Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Toivonen ja Kaijanen > Pelkällä runkolaskennalla ei urakoita voiteta. Miten keikat saadaan kotiin?
Lue lisääInfra nyt
Destia Rail Oy > Mikko Mäkelä on aloittanut Destia Railin toimitusjohtajana.
Lue lisääInfra nyt
Kiviainesyksikkö > Pia Rämö aloitti Destian Kiviainesyksikön johtajana helmikuun alussa 2016.
Lue lisääTöissä Destiassa
Laatupäällikkö > Teiden kunnon parantaminen on tarkan mittauksen ja laaduntarkkailun yhteistulosta. Hyvä teiden kunto pienentää myös ylläpitokustannuksia.
Lue lisääInfra nyt
Kallio-yksikkö turvallisin toimija > Ei yhtään työtapaturmaa vuoden 2015 aikana.
Lue lisääInfra nyt
Virkeyttä > Työhyvinvoinnin valmennuksesta saa vinkkejä, joita ei välttämättä itse keksisi.
Lue lisääInfra nyt
Tilinpäätös > Destian liikevaihto ja tilauskanta kasvoivat vuonna 2015.
Lue lisääInfra nyt
Siltatöitä > Destia on sopinut siltojen korjauksesta sekä hoitourakoista Kaakkois-Suomen ja Uudenmaan ely-keskuksen kanssa.
Lue lisääInfra nyt
Rakennusneuvos > Destia Rail Oy:n entinen toimitusjohtaja Veli Hyyryläinen sai rakennusneuvoksen arvonimen.
Lue lisääToimiva Suomi
Laadukasta suunnittelua > Laadukas suunnittelutyö on yksi Destian menestyksen kulmakivistä.
Lue lisääToimiva Suomi
LUPAUS > E 18 Haminan ohikulkutien viimeinen urakka valmistui ennätysajassa.
Lue lisääNäkökulmia
Palvelumuotoilija > Infra-ala ja muotoilu – onko niillä mitään yhteistä? Aalto-yliopiston professori Tuuli Mattelmäki vastaa.
Lue lisääInfra nyt
Mikä ihmeen sertifikaatti? > Sertifikaatin voi saada monelle eri asialle. Yrityselämässä sanalla on kuitenkin vain yksi, tärkeä tehtävä.
Lue lisääToimiva Suomi
Millimetrin tarkkuudella > Destia urakoi Länsimetron päällysrakenteet. Se vaatii huikeaa ammattitaitoa, sillä tarkkuudet ovat millimetriluokkaa.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin toimii Destian talvihoito > Destian kelikeskus toimii ympäri vuorokauden. Keliä seurataan reaaliaikaisesti ja tiedot välitetään suoraan tienhoidoista vastaaville.
Lue lisääToimiva Suomi
Kantatie 51, Espoo > Destia parantaa Länsimetron liityntäyhteyksiä Espoon Matinkylässä.
Lue lisää
Kantatie 51, Espoo
Toimiva Suomi · Julkaistu 29.12.2015
Destia parantaa Länsimetron liityntäyhteyksiä Espoon Matinkylässä. Liikennettä ja Gräsanojassa kutevia taimenia häiritään mahdollisimman vähän.
Länsimetro muuttaa Espoon liikennejärjestelyt perusteellisesti. Kun metroliikenne Ruoholahden ja Matinkylän välillä alkaa syksyllä 2016, tuhannet matkustajat siirtyvät autoista metrojuniin. Metron liityntälinjasto tarjoaa bussiyhteydet myös Espoon osakeskusten välille. Yhtenäiset bussikaistat ulottuvat Espoonlahdesta Helsinkiin saakka. Ruuhkat vähenevät erityisesti Länsiväylällä eli kantatie 51:llä.
Työt alkoivat vuoden 2014 heinäkuun lopussa. Urakan aikana alueen liikennejärjestelyt on jouduttu uusimaan moneen kertaan. Ajotila Länsiväylällä on kaventunut, mutta koko urakan ajan vähintään kaksi kaistaa on pystytty pitämään avoinna molempiin suuntiin.
Työt ajoitetaan tarkasti, ja muutoksista tiedotetaan.
– Arvostelua tulee, ja pitääkin tulla. Loppujen lopuksi ihmiset kuitenkin ymmärtävät, että olosuhteet paranevat, sanoo työmaapäällikkö Seppo Tuovinen.
Destian rakentajat tekevät työtään alueella, jolla vilkasliikenteinen Länsiväylä ja Kehä II yhtyvät. Autot ovat työturvallisuusriski, joka on otettava vakavasti. Pahimmillaan ohi kiitävän auton ja ihmisen välillä on vain betonieste. Suurimman vaaran aiheuttavat tälläkin työmaalla autoilijat, jotka eivät välitä nopeusrajoituksista. Työmaa-aikaiset liikennejärjestelyt suunnitellaan ja toteutetaan siten, että ne takaavat parhaalla mahdollisella tavalla liikenteen ja työmaan turvallisuuden.
Työmaa on vanhaa merenpohjaa. Kallioperän päällä on paksu kerros pehmeää savea. Uusittu ja levennetty ramppi rakennettiin noin 2 300 neliömetrin paalulaatalle, joka perustettiin enimmillään 15 metriä pitkille betonisille kalliokärkipaaluille. Maaperää vahvistettiin pilaristabiloinnilla. Täytekerroksia keventämään käytettiin kevytsoran lisäksi kierrätetystä lasista valmistettua vaahtolasimursketta.
Destia parantaa Länsimetron liityntäyhteyksiä Espoonlahden ja Matinkylän välillä. Urakassa rakennetaan uudet joukkoliikennekaistat, meluesteet ja kolme uutta kevyen liikenteen siltaa. Kehä II:n ja Länsiväylän risteyksen valo-ohjaus korvataan liikennettä sujuvoittavalla kiertoliittymällä. Kolme vanhaa siltaa korjataan.
Destia hoitaa urakan suurelta osin omana työnä. Työnjohto, maarakentaminen ja taitorakentaminen tehdään lähes kokonaan itse. Sähkötyöt ja siltojen korjaukset hoidetaan Destian sisäisinä aliurakoina.
Työmaan johto on ollut järjestelyyn tyytyväinen.
– Luottamus on tärkeää, silloin asioiden hoitaminen on helppoa. Ulkopuolisten tekemää työtä on valvottava aina enemmän, sanoo työpäällikkö Olli Sihvola. Hän on aikoinaan tullut Destiaan kesätyöntekijänä ja palannut opintojen päätyttyä. Tällä työmaalla työskentelee monia hänen kaltaisiaan kesätyöntekijänä aloittaneita.
Uusi puukantinen teräsristikkosilta rakennettiin hyvin erikoisella tavalla Gräsanojan vanhaan silta-aukkoon. 68 metriä pitkä siltarunko nostettiin ilmaan kahdella nosturilla ja ujutettiin vähän kerrassaan Länsiväylän alle. Sillan kansi päällystettiin suolakyllästetyillä kahden tuuman lankuilla. Puuta kului 10 kilometriä, nauloja noin 100 000 kappaletta. Länsiväylän vanha silta kunnostettiin, maalattiin, koristeltiin kala-aiheisilla kuvioilla ja pinnoitettiin graffiteja hylkiväksi.
Matinkylän työmaan työnjohtajat ovat nuorta väkeä, osa entisiä Destian kesäharjoittelijoita. Tekniikan opiskelijat tulevat Destiaan opintojen loppuvaiheissa kesätöihin, ja monelle Destiasta tulee myös ensimmäinen vakituinen työpaikka.
Pyöräilijät ja kävelijät saattavat tulevina vuosina ihmetellä, miksi yksi Länsiväylän alittavista kevyen liikenteen väylistä on koristeltu kalan kuvilla. Kuville on hyvä syy – sillan vieressä virtaa Gräsanoja, jota pitkin soudettiin aikoinaan veneillä Suomenlahdelta sisämaahan. Lahnat, hauet ja istutetut taimenet nousevat edelleen ojaan kutemaan. Rakennustyöt ajoitettiin niin, että kutuaikoina, kaikkiaan viiden kuukauden ajan, puro rauhoitettiin täysin. Gräsanojan laaksossa asustaa myös liito-oravia, ja alueen kasvusto ja linnusto ovat runsaita. Niitäkin häirittiin mahdollisimman vähän.
Töissä Destiassa
Siltojen Silvander > Destian Etelä-Suomen siltaryhmässä työpäällikkönä toimii Jarmo Silvander. Soitellaan!
Lue lisääToimiva Suomi
Tuplavastuu > Mäki sai väistyä ja rantaviiva siirtyä Äänekosken biotuotetehtaan rautatiepohjan urakassa.
Lue lisääToimiva Suomi
Melua hahmottamassa > Kiviaineksen otossa käytettävän murskaimen lähtömelutaso on huikea 123 desibeliä.
Lue lisääToimiva Suomi
Uutta kaupunkia > Helsingin Kalasataman välittömässä läheisyydessä kuhisee kuin muurahaispesässä.
Lue lisää