa monimutkaisessa ja laaja-alaisessa hankkeessa, sillä se mahdollistaa joustavuuden resursoinnissa ja sen avulla voidaan parhaiten hyödyntää osapuolten kokemus hankkeen toteuttamiseksi. Tiivis yhteistyö näkyy projektissa esimerkiksi toteuttajaosapuolten säännöllisessä työskentelyssä yhteisessä työtilassa eli Big Roomissa.
Hankkeeseen valikoituneet palveluntuottajat valittiin kaksiosaisessa tarjousvaiheessa, jossa mitattiin muun muassa ammattitaitoa ja yhteistyökyvykkyyttä.
Kokonaisuudessaan hankkeessa rakennetaan noin 4,5 kilometriä raitiotietä välille Nihti–Kalasataman keskus–Hermannin rantatie–Vallilanlaakso–Pasila. Lisäksi hankkeeseen kuuluu katu- ja viherrakentamista sekä kunnallistekniikan uudistamista.
Tässä hankkeessa hyödynnetään tahtituotantoa, jossa tehdään samanaikaisesti kaikkia tietyn osuuden työvaiheita, jotta osuus saadaan kerralla valmiiksi. Perinteinen rakennustapa mahdollistaa tarkan resursoinnin, mutta tahtituotannon avulla voidaan läpimenoaikaa saada lyhennettyä.
- Infran puolella tahtituotanto on haastavampaa, koska meillä ei ole stabiileja olosuhteita. Talorakentamisen puolella tahtituotanto on yleisempää, projektipäällikkönä hankkeessa työskentelevä Janne Korkalainen kertoo.
Projektin valmistuminen on osa suurempaa suunnitelmaa, jossa joukkoliikennettä kehitetään entistä sujuvammaksi, osaksi Helsingin kasvavaa kestävän liikkumisen verkostoa. Uusi raitiotie luo nopean vaihdottoman yhteyden Kalasataman ja Pasilan välille ja yhdistyy Kruunusiltoihin Nihdissä. Kruunusiltojen valmistuttua yhteys palvelee ennusteen mukaan noin 24 000 matkustajaa vuorokaudessa.
Destian vahvuudet hankkeessa liittyvät monipuoliseen ja laaja-alaiseen osaamiseen haastavassa kaupunkiympäristössä. Myös vahva toteutus- ja ylläpitovaiheiden tuntemus ja osaaminen auttaa suunnittelemaan toimivia, viihtyisiä ja kestäviä kaupunkiympäristöjä.
- Ison allianssimallisen kaupunkikehityshankkeen toteuttaminen on merkittävä projekti, jossa pääsemme näyttämään taitomme samalla uutta oppien, Korkalainen painottaa.
Noin 70 prosenttia suomalaisista asuu jo kaupungeissa ja määrän odotetaan vain kasvavan. On siis tärkeää suunnitella ja rakentaa toimivaa infraa, joka mahdollistaa ihmisten liikkumisen, asumisen, työpaikkojen ja palveluiden rakentamisen sekä yhteiskunnan ja talouden kehittymisen. Kalasatamasta Pasilaan -tyyppiset suurhankkeet mahdollistavat sujuvan elämän kaupungin asukkaille.
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Tietomalli ohjaa myös työkoneita Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Destia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Ajotapakilpailun voittajan vinkit autoilijoille > Destian sisäinen ajotapakilpailu kiinnitti huomiota taloudelliseen, turvalliseen ja ympäristöystävälliseen ajotapaan.
Lue lisääToimiva Suomi
Elinkeinoelämä ja Tampereen yliopisto panostavat infrarakentamisen digitaalisuuteen > Tampereen yliopistoon on perustettu uusi professuuri.
Lue lisääTöissä Destiassa
Talvitunnelmaa työmaalta > Destia työskentelee ahkerasti vt 12 Lahden eteläinen kehätien hankeosan 1A työmaalla. Tällä hetkellä rakennetaanVähäjoen ylikulkusiltaa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Milla Ranta: "Ei vaan voi tarpeeksi ylistää näitä tyyppejä!" > Milla Rannasta tuli mutkien kautta siltasuunnittelija.
Lue lisääToimiva Suomi
Esittelyssä suunnittelupalvelut ja tiestötieto > Destia tarjoaa palveluja koko infran elinkaarelle. Mitä palveluita pitävät sisällään suunnittelu- ja tiestötietopalvelut?
Lue lisääTöissä Destiassa
Olli Korhonen: "Parasta työssäni on tiimien kanssa yhdessä toimiminen" > Olli Korhosen kiinnostus räjäytystekniikkaan syttyi jo kouluaikoina.
Lue lisääToimiva Suomi
Joulumieli kuuluu jokaiselle > Destia suuntaa joululahjavarat tänä vuonna tulevaisuuden tekijöille ja vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi.
Lue lisääToimiva Suomi
Vaativaa pohjarakentamista Presidentinlinnan vieressä > Destia vahvistaa Helsingin toiseksi vanhimman rakennuksen perustukset.
Lue lisääToimiva Suomi
iLIITU-päivä kokoaa liikenneturvallisuudesta kiinnostuneet yhteen > iLiitu-päivä järjestetään taas 4.12.2018 Helsingissä.
Lue lisääInfra nyt
Tositoimissa vt 5 Mikkeli-Nuutilanmäki -hankkeessa > Destialaiset työskentelevät itäisen Suomen pääväylän parissa - katso video!
Lue lisääTöissä Destiassa
Yhteistyön kautta Suomeen töihin > Allar Kauge työskentelee Destiassa laatupäällikkönä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Jussi Tiainen: "Tämän porukan kanssa on ollut hyvä lähteä mihin tahansa urakkaan" > Työmaapäällikkö Jussi Tiainen on työuransa alkuvaiheessa.
Lue lisääToimiva Suomi
Destia vahvasti esillä Kaakkois-Suomen ratarakentamisessa > Destialla on pitänyt kiirettä Kotkan alueella tänä vuonna. Voitetut urakat ovat poikineet uusia ja töitä on riittänyt koko vuoden ajan
Lue lisääTöissä Destiassa
Sanna Torniainen: "Oma kiinnostus ohjaa uraa." > Sanna Torniainen työskentelee geosuunnittelijana Asiantuntijapalveluissa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Keijo Nieminen: "Destia oli selkeä valinta" > Keijo Nieminen työskentelee työnjohtajana Hyvinkään alueurakassa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Jouko Ahonen: "Itseään saa kehittää koko ajan" > Jouko Ahonen työskentelee tällä hetkellä työmaapäällikkönä Länsi-Suomen tulosyksikössä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Mestarin ohjeilla > Länsi-Suomen työmaapäällikkö Jouko Ahonen kiittää oppi-isäänsä Vesa Salmijärveä hyvistä johtamisvinkeistä.
Lue lisääInfra nyt
Yhteistyöstä ketteryyttä > PETOKE-hanke tuo lisää työkaluja infrarakentamisen tilaajan pakkiin.
Lue lisääNäkökulmia
Profiili – Iso kuva > – Pitäisikö yritykset velvoittaa sitouttamaan hiilidioksidia? kysyy Mika Anttonen.
Lue lisääToimiva Suomi
Suomen suurimmat betonisillat > Työmaapäällikkö Aki Loikkanen johtaa siltojen rakentamista kotikaupugissaan Savonlinnassa.
Lue lisää