Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisää
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia
Infra nyt · Julkaistu 16.12.2020
Vuonna 2024 Kalasataman ja Pasilan väliä pääsee kulkemaan ratikalla, mikä liittää Kalasataman luontevaksi osaksi Helsingin kantakaupunkia. Lisäksi alueelle rakennetaan uusia kevyen liikenteen yhteyksiä. Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora. Hankkeen tilaajina ovat Helsingin kaupunki sekä Helsingin kaupungin liikennelaitos (HKL).
Projektiallianssissa asiakkaat ja palveluntuottajat suunnittelevat ja toteuttavat hankkeen yhteisellä organisaatiolla jakaen riskit ja mahdollisuudet. Allianssimalli pääsee oikeuksiinsa monimutkaisessa ja laaja-alaisessa hankkeessa, sillä se mahdollistaa joustavuuden resursoinnissa ja sen avulla voidaan parhaiten hyödyntää osapuolten kokemus hankkeen toteuttamiseksi. Tiivis yhteistyö näkyy projektissa esimerkiksi toteuttajaosapuolten säännöllisessä työskentelyssä yhteisessä työtilassa eli Big Roomissa.
Hankkeeseen valikoituneet palveluntuottajat valittiin kaksiosaisessa tarjousvaiheessa, jossa mitattiin muun muassa ammattitaitoa ja yhteistyökyvykkyyttä.
Kokonaisuudessaan hankkeessa rakennetaan noin 4,5 kilometriä raitiotietä välille Nihti–Kalasataman keskus–Hermannin rantatie–Vallilanlaakso–Pasila. Lisäksi hankkeeseen kuuluu katu- ja viherrakentamista sekä kunnallistekniikan uudistamista.
Tässä hankkeessa hyödynnetään tahtituotantoa, jossa tehdään samanaikaisesti kaikkia tietyn osuuden työvaiheita, jotta osuus saadaan kerralla valmiiksi. Perinteinen rakennustapa mahdollistaa tarkan resursoinnin, mutta tahtituotannon avulla voidaan läpimenoaikaa saada lyhennettyä.
- Infran puolella tahtituotanto on haastavampaa, koska meillä ei ole stabiileja olosuhteita. Talorakentamisen puolella tahtituotanto on yleisempää, projektipäällikkönä hankkeessa työskentelevä Janne Korkalainen kertoo.
Projektin valmistuminen on osa suurempaa suunnitelmaa, jossa joukkoliikennettä kehitetään entistä sujuvammaksi, osaksi Helsingin kasvavaa kestävän liikkumisen verkostoa. Uusi raitiotie luo nopean vaihdottoman yhteyden Kalasataman ja Pasilan välille ja yhdistyy Kruunusiltoihin Nihdissä. Kruunusiltojen valmistuttua yhteys palvelee ennusteen mukaan noin 24 000 matkustajaa vuorokaudessa.
Destian vahvuudet hankkeessa liittyvät monipuoliseen ja laaja-alaiseen osaamiseen haastavassa kaupunkiympäristössä. Myös vahva toteutus- ja ylläpitovaiheiden tuntemus ja osaaminen auttaa suunnittelemaan toimivia, viihtyisiä ja kestäviä kaupunkiympäristöjä.
- Ison allianssimallisen kaupunkikehityshankkeen toteuttaminen on merkittävä projekti, jossa pääsemme näyttämään taitomme samalla uutta oppien, Korkalainen painottaa.
Noin 70 prosenttia suomalaisista asuu jo kaupungeissa ja määrän odotetaan vain kasvavan. On siis tärkeää suunnitella ja rakentaa toimivaa infraa, joka mahdollistaa ihmisten liikkumisen, asumisen, työpaikkojen ja palveluiden rakentamisen sekä yhteiskunnan ja talouden kehittymisen. Kalasatamasta Pasilaan -tyyppiset suurhankkeet mahdollistavat sujuvan elämän kaupungin asukkaille.
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Tietomalli ohjaa myös työkoneita Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Destia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Mimmit tekevät katutaidetta Kansalaistorille > Kansalaistorin ja Makasiinipuiston työmaat etenevät aikataulussa Helsingissä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Hyvä esimies selviää asioista puhumalla > Vuoden kesätyöntekijöiden esimieheksi valittiin työmaapäällikkö Jouko Ahonen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tositoimissa luontoa kunnioittaen > Destian kiviainestoiminnan tositoimijat tekevät jatkuvasti töitä Suomen luonnon monimuotoisuuden eteen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Huollettu pyörä toimii ja on turvallinen > Destia on jälleen mukana Kilometrikisassa ja tänä vuonna ensi kertaa myös Ketjureaktio-keräyksessä.
Lue lisääInfra nyt
Tositoimissa pinnan alla Lempäälän kanavassa > Kanavan peruskorjausurakka on teettänyt töitä myös pinnan alla.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Savonlinnaan Suomen suurimmat betonisillat > Destia toteuttaa Suomen suurimmat jännitetyt betonisillat Savonlinnaan, valtie 14 kupeeseen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Valtatie 5 on Destian yhteinen taidonnäyte > Valtatie 5:llä, Liikenneviraston vähän päälle 65 miljoonan euron urakassa, ahertaa Destian sisäinen työyhteenliittymä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Aasian ja Afrikan kautta suomalaisen infran osaajaksi > Insinöörioppilas Hoang Thuy, tuttavallisemmin Tuikku, on ollut Destiassa työharjoittelussa toukokuusta lähtien.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tavoitteena taittaa työmatka pyörällä myös talvella > Destian laatupäällikkö Liisa Suhonen jatkoi työmatkapyöräilyä, vaikka työmatka vuoden alussa lähes kymmenkertaistui.
Lue lisääToimiva Suomi
Innovatiivisuutta turvallisuus edellä > Länsimetron työmaalla tositoimijat käyttivät luovaa ongelmanratkaisua ja innovoivat nosturin varassa toimivan poravaunun.
Lue lisääInfra nyt
Destia uudistaa Kansalaistorin ympäristöä Helsingissä > Destia urakoi Helsingin ydinkeskustassa Kansalaistorin ympäristöä.
Lue lisääInfra nyt
Blogi: Silta-alan tuulia haistelemassa Kööpenhaminassa > Suunnittelijamme Milla Ranta oli puhumassa Kööpenhaminassa kansainvälisessä silta-alan konferenssissa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tositoimijat kannustavat pyöräilyn pariin > Destia on tänäkin vuonna kilometrikisassa, jossa destialaisten kesän aikana pyöräilemät matkat lasketaan yhteen ja kisataan muita yrityksiä vastaan.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kesätyöntekijät rikastavat työpaikkoja > Viime vuonna vuoden kesätyöntekijäksi valitulle Jonne Ruopsalle kuuluu hyvää.
Lue lisääToimiva Suomi
5G-teknologiasta apua liikenneturvallisuuteen sekä teiden kunnossapitoon > 5G-teknologiaan perustuvat ratkaisut lisäävät tielläliikkujien turvallisuutta.
Lue lisääTöissä Destiassa
Annsofi Kreivi: "Nautin työskentelystäni Destiassa" > Annsofi Kreivi työskentelee Destiassa työmaainsinöörinä. Työmaainsinöörin työtehtävät ovat hyvin monipuolisia.
Lue lisääToimiva Suomi
Energiainfra visioi tulevaisuuden työtehtäviä > Destian Energiainfran liiketoimintayksikkö on lähtenyt valloittamaan uusia aluevaltauksia loppuvuodesta 2017.
Lue lisääTöissä Destiassa
Henna Pasi: "Destialaisia yhdistää tekemisen into" > Henna Pasi työskenteli Destiassa aluksi opintojensa ohella. Valmistuttuaan hän sai tutusta paikasta vakituisen työpaikan.
Lue lisääNäkökulmia
BLOGI: Tietyöt ovat tuotekehitystä > Jokakesäinen ärsytyksen aihe mökkimatkalaisille ovat teiden tukoiksi ilmestyvät tietyömaat.
Lue lisääTöissä Destiassa
Vastuun jakajat > Kalliorakentamisen yksikön Esa Salonen ja Oskari Jantunen johtavat louhintaa Viitostien parannusurakassa.
Lue lisää