Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Teitä rakennettiin työttömien voimin > Suomen väylästön historiassa työllistämistoimenpiteet ovat olleet tärkeässä asemassa. 1950-luvun lopulla kymmenet tuhannet suomalaiset työttömät työllistettiin tietyömailla.
Lue lisääInfra nyt
Tulevaisuuden osaajia > Tietomallintamisen merkitys kasvaa infra-alalla. INTOKE-hanke kehittää infra-alan tietomalliosaamista Varsinais-Suomessa.
Lue lisääToimiva Suomi
Triplaa rakennetaan jättipaalujen varaan > Helsingissä Pasilan Triplaa rakennetaan vakaalle perustalle. Destia Engineering toteutti vaativan projektin.
Lue lisääToimiva Suomi
Tarkasti aikataulussa > Helsinki-Vantaan lentoasemasta kuoriutuu 2020-luvulla kuuma kansainvälinen solmukohta monipuolisine palveluineen.
Lue lisääToimiva Suomi
Digitalisaatio työmaalla > Destian työmaat ovat muuttuneet digitalisaation ansiosta huomattavasti tehokkaammiksi.
Lue lisääToimiva Suomi
Destian infratyöt Kalasatamassa > Kalasataman metroaseman ympärillä Helsingissä oleva REDI:n työmaa on koko maan suurimpia.
Lue lisääToimiva Suomi
Pohjoisbaana pyöräilijöille > Vuonna 2020 Helsingissä voi pyöräillä kilometrikaupalla pitkin uutta, uljasta verkostoa: baanojen verkostoa.
Lue lisääToimiva Suomi
Kumppaneiden avulla > Pohjoisbaanan työmaalla louhintatyötä tehdään luottotekijöiden kanssa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Meluselvitysten mestari > Taina Mattila on perehtynyt melu- sekä asiantuntijaselvityksiin.
Lue lisääToimiva Suomi
Matalakin torjuu melua > Kehäradan matalat meluesteet ovat nykyaikainen, tehokas tapa torjua melua.
Lue lisääNäkökulmia
Kokonaisratkaisuja > Seuraavat sata vuotta ovat jo työn alla, sanoo Destian Etelä-Suomen tulosyksikön johtaja Minna Heinonen.
Lue lisääInfra nyt
Hyvinvointia suomalaisella työllä > Destia on mukana yhtenä pääyhteistyökumppaneista Made by Finland -kampanjassa.
Lue lisääToimiva Suomi
Pohjatöitä tornitalolle > Destia on kaivanut ja louhinut jopa kahdeksan metrin syvyyteen Tampereen ydinkeskustaan rakennettavan Luminaryn työmaalla.
Lue lisääTöissä Destiassa
Destialla uusi henkilöstöjohtaja > Taru Salo aloitti Destiassa vuoden 2016 loppupuolella.
Lue lisääToimiva Suomi
Turvallinen raitiotie > Liikenneturvallisuusarviointi on myös kompromissien hakemista.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Asiat selviävät puhumalla" > Esa Juhantila on Destian projektijohtaja länsimetron työmaalla. Hän johtaa metroaseman louhintatöitä rauhallisesti keskustellen.
Lue lisääInfra nyt
Silta luo työtä > Suomen suurin betonisilta Savonlinnassa siirtää laivat turvallisemmalle reitille, sujuvoittaa tieliikennettä ja luo työtä 450 henkilötyövuoden verran.
Lue lisääInfra nyt
Kestävää kehitystä > Destia sai tunnustuksen työstä korvaavan elinympäristön luomiseksi kalliosinisiivelle Ristenin louhinta-alueella Lohjalla.
Lue lisääTöissä Destiassa
Rohkeita kysyjiä > Turvallisuuspäällikkö Reijo Kuisma reissaa paljon yksin. Olo ei kuitenkaan ole yksinäinen, sillä ympärillä on hyvä Destian tukiverkko.
Lue lisääNäkökulmia
Esko Aho visioi infraa > Liikenne ja viestintä yhdistyvät digitaalisuuteen. Vallankumous on alkanut.
Lue lisää
Esko Aho visioi infraa
Näkökulmia · Julkaistu 08.03.2017
Kolmen selvityshenkilön ryhmä on pohtinut liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin toimeksiannosta Suomen liikenne- ja viestintäinfran tulevaisuutta. Esko Ahon, Lauri Lylyn ja Inka Meron tulevaisuusselvitys julkaistaan keväällä 2017. Visio infra-alan toimintaympäristöstä ja -edellytyksistä auttaa hallitusta ja eduskuntaa tekemään strategisia päätöksiä, joita toteuttavat yksittäiset toimijat, muun muassa Destia. Esko Aho kertoo selvitysryhmän ajatuksista.
”Liikenne- ja viestintäala on valtavan murroksen edessä. Sitä voi verrata rautateiden ja autojen ilmestymiseen kansalaisten ulottuville. Perinteiset liikenneratkaisut ja digitaalinen maailma muuttuvat yhdeksi kokonaisuudeksi. Se on tehtävä taitavasti. Vaikutukset eivät rajoitu vain fyysiseen liikkumiseen, vaan jopa ihmisten käyttäytymiseen ja kanssakäymiseen. Emme voi ennustaa, miten käyttäydymme vuonna 2030, mutta voimme luoda toimintaympäristön, arkkitehtuurin, joka mahdollistaa monia erilaisia maailmoja.”
”Olemme tottuneet tuottamaan liikennepalveluja standardimaisesti, mutta uuden teknologian avulla voimme siirtyä yksilöllisiin ratkaisuihin. Esimerkiksi ikääntyvä väestö tulee tarvitsemaan räätälöityjä palveluja. Jos niitä osataan tehdä fiksusti, uusille tuotteille ja palveluille voi syntyä huikeat markkinat. Siinä onnistuaksemme tarvitsemme hyvän käsityksen infra-alan arkkitehtuurista. Tässä mitataan yksityisen ja julkisen tahon sekä akateemisen maailman yhteistyökykyä. Kaiken A ja O on, että rajapinnat avataan.”
”Liikenne- ja viestintäarkkitehtuuria koskevat päätökset ovat kriittisiä Suomen kilpailukyvyn ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta. Maantieteellinen sijaintimme, riippuvuutemme ulkomaankaupasta ja se, että olemme harvaan asuttu maa sekä se, että väestön ja resurssien painopisteet ovat eri paikoissa, ovat tekijöitä, joiden vuoksi meidän pitää olla infra-alan edelläkävijä maailmanlaajuisesti. Olemme jo oikealla tiellä. Liikennekaari on minusta fiksu lähestymistapa matkalla kohti integroituvaa toimintaympäristöä. Kuluttajan tarve tulee ohjaamaan palvelujen tuottamista paljon enemmän kuin aikaisemmin. Vanhan teknologian puitteissa asiakaslähtöisiä ratkaisuja oli vaikea tehdä, nyt se on helpompaa. Väylien sekä ratojen hyvä kunto on edellytys palvelujen laadukkaalle tuottamiselle.”
”Teknologia murtaa nykyrakenteita. Miten se tapahtuu, riippuu omista ratkaisuistamme. Sanon usein, että sattuma suosii valmistautunutta. Yksi esimerkki on mobiilimaailmasta. Olimme Suomessa tehneet ratkaisuja, joiden ansiosta mobiiliteknologian läpimurto oli mahdollinen. Yksikään maa ei hyötynyt läpimurrosta niin paljon kuin Suomi 1990- ja 2000-luvulla. Läpimurtoa ei kuitenkaan ollut suunniteltu; tekniset ratkaisut ovat aina jonkinlaisia sattumia. Ryhmämme yrittää auttaa päätöksentekijöitä päättelemään, mikä on oikea ratkaisu.”
”Suomessa on ehkä vielä vallalla ajatus liikenteestä erillisenä saarekkeena. Se on teollisen ajan infrastruktuuriajattelua. Nyt olemme digitaalisessa maailmassa. Siksi vision pitää mahdollistaa monenlaisia tulevaisuuksia riippumatta siitä, mihin suuntaan maailma lähtee kehittymään.”
"Vaarallisin virhe nyt olisi olla huomaamatta olennaisia muutoksia."
”Vaarallisin virhe nyt olisi olla huomaamatta olennaisia muutoksia. On varmistettava, että meillä on oikeaa osaamista, oikea säännösympäristö ja avoimet rajapinnat. Tarvitaan paljon ennakkoluulotonta ajattelua. Olemme tottuneet väyläkeskeiseen ajatteluun. Rautatie-, maantie- ja lentoliikenteellä on kaikilla omat tehtävänsä ja niitä kehitetään omien suunnitelmien mukaan. Tulevaisuus on kuitenkin erilainen. Emme pysty sanomaan, mikä on rautateiden ja lentoliikenteen rooli. Ne tulevat mukautumaan kehityksen myötä. Euroopassa on paljon tehtävää rajojen avaamisessa ja siinä, että liikennejärjestelyt saataisiin yhtenäisiksi ja digitaalisen ajan mukaisisiksi ratkaisuiksi.”
”Meillä on hyvät edellytykset rakentaa yksi maailman parhaimmista toimintamalleista. Meillä on perinteisesti ollut hyvä yhteistyö julkisen ja yksityisen tahon kanssa. Olemme myös muita enemmän riippuvaisia liikenne- ja viestintäjärjestelmästä. Jos onnistumme, tulokset näkyvät palveluiden laadussa ja hyvinvoinnissa. Uskon, että monille toimijoille löytyy uusia toimintatapoja. Tulevilla kunnilla voi olla esimerkiksi pienempi rooli sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottajana mutta isompi rooli palvelujen integroinnissa.”
”Väestömme ja kriittisten resurssiemme painopisteet ovat hyvin eri paikoissa. Tämä ero vain kasvaa. Se asettaa isot haasteet liikennejärjestelmän arkkitehtuurille. On huolellisesti mietittävä ja pääteltävä, millaisia strategisia valintoja tehdään, koska vaikutukset talouteen ja hyvinvointiin ovat niin suuret. Merkittävä osa liikenteen tulevista investoinneista tulee olemaan kytköksissä digitaalisuuteen. Toisaalta myös liikenne tulee olemaan iso digitaaliratkaisujen sovellusalue. Meillä on hyviä mahdollisuuksia olla kiinnostava sijoituskohde maailmanlaajuisesti.”
”Teollinen maailma perustui erikoistumiseen, mutta nyt tarvitaan arkkitehtuurin osaamista. Se on oma osaamisen laji, jota meillä ei ole ollut liikenteen ja viestinnän suunnittelussa. On oltava yleinen käsitys asioista.”