Infra nyt
Drone on tieinsinöörin oikea käsi > Drone-pienoiskoptereiden ottamat ilmakuvat ja videot antavat kattavaa tilannetietoa hankkeen etenemisestä.
Lue lisääInfra nyt
Drone on tieinsinöörin oikea käsi > Drone-pienoiskoptereiden ottamat ilmakuvat ja videot antavat kattavaa tilannetietoa hankkeen etenemisestä.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Väylien valtakaudet > Sata vuotta sitten vesitiet, kanavat ja rautatiet hallitsivat Suomen väyläverkkoa. Nyt valtakunnan kattava monimuotoinen väyläverkko takaa mutkattoman liikkumisen.
Lue lisääToimiva Suomi
Terminaali > Itä-Lapissa, Kemijärvellä, tukkipuulle rakennetaan uusi komea terminaali.
Lue lisääTöissä Destiassa
Rataprojektissa > Radalla työskentely vaatii tarkkaa töiden esisuunnittelua, tietää työpäällikkö Tapanainen.
Lue lisääToimiva Suomi
2 147 483 648 tavua mittausdataa > Destia on infra-alan edelläkävijä digitalisaation ja työmaa-automaation hyödyntämisessä.
Lue lisääToimiva Suomi
Kivestä tehty kestää > Kiviainekset ovat kaiken rakentamisen perusta. Kivestä tehdyt tuotteet ovat pitkäikäisiä – ja puhdasta luonnonmateriaalia.
Lue lisääInfra nyt
Digitalisaatio infra-alalla > Kehittämispäällikkö Mika Jaakkola kertoo, mitä digitalisaatio juuri infra-alalla tarkoittaa.
Lue lisääToimiva Suomi
Ikuinen kivisilta > Hakkilan kivisilta Vantaalla on yksi kolmesta alueella säilyneestä kivisillasta.
Lue lisääInfra nyt
Uudenkaupungin paraatipaikka > Kaupunginlahti kohennettiin parahiksi kaupungin 400-vuotisjuhliin.
Lue lisääNäkökulmia
Uusia tekijöitä löytämässä > Käsitys infran rakentamisesta on nuorten keskuudessa suppea, sanoo Panu Tuominen.
Lue lisääToimiva Suomi
Myllysaaren alikulkusilta > Myllysaaren alikulkusilta Tampereella on monipuolisen osaamisen taidonnäyte. -katso VIDEO
Lue lisääInfra nyt
Kelikeskus 25 vuotta > Kelikeskus käyttää uusinta tekniikkaa tielläliikkujien turvallisuuden takaamiseksi.
Lue lisää
Kelikeskus 25 vuotta
Infra nyt · Julkaistu 05.10.2016
Kun Kelikeskus täyttää neljännesvuosisadan lokakuussa 2016, sillä on takanaan yhtä hurja kehitys kuin kännyköillä ja tietoliikenteellä.
– Ennen meillä oli käytettävissä kaksi ikivanhaa säätutkaa, nyt uusinta tekniikkaa olevia tutkia on kymmenen. Tiesääasemia oli alussa 133, nyt liki 400, kertoo kelikeskuspäällikkö Seppo Kaarto.
Kelikameroitakaan ei löytynyt tienvarsilta ensin yhtään, tänä päivänä niitä on noin 650.
– Tekniikan avulla olemme oppineet hallitsemaan keliä. Ennen asioita todettiin tien päällä tai käsi pantiin ulos ikkunasta. Kelimuutoksia koettiin silmin ja kengän pohjalla. Nykyään muutama päivystäjä hallinnoi ja seuraa koko Suomen tilannetta.
Myös kunnossapitokaluston toiminnan seuraaminen on muuttunut. 25 vuotta sitten ei tiedetty tarkalleen, missä aurat liikkuvat ja kuka suolaa teitä missäkin. Nykyisin koneiden sijainti näkyy reaaliaikaisesta seurantalaitteesta.
Iso muutos tapahtui vuonna 2002, kun Destian kelikeskus aloitti tiiviin yhteistyön Ilmatieteen laitoksen kanssa.
– Käsittelimme ja puhuimme meteorologien kanssa päivittäin samoista asioista. Oli järkevää miettiä, voisimmeko toimia samassa toimitilassa, Kaarto muistelee.
Sääennusteet Destia sai Ilmatieteen laitokselta jo aiemminkin. Samoissa tiloissa toimimisen ja entistä tiiviimmän yhteistyön myötä kelihallinnan kokonaiskuva parani.
Lokakuun 1. päivästä alkaen Kelikeskus päivystää talviajassa. Helsingissä ja Oulussa työskentelevät 17 operaattoria huolehtivat siitä, että aurauskalusto on toimintavalmiudessa ja kelitiedot ajan tasalla joka päivä ympäri vuorokauden.
Infra nyt
Pomo piilossa, tai ainakin valeasussa > TV-ohjelman kuvaukset paljastivat, että Destian työmailla kukkivat ylpeys ja huumori.
Lue lisääInfra nyt
Parhaat opinnäytetyöt palkittiin > Ammattikorkeakouluissa valmistuneista infra-alan lopputöistä parhaaksi valittiin Tapani Jaakkolan työ.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kiirettä piisaa, mutta hätiköimään ei ruveta > Mikael Sonck on oppinut esimieheltään Olli-Pekka Angerialta, että ongelmatilanteissa ei pidä hosua. Sillat valmistuvat kyllä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Varhainen välittäjä > Työhyvinvointiasiantuntija Satu Angervo haluaisi tuoda konfliktien sovittelun myös työyhteisöihin.
Lue lisääToimiva Suomi
Urakka pinnan alla > Destia suunnittelee ja toteuttaa Fortumin Imatran vesivoimalaitoksen säännöstelypadon ja sen vesialueen peruskorjauksen.
Lue lisääInfra nyt
Mikkelissä etuajassa > Vt 5 -urakka Mikkelissä etenee joutuisasti.
Lue lisääInfra nyt
Destia Engineering > Destia osti enemmistöosuuden ITS-Vahvistus Oy:stä. Destia Engineering vahvistaa Destian kasvustrategiaa.
Lue lisääNäkökulmia
Megatrendit ajureina > Muutosten ajassa mahdollisuudet on hyödynnettävä, sanoo johtaja Heidi Erha Destiasta.
Lue lisääInfra nyt
Siltojen korjausta Helsingissä > Helsinkiläissiltoja korjataan lokakuun loppuun asti.
Lue lisää