Ladataan...

Koeajot käynnissä KymiRingillä – uudet teknologiat mahdollistivat maailmanluokan hankkeen

Infra nyt  · Julkaistu 20.08.2019

Kohta on radalla vauhti päällä. Destian rakentama KymiRing valmistautuu isännöimään ensimmäisiä MotoGP-kisoja vuonna 2020, ja ensimmäiset testiajot ovat jo käynnissä.

KymiRingiä on rakennettu viimeisten vuosien aikana hartaasti ja tarkasti. Silmissä on siintänyt MotoGP-, motocross-, speedway- ja rallicrosskisojen isännyys, ja kova työ alkaa nyt palkita tekijöitään. Tämän vuoden aikana töitä on tehty ahkerasti ja nyt radalla on toivotettu tervetulleeksi MotoGP:n testiajot, jotka järjestetään 19-20.8.2019.

”Tämä on sellainen kerran elämässä kohdalle osuva urakka, jossa Destia pääsee näyttämään koko osaamisensa kirjon”, sanoo Destian työpäällikkö Ilkka Kaarakainen.

KymiRing on toteutettu allianssiurakkana. Suunnittelu- ja konsulttiyritys WSP avusti KymiRing Oy:tä löytämään hankkeelle sopivimman yhteistyökumppanin. Sellaiseksi valikoitui Destia.

Poikkeuksellinen urakka vaati rakentajiltaan laajaa osaamista, eikä turvallisuudesta tingitä. KymiRingin moottorirata on käynyt rakentamisen aikana läpi useita tarkastuskierroksia. Niissä on kiinnitetty erityisen paljon huomiota radan turvallisuuteen.

”Teemme kansainvälisen tason moottorirataa, jonka vaatimukset ovat paljon tiukemmat kuin tavallisen ajotien”, kertoo KymiRing Oy:n hankejohtaja Timo Pohjola.

Destia on ollut urakassa mukana rakentamisen alusta alkaen, jolloin moottoriradan ensimmäinen kehitysvaihe käynnistyi suunnittelulla ja teknisten ratkaisujen, kustannusten, tavoitemittareiden ja toteuttamisaikataulun määrittämisellä sekä riskien analysoinnilla.

”Työn suunnittelussa ja ohjauksessa on tullut hyvin esiin Destian maarakentamisen osaaminen”, Pohjola kehuu.

Uusi teknologia kovassa käytössä

Työmaat automatisoituvat kovaa vauhtia. Tillolassakin koneohjatut kaivurit työstivät maata senttien tarkkuudella. GPS-paikannusjärjestelmän avulla kuljettajat pystyivät tarkasti määrittelemään, miten syvälle pitää kaivaa, että radasta tulee kaltevuudeltaan ja muodoltaan oikea.

Myös kauko-ohjattavia kuvauskoptereita eli droneja on hyödynnetty tehokkaasti hankkeen mallinnuksessa.

”Koko 180 hehtaarin alue kuvattiin yhden päivän aikana dronella. Kuvista oli helppo nähdä tarkasti, mitä työvaiheita oli tehty ja mitä oli edessä. Drone-kuvauksen avulla saatiin maastomalli ja tehtiin määrälaskentaa siitä, miten paljon työstettävää massaa oli käytettävissä ja missä kohdin työmaata sitä tarvittiin”, Kaarakainen kertoo.

Myös Suomen vaativat sääolot ovat tuoneet lisämausteensa radan suunnitteluun. Routa on kriittinen tekijä radan reunakiville eli kanttareille. Aiemmin ne on tehty elementeistä, jolloin reunakiviin tulee paljon saumauksia. Ne ovat riskialttiita roudalle, jos vesi pääsee niistä sisään.

Tietomallinnusta hyödyntämällä Destia onkin kehittänyt uusia työmenetelmiä, jotka ovat osoittautuneet tehokkaiksi:

”Olemme esimerkiksi toteuttaneet reunakivet liukuvaluna, jolloin niiden laatu on parantunut ja työ on myös ollut kustannustehokkaampaa”, Kaarakainen sanoo.

Tähtäimessä maailmanluokan kisat

Timo Pohjolan mukaan KymiRingin pääradan suunnittelussa on pyritty ottamaan huomioon nykyisten kilparatojen hyvät ominaisuudet. Oppia on käyty hakemassa muun muassa Barcelonan Grand Prix -tapahtumasta.

”Televisiointi- ja tietoliikenneyhteyksien huomioiminen aiheuttavat lisätöitä. Valokaapelia tulee radan alle kilometrikaupalla. Televisio ohjaa kaarteiden suunnittelua, jotta kaarteet tarjoaisivat katsojille sopivia kuvakulmia”, Pohjola sanoo.

Pohjois-Euroopan johtavaksi moottorirata- ja ajokoulutuskeskukseksi tähtäävä KymiRing on Timo Pohjolan monen vuoden unelma. Iitin Tillola valikoitui sopivimmaksi kohteeksi radalle liikennejärjestelyjensä ja sijaintinsa puolesta. Maa-alueen lähellä ei ole asutusta, ja paikkaa voi lähestyä helposti monesta eri suunnasta. Liikenteen sujuvuus paranee, kun vt 12 Tillola–Keltti -osuuden urakka valmistuu.

Moottoripyöräilyn MotoGP-sarjan promoottori Dorna Sports on ilmoittanut, että Suomen ensimmäinen MotoGP-osakilpailu ajetaan KymiRingillä vuonna 2020. Nyt käynnissä olevat testiajot ovat tästä ensimmäinen osa – ja esimakua tulevasta.

KymiRingille rakennettavan KymiRing-kadun varteen tulee yrityspuisto. Siihen on varattu 15 tonttia automaahantuojille ja muille sidosryhmille, jotka voivat hyödyntää eri ratakokonaisuuksia toiminnassaan. Kahdeksan hehtaaria on varattu majoitustoiminnalle. Alueelle nousee myös 15 hehtaarin tapahtumakenttä.

”Vuokraamme aluetta kotimaisille ja kansainvälisille tapahtumajärjestäjille. Uskon, että myös Suomen lähinaapureista tullaan käyttämään tätä aluetta tulevina vuosina”, Pohjola sanoo.

Destia

Lataa lisää juttuja

TILAA VIA-SIDOSRYHMÄLEHTEMME

Voit tilata alla olevalla lomakkeella Destian Via-sidosryhmälehden, ilmoittaa osoitteenmuutoksesta tai perua aiemmin tehdyn tilauksen.

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.