Infra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Toimivaa ja tasapuolista yhdyskuntasuunnittelua > Destiasta löytyy vahvaa osaamista yhteiskunnan kestävään kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Korjausvelkapalvelusta kunnille tukea tiestön kunnon ylläpitoon > Destia on kehittänyt kunta-asiakkaille tarkoitetun korjausvelkapalvelun tiestön kunnon ylläpidon tehostamiseksi.
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääInfra nyt
Drone on tieinsinöörin oikea käsi > Drone-pienoiskoptereiden ottamat ilmakuvat ja videot antavat kattavaa tilannetietoa hankkeen etenemisestä.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääInfra nyt
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla > Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Lue lisääInfra nyt
Tietomalli ohjaa myös työkoneita > Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Lue lisääInfra nyt
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen > Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Lue lisääInfra nyt
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa > Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää tiestön kunnon seuraamiseen.
Lue lisääInfra nyt
Oppilaiden toiveet huomioitiin Toppelundin koulun suunnittelussa > Destia suunnitteli toimivan ja turvallisen pihan Espoon Haukilahdessa sijaitsevalle Toppelundin koululle.
Lue lisääInfra nyt
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta > Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin > Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkaneessa maanteiden hoitourakassa Espoossa.
Lue lisääInfra nyt
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi > Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan valtavan määrän tietoa ja dataa.
Lue lisääInfra nyt
Destia on yksi Fingridin A-luokan kumppaneista kantaverkon rakentamisessa > Destia rakentaa parhaillaan suomalaisten kantaverkkoyhtiö Fingridin työmailla uusia voimajohtoja.
Lue lisääInfra nyt
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön > Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja niin kunnille kuin rakennusliikkeille.
Lue lisää
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön
Infra nyt · Julkaistu 17.09.2020
Puiston läpi virtaa rauhoittavaa tunnelmaa luova pieni puro tai siellä on pieni lammikko, jossa kasvaa kaisloja, viiltosaroja ja lumpeita. Katsoja ei välttämättä arvaa, että puron tai lammikon merkitys ei ole vain estetiikassa, vaan niiden tarkoitus on puhdistaa hulevesiä ennen niiden johtamista eteenpäin tai imeyttämistä maakerroksiin.
– Kaupungeissa rakennetaan tiiviisti. Vettä läpäisemätöntä asfaltti- ja betonipintaa on yhä enemmän. Rankkasateiden aiheuttamat kaupunkitulvat ovat yleistyneet, kertoo
maisema-arkkitehti Zuzana Hrasko-Johnson Destialta.
Tulvivat kadut ja pihat haittaavat monella tapaa ihmisten elämää. Päällystetyille pinnoille satava vesi eli hulevesi voi myös heikentää pintaveden laatua, mikäli se ohjataan puhdistamatta suoraan lähiojaan, viemäriin tai vesistöön.
– Pohjaveden muodostumisalueella päällystetyt pinnat voivat puolestaan estää sadeveden imeytymisen maakerroksiin, eikä laadukasta pohjavettä pääse muodostumaan. Hulevesien hallintaa onkin pohdittava jo maankäytön suunnitteluvaiheessa, Hrasko-Johnson sanoo.
Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja niin kunnille kuin rakennusliikkeille. Vakioratkaisuihin ei tyydytä, vaan kaikki suunnitellaan ympäristön erityispiirteet huomioiden.
– Hulevesien viivyttäminen on vähimmäisvaatimus, mutta tätäkin parempi ratkaisu on mahdollisimman suuren osan imeyttäminen ympäröiviin maakerroksiin, Hrasko-Johnson pohtii.
Hrasko-Johnson pitää pienimuotisia hajautettuja viivytyslammikoita ja puroja parempana ratkaisuna kuin isoja hulevesialtaita.
– Isoista altaista vesi on johdettava nopeasti eteenpäin, koska uusille tulvavesiaalloille tarvitaan tilaa. Kun allas tyhjenee, niin paikalle jää jäljelle epäesteettinen kostea monttu.
Sipoossa työn alla on vuonna 2021 valmistuva asemakaava-alueen kunnallistekninen yleissuunnitelma. Suunnittelualueella virtaa kolme merkittävää puroa, joista yksi kulkee tulevan taajama-alueen keskustan läpi.
– Puron tulviminen halutaan estää ja sen estetiikkaa parantaa ilman että heikennetään viheralueiden muita käyttömahdollisuuksia. Hulevesien hallinnan tulee olla muita toimintoja ja arvoja rikastuttava eikä korvaava elementti, Hrasko-Johnson sanoo.
Ratkaisuksi ehdotetaan pääkadun ja aukion viereiseen puistoon rakennettavaa isoa puromaista kanavaa, jossa kasvaisi kosteassa tilassa viihtyviä monivuotisia kasveja. Vesi virtaisi hitaasti eteenpäin näkymättämissä kasvien juurilla kastellen niitä.
Suunniteltavaan maisemalliseen kokonaisuuteen kuuluu myös niittyjä ja leikkialueita sekä koristeltu hulevesilammikko – osana Helsingin Esplanadin kaltaista katutilaa.
– Itse arvostan kaupunkitilan osaksi sulautuvia pienehköjä järjestelmiä – padottuja ojanpätkiä tai alta kastelevia istutuskaukaloita, joihin katoilta valuvat vedet ohjataan.
Paitsi että kasvit hidastavat veden virtausta ne myös kuluttavat ja haihduttavat vettä takaisin ilmakehään. Hulevesien torjunnassa suositaankin kivan näköisiä vettä sitovia ja haihduttavia kasveja.
– Ohikulkijat näkevät vain kivan kasveilla täytetyn kaukalon huomaamatta, että kaukalon pohjalla on hulevesivaranto.
Destia on laatinut Tuusulan kunnalle Häriskiven aluetta koskevan hulevesien hallinnan ja katualueiden yleissuunnitelman.
Vuonna 2019 valmistuneen suunnitelman mukaan hulevesien viivytys ja luonnonmukainen puhdistus toteutettaisiin pääosin katutilassa.
Alkuperäisessä hulevesiselvityksessä sellaista ajatusta ei ollut, vaan siinä esitettiin, että alueen alimpaan kohtaan sijoitettaisiin laaja hulevesiallas.
– Maanomistajat vastustivat tämänkaltaista hanketta maisemakuvallisista syistä. Maastokäynnillä lisäksi huomattiin, että rakennelma tuhoaisi myös alueella olevaa alkuperäistä kosteikkoa.
Alueen luomustatuksen omaavat mansikkaviljelmät ovat hyödyntäneet ojaverkostoa kasteluvetenä, mistä syystä veden laadun heikentymisestä oltiin myös huolestuneita.
Viljelijät pelkäsivät myös luomustatuksensa menettämistä. Luomuviljelyä koskevien sääntöjen mukaan kasteluun ei nimittäin saa käyttää vettä, joka ei ole sataprosenttisesti puhdasta, tai jos voidaan epäillä, että katutilasta mukaan voi tulla epäpuhtauksia, kuten koiranjätöksistä peräisin olevat kolibakteerit.
Kaavassa ykköstavoitteeksi asetettiin lopulta veden laatu. Hulevedet ohjataan nyt vesikasveista ja hiekasta muodostettujen suodatinrakenteiden läpi viivytystilaan ja sieltä mahdollisuuksien mukaan hapetuspuron kautta luonnolliseen kosteikkoon.
– Toimeksiantoomme kuului myös vastineen laadinta maanomistajien valituksen liitteeksi. Tiiviin vuorovaikutuksen ja hulevesihallintaa tukevan uuden lähestymistavan ansiosta kaavaehdotus hyväksyttiin.
– Työmme ansiosta vuosia työn alla ollut kaavaprosessi päättyi onnistuneesti, mistä saimme runsaasti kiitosta.
Hyvä hulevesisuunnittelu ei nojaa vakioratkaisuihin, vaan lähtökohdaksi otetaan ympäristöön – luontoon ja maisemaan – sisältyvät arvot. Mitä erilaisimpia viivytysjärjestelmiä voidaan rakentaa niin maan alle kuin päällekin.
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa
Data ohjaa myös infrarakentamista Destian kehityspäällikkö Pekka Lammassaari kertoo, kuinka dataa hyödynnetään nykypäivän infrarakentamisessa.
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Infra nyt
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa > Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa
Lue lisääInfra nyt
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla > Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Lue lisääInfra nyt
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin > Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Lue lisääInfra nyt
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa > Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Lue lisää