Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisää
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia
Infra nyt · Julkaistu 16.12.2020
Vuonna 2024 Kalasataman ja Pasilan väliä pääsee kulkemaan ratikalla, mikä liittää Kalasataman luontevaksi osaksi Helsingin kantakaupunkia. Lisäksi alueelle rakennetaan uusia kevyen liikenteen yhteyksiä. Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora. Hankkeen tilaajina ovat Helsingin kaupunki sekä Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL).
Projektiallianssissa asiakkaat ja palveluntuottajat suunnittelevat ja toteuttavat hankkeen yhteisellä organisaatiolla jakaen riskit ja mahdollisuudet. Allianssimalli pääsee oikeuksiinsa monimutkaisessa ja laaja-alaisessa hankkeessa, sillä se mahdollistaa joustavuuden resursoinnissa ja sen avulla voidaan parhaiten hyödyntää osapuolten kokemus hankkeen toteuttamiseksi. Tiivis yhteistyö näkyy projektissa esimerkiksi toteuttajaosapuolten säännöllisessä työskentelyssä yhteisessä työtilassa eli Big Roomissa.
Hankkeeseen valikoituneet palveluntuottajat valittiin kaksiosaisessa tarjousvaiheessa, jossa mitattiin muun muassa ammattitaitoa ja yhteistyökyvykkyyttä.
Kokonaisuudessaan hankkeessa rakennetaan noin 4,5 kilometriä raitiotietä välille Nihti–Kalasataman keskus–Hermannin rantatie–Vallilanlaakso–Pasila. Lisäksi hankkeeseen kuuluu katu- ja viherrakentamista sekä kunnallistekniikan uudistamista.
Tässä hankkeessa hyödynnetään tahtituotantoa, jossa tehdään samanaikaisesti kaikkia tietyn osuuden työvaiheita, jotta osuus saadaan kerralla valmiiksi. Perinteinen rakennustapa mahdollistaa tarkan resursoinnin, mutta tahtituotannon avulla voidaan läpimenoaikaa saada lyhennettyä.
- Infran puolella tahtituotanto on haastavampaa, koska meillä ei ole stabiileja olosuhteita. Talorakentamisen puolella tahtituotanto on yleisempää, projektipäällikkönä hankkeessa työskentelevä Janne Korkalainen kertoo.
Projektin valmistuminen on osa suurempaa suunnitelmaa, jossa joukkoliikennettä kehitetään entistä sujuvammaksi, osaksi Helsingin kasvavaa kestävän liikkumisen verkostoa. Uusi raitiotie luo nopean vaihdottoman yhteyden Kalasataman ja Pasilan välille ja yhdistyy Kruunusiltoihin Nihdissä. Kruunusiltojen valmistuttua yhteys palvelee ennusteen mukaan noin 24 000 matkustajaa vuorokaudessa.
Destian vahvuudet hankkeessa liittyvät monipuoliseen ja laaja-alaiseen osaamiseen haastavassa kaupunkiympäristössä. Myös vahva toteutus- ja ylläpitovaiheiden tuntemus ja osaaminen auttaa suunnittelemaan toimivia, viihtyisiä ja kestäviä kaupunkiympäristöjä.
- Ison allianssimallisen kaupunkikehityshankkeen toteuttaminen on merkittävä projekti, jossa pääsemme näyttämään taitomme samalla uutta oppien, Korkalainen painottaa.
Noin 70 prosenttia suomalaisista asuu jo kaupungeissa ja määrän odotetaan vain kasvavan. On siis tärkeää suunnitella ja rakentaa toimivaa infraa, joka mahdollistaa ihmisten liikkumisen, asumisen, työpaikkojen ja palveluiden rakentamisen sekä yhteiskunnan ja talouden kehittymisen. Kalasatamasta Pasilaan -tyyppiset suurhankkeet mahdollistavat sujuvan elämän kaupungin asukkaille.
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Tietomalli ohjaa myös työkoneita Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Destia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin se tehtiin… Siltaremontti > Ounaskosken sillan peruskorjaus kohottaa 1951 valmistuneen maamerkin takaisin entiseen komeuteensa.
Lue lisääNäkökulmia
Destia tositoimissa > Toimitusjohtaja Tero Kiviniemi uskoo joukkuepeliin, jossa jokaisen destialaisen työ tuottaa asiakkaille yhä laadukkaampaa infraa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Miten minusta tuli… Tarjouslaskentapäällikkö > Jorma Pyhäluoto luotsaa Pohjois-Suomen tarjouslaskentayksikköä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Virkut viherrakentajat > Työnjohtaja Tea Leppänen ja työmaapäällikkö Riikka Venäläinen rakentavat ympäristöystävällistä Jyväskylää.
Lue lisääToimiva Suomi
Ruuhkat vähenevät valtatie 12:lla > Tillola–Keltti-osuuden parannustyöt valmistuvat marraskuussa 2019.
Lue lisääToimiva Suomi
Tervetuloa, talvi! > Työpäällikkö Eero Mikkola on jo valmiina hoitamaan väylien aurausurakat.
Lue lisääNäkökulmia
Muuttuvaa maailmaa rakentamassa > Annina Peisa on Erikoisrakentaminen-tulosyksikön johtaja.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin louhimme kaupungissa > Räjäytys aiheuttaa tärinää. Kalliolouhinta kaupungissa vaatii erityisosaamista. Hankalistakin paikoista selvitään fiksulla suunnittelulla ja tekemisellä.
Lue lisääToimiva Suomi
Blogi: Koululaiset tutustumassa kiviainesalueeseen > Eräänä kuulaana ja aurinkoisena syksyn päivänä Destia sai vieraita läheisiltä kouluilta Lempäälän Pitkäkallion kiviainesalueelle.
Lue lisääToimiva Suomi
Torilla tavataan! > Destia uudistaa Kansalaistoria ja Makasiinipuistoa Helsingin ydinkeskustassa.
Lue lisääNäkökulmia
Mimmit peinttasivat > Mimmit peinttaa -yhteisö maalasi urbaanin olohuoneen Kansalaistorin ja Makasiinipuiston työmaa-aitaan.
Lue lisääTöissä Destiassa
Työura voi jatkua myös eläkkeellä > Aarno Valkeisenmäki on ollut Destian ja sen edeltäjien palveluksessa vuodesta 1978 asti.
Lue lisääInfra nyt
Laatu edellä Tampere-Pirkkalan lentokentällä > Tositoimijat työskentelivät lentokentällä lentoliikenteen ehdoilla.
Lue lisääInfra nyt
Destian ehdokkaat Rakentamisen laatuteko 2018 -kilpailussa > Siltasairaalan louhintatiimi ja Ville Suntio ovat ehdolla voittajiksi.
Lue lisääTöissä Destiassa
Destialaiset polkivat hienon potin hyväntekeväisyyteen > Tositoimijat polkivat vuoden 2018 Kilometrikisassa yhdessä maapallon ympäri ja vähän päälle.
Lue lisääInfra nyt
Vaativaa pohjarakentamista Lauttasaaressa > Destian tositoimijat ovat kaupunkirakentamisen asiantuntijoita.
Lue lisääInfra nyt
Asiantuntijapalvelut tekevät yhteistyötä pohjoismaisella tasolla > Destian Asiantuntijapalvelut olivat mukana NordLCA-seminaarissa Vantaalla 11.-12.9.2018.
Lue lisääTöissä Destiassa
Hankintainsinööri ja hyökkääjä – nyt pelataan Vaahteramaljasta > Tositoimija Juha-Pekka Peltonen pelaa Vaahteraliigan loppuottelussa.
Lue lisääInfra nyt
Destia palkitsi infra-alan parhaan opinnäytetyön > Destia palkitsi kolmannentoista kerran parhaan infra-alan lopputyön. Kilpailun parhaana palkittiin Aleksi Niemelä.
Lue lisääInfra nyt
Laitaatsalmen pohjoisen sillan valu Destian työmaalla > Elokuussa 2018 valettiin Laitaatsalmen pohjoisen sillan betonikansi. Miten se oikein tapahtuu?
Lue lisää