Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Rakennetun ympäristön tulevaisuus syntyy monialaisten osaajien yhteistyöllä > Mika Tuominen toimii Destiassa yksikön päällikkönä.
Lue lisääInfra nyt
Kunnossapidon kuulumisia – haastattelussa työpäällikkö Eero Mikkola > Työpäällikkö Eero Mikkola on työskennellyt vuosikymmenen verran Destian kunnossapidossa ja aloitti työpäällikkönä 4 vuotta sitten.
Lue lisää
Kunnossapidon kuulumisia – haastattelussa työpäällikkö Eero Mikkola
Infra nyt · Julkaistu 11.02.2020
Työpäällikkö Eero Mikkola on työskennellyt vuosikymmenen verran Destian kunnossapidossa ja aloitti työpäällikkönä 4 vuotta sitten. Mikkolan koko ura Destiassa on kestänyt yli 20 vuotta.
- Vastaan Uudenmaan alueesta, ja työni ovat monipuolisia. Uudellamaalla meillä on 5 ELY-urakkaa, ja niiden lisäksi pari Helsingin kaupungin urakkaa, Mikkola kertoo.
Lumettomasta talvesta huolimatta eteläisessä Suomessa on kunnossapidolla haasteita riittänyt. Esimerkiksi rankat sateet ja säiden vaihtelevuus ovat laittaneet erityisesti sorateiden ja päällysteiden kunnon koetukselle. Myöskään tulvilta ei ole vältytty. Urakat ovat sujuneet Mikkolan mukaan olosuhteet huomioiden hyvin.
Destia vastaa noin viidestäkymmenestä Suomen 80 ELY-urakasta. Kunnossapidon luonne vaihtelee sen mukaan, minkälaisessa ympäristössä urakkaa toteutetaan. Päivittäisten kunnossapitotehtävien, kuten aurauksen, lisäksi pidetään huolta tierakenteista ja liikenneympäristöstä, jotta teiden päivittäinen käyttö on sujuvaa ja tieinvestointien arvo säilyy.
Uusi Espoon ELY-urakka on hyvä esimerkki Destian kunnossapitoalueista, jossa ympäristö ja olosuhteet luovat urakan. Espoon urakka toteutetaan uudella MHU-mallilla (maanteiden hoitourakka), ja hankkeen tuomat uudet haasteet on otettu innolla vastaan.
- Espoossa teemme töitä syvällä taajamarakenteessa. Espoo on omanlaisensa ympäristö, sillä alueella on sekä todella vilkkaita, asutuksessa kiinni olevia, teitä että rauhallisempia maaseututeitä. Vaikka urakka on meille uusi, olemme saaneet hankinnat tehtyä ja pyörät hyvin pyörimään, Mikkola kertoo.
Kaupungeissa kadut ovat vahvemmin yhteydessä niiden varsilla asuvien ihmisten arkeen ja niitä ympäröiviin kaupunkirakenteisiin. Destia huolehtii kaupunkiurakoissa katujen kunnossapidon lisäksi kävely- ja pyöräilyväylistä ja puistoalueista. Talviaikana työlistalle kuuluu auraus ja liukkauden torjunta.
- Tavoitteenamme on, että jokainen kadulla liikkuva pääsee paikasta toiseen turvallisesti ja sujuvasti, Mikkola sanoo.
Destia pyrkii kehittämään jatkuvasti uusia innovaatioita, jotta talvisiin olosuhteisiin voidaan reagoida mahdollisimman reaaliaikaisesti. Kehitystyössä tieto on valttia, ja dataa kerätään esimerkiksi sääolosuhteista sekä tienpinnan tilasta.
- Destialla on käynnissä esimerkiksi konenäön ja joukkoistettujen tiedonkeruuratkaisujen hyödyntämiseen liittyviä kehityshankkeita. Kun kehitämme uusia tapoja hyödyntää kerättyä tietoa, voimme parantaa tieturvallisuutta oikea-aikaisilla toimenpiteillä, Mikkola selventää.
Lisäksi huomiota kiinnitetään ennakoivaan viestintään, jonka avulla pyritään parantamaan tienkäyttäjien turvallisuutta ja sujuvoittamaan liikennettä. Loppuvuodesta 2019 uusissa MHU-urakoissa otettiin käyttöön tienkäyttäjille avoimet Whatsapp-ryhmät, joissa Destia tarjoaa ajankohtaista tietoa alueellisesta kunnossapidosta suoraan tienkäyttäjien puhelimiin. Whatsappin käyttö on sujunut Mikkolan mukaan hyvin.
- On hienoa, että olemme voineet jakaa Whatsappin kautta ajantasaista tietoa työmaalta. Kun tienkäyttäjillä on ollut tieto siitä, mitä teemme, miksi ja milloin, olemme parantaneet ennakoitavuutta. Toivomme, että jatkossa yhä useampi tienkäyttäjä löytäisi Whatsapp-ryhmät, jotta heillä olisi mahdollisimman tuoreet tiedot urakoiden tilanteesta, Mikkola toteaa.
Tienkäyttäjille avoimet urakkakohtaiset WhatsApp-ryhmät ja niihin liittymisen ohjeet löytyvät täältä: https://www.destia.fi/palvelut/kunnossapito.html.
Kolme vinkkiä talvikeleihin
1. Varaa riittävästi aikaa, sillä talvella matkanteko saattaa kestää.
2. Muista, että kunnossapitokalusto on liikenteessä tienkäyttäjiä varten.
3. Tarkasta säännöllisin väliajoin talvirenkaat ja varmista, että käytössäsi on tarpeeksi tuulilasinpesunestettä.
Toimivalla rataverkolla edistetään turvallisuutta ja parempia liikenneyhteyksiä
Hämeentien kasvojenkohotus Helsingin historian suurin katuremontti alkoi maaliskuussa Hämeentiellä.
Kaupunkikehittämisen haasteiden ratkaisija Destia tunnetaan vahvasti valtakunnallisena väylien rakentajana ja ylläpitäjänä. Yrityksen koko kuva ei kuitenkaan jää tähän.
Töissä Destiassa
Näin onnistut työhaastattelussa > Kuinka vakuuttaa työnantaja sopivuudestaan tehtävään?
Lue lisääTöissä Destiassa
Kunnossapidossa ei kuljeta kellokortti kaulassa > Tomi Ruotsalainen on ollut Destia Raililla jo toista kymmentä vuotta hitsaushommissa.
Lue lisääInfra nyt
Toimivalla rataverkolla edistetään turvallisuutta ja parempia liikenneyhteyksiä >
Lue lisääTöissä Destiassa
Vinkit vaikuttavaan kesätyöhakemukseen > Sami kertoo onnistuneen hakemuksen ainesosat.
Lue lisääInfra nyt
Hämeentien kasvojenkohotus > Helsingin historian suurin katuremontti alkoi maaliskuussa Hämeentiellä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Näin saat mahdollisimman paljon irti kesästäsi Destiassa > Kuinka saada kesätyökokemuksesta kaikki irti?
Lue lisääToimiva Suomi
Destia toivottaa rauhallista joulua kaikille > Destia kiittää asiakkaitaan ja yhteistyökumppaneitaan kuluneesta vuodesta ja toivottaa hyvää joulua kaikille.
Lue lisääInfra nyt
Kaupunkikehittämisen haasteiden ratkaisija > Destia tunnetaan vahvasti valtakunnallisena väylien rakentajana ja ylläpitäjänä. Yrityksen koko kuva ei kuitenkaan jää tähän.
Lue lisääInfra nyt
Katso kooste Espoonlahden länsimetron urakasta > Destia urakoi Espoonlahden aseman ja ratalinjan louhintaurakan työyhteenliittymänä.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Destialla on mielestäni hyvät mahdollisuudet kehittyä" > Työpäällikkö Ville Mäki-Lohiluoma haastattelussa
Lue lisääNäkökulmia
Suomalaisten väylien kunnossapito käännekohdassa > Haastattelussa tiestötietopalveluiden päällikkö Arto Kuskelin
Lue lisääInfra nyt
Vähäjoen silta valmistui valtatiellä 12 – katso rakennusvaiheet videolta > Näyttävä silta otetaan käyttöön, kun eteläinen kehätie avautuu liikenteelle syksyllä 2020.
Lue lisääInfra nyt
Tiedolla korjausvelkaa lyhentämään > Haastattelussa Destian tiestötietopalveluiden päällikkö Arto Kuskelin
Lue lisääNäkökulmia
Herttoniemen ja Lauttasaaren alueurakoissa ei tingitä turvallisuudesta > Tutustu Herttoniemen ja Lauttasaaren kunnossapitoon!
Lue lisääTöissä Destiassa
”Destia on tarjonnut minulle polun kasvaa, kehittyä ja oppia uutta” > Pasi Kailasalo työskentelee Destialla liiketoimintaryhmän johtajana.
Lue lisääInfra nyt
Uutta Helsinkiä rakennetaan vauhdilla > "Toimiva infra takaa toimivan kaupungin"
Lue lisääToimiva Suomi
Radan kunnossapito mahdollistaa sujuvan junaliikenteen > Kouvolassa ratakunnossapidossa työskentekevät Matti Rajala ja Jani Salminen kuvailevat työvuorojansa radalla monipuolisiksi.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kesä Destiassa – tunnelmia toimistolta ja työmaalta > Kesän 2019 Destian viestintätiimissä työskennellyt Venla Vuosalmi kertoo kiireisestään kesästään toimistolla ja tien päällä.
Lue lisää