Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääNäkökulmia
Megatrendit ajureina > Muutosten ajassa mahdollisuudet on hyödynnettävä, sanoo johtaja Heidi Erha Destiasta.
Lue lisääInfra nyt
Siltojen korjausta Helsingissä > Helsinkiläissiltoja korjataan lokakuun loppuun asti.
Lue lisääInfra nyt
Virkki Destian hallitukseen > Marjukka Virkki on nimitetty Destia Group Oyj:n hallituksen jäseneksi.
Lue lisääToimiva Suomi
Mitä tarkoittaa biodiversiteetti? > Destia ottaa luonnon monimuotoisuuden huomioon.
Lue lisääTöissä Destiassa
Ratkaisukeskeisiä visioita > Johtavana asiantuntijana työskentelevällä Hannu Karttusella on lehmän hermot. Hankekehityksessä ne ovat kovaa valuuttaa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Vastuuta vaasalaisittain > Sune Nygård ja Hannu Huhtala ovat työskennelleet yhdessä jo vuosia.
Lue lisääInfra nyt
Käyttäjät mukaan > Tampereella kerätään wlan-pohjaisten mittauslaitteiden avulla kovaa dataa keskustan kävijävirroista. Destian projektipäällikkönä toimii Heimo Rintamäki.
Lue lisääInfra nyt
Opinnäytetöitä palkitaan > Destia järjestää 11. kerran kilpailun parhaasta infra-alan lopputyöstä.
Lue lisääToimiva Suomi
Tilaa konttilaivoille > Rauman konttisataman laajennustyöt valmistuvat marraskuussa 2017.
Lue lisääTöissä Destiassa
”Late, olet rohkea!” > Työmaapäällikkö Anne Kokkola kiittelee Lasse Kultasen avarakatseista asennetta.
Lue lisääToimiva Suomi
1960-luvulla alkoi muutos > Kouvola on esimerkki kaupungista, jossa hallinnolliset muutokset ovat lähes jatkuvia. 1960-luvulla alkanut kaupungistuminen jatkuu yhä.
Lue lisääToimiva Suomi
Ratarakentamista Pohjanmaalla > Raideliikenteen suosiminen sekä tavaroiden että henkilöiden kuljetuksissa on tehokasta ilmastonmuutoksen hallintaa.
Lue lisääToimiva Suomi
Länsimetro valmistuu > Länsimetroon liittyvät työt ovat olleet Destialle suurprojekti.
Lue lisää
Länsimetro valmistuu
Toimiva Suomi · Julkaistu 07.06.2016
Pääkaupunkiseutu odottaa kiihkeästi metrolinjan laajenemista länteen. Samaa odottaa myös iso joukko destialaisia, sillä kyseessä on myös yksi Destian suurprojekteista. Yhtiö on osallistunut Helsingin Ruoholahdesta Espoon Kivenlahteen kulkevan metron rakentamiseen kolmella alueella: louhinta- ja rakennustöissä sekä päällysrakenteissa. Työt alkoivat vuonna 2013.
Projektijohtaja Esa Juhantila vastasi 3,6 kilometrin mittaisen kaksoistunnelin ja viiden pystykuilun rakennusteknisistä töistä. RU-13-urakkaan kuuluva ratalinja ulottuu Helsingin Lauttasaaresta Espoon Keilaniemeen.
Seuraava, uusi urakka on jo ovella. Espoon Matinkylästä Kivenlahteen porhaltavan metrojatkeen louhintatyöt käynnistyvät, kun Destia ja tšekkiläinen Metrostav aloittavat pian työyhteenliittymänä Espoonlahden aseman ja tunneleiden louhintaurakan.
Destia Railin toimitusjohtaja Mikko Mäkelä toimii projektinjohtajana koko Länsimetron ratalinjan päällysrakenteiden rakentamisessa. Hän vastaa siitä, että raidesepeli, pölkyt, kiskot ja kaapelireitit on asennettu asianmukaisesti paikoilleen elokuuhun mennessä.
Länsimetro-projektissa on työskennellyt yhtaikaa parhaimmillaan 13 pääurakoitsijaa ja kolmisenkymmentä aliurakoitsijaa. Yhteydenpidon tarve eri toimijoiden kesken on siis ollut jatkuva.
– Aikataulupalavereja tulee kertymään yli kolmekymmentä. Niiden lisäksi meillä on ollut viitisenkymmentä ratatyö- ja urakoitsijapalaveria, päälle vielä työmaakokoukset ja projektin alkuvaiheessa suunnitelmakatselmukset, Mäkelä luettelee.
Töiden yhteensovittaminen aikataulullisesti ja logistisesti on ollut iso haaste. Suunnitelmat muuttuivat matkan varrella muun muassa turvallisuussyistä. Esimerkiksi materiaalien palonkestävyyden hyväksyttäminen kesti oletettua pidempään.
Destia perehdytti urakan aikana lähes 2 000 henkilöä tunnelityöskentelyyn. Maan alla työskennellessä työturvallisuus korostuu entisestään. Oppi meni perille.
– Koko aikana ei ole tapahtunut omalle henkilökunnalle yhtään vakavaa työtapaturmaa, Juhantila ja Mäkelä toteavat tyytyväisinä.
"Myös ahtaassa tilassa on osattava työskennellä
turvallisesti."
– Saimme myös uutta kokemusta ahtaissa kalliotiloissa rakentamisesta ja toimimisesta. Muun muassa nostot vaikeutuvat, koska korkeus on rajallinen. Materiaalivalintoja on muutettava. Maan päällä voi käyttää suurmuotteja, mutta tunnelissa se ei onnistu, Juhantila kertoo.
Myös raiteiden rakentaminen vaati uusia toimintatapoja. Yksi tenkkapoo liittyi kaluston kulkusuuntiin.
– Perustyökoneemme, kiskopyöräkaivinkone, ei mahdu pyörähtämään tunnelissa. Muokkasimmekin työkaluja ja työkoneiden lisälaitteita tunneliin sopiviksi, Mäkelä sanoo.
Ainutlaatuinen urakka hitsasi työporukan yhteen. Projektinjohtajat kiittelevät työmaahenkilöstön ammattitaitoa ja kokemusta sekä onnistuneita aliurakoitsijavalintoja. Heidän mielestään kylillä voi surutta kehuskella sillä, että on saanut olla mukana niin ainutlaatuisessa projektissa.
Infra nyt
Turvallisimmat työmaat > INFRA ry palkitsi Destian moneen kertaan Turvallinen infratyömaa -kampanjassa.
Lue lisääToimiva Suomi
ALLIANSSI > Helsinki-Vantaan lentoasema on kansainvälinen keskus, hotspot, jota kehitetään yhteistyöllä.
Lue lisääNäkökulmia
Anssi Vanjoki ja IoE > Internet of Everything on enemmän kuin Internet of Things. Internetin mahdollisuudet pitäisi nähdä laajasti, sanoo Vanjoki.
Lue lisääToimiva Suomi
Ilmastonmuutos vauhdittaa energiainfraa > Ilmastonmuutos aiheuttaa äärisääilmiöitä, jotka luovat energiainfralle uusia haasteita.
Lue lisääNäkökulmia
Laadukasta infraa > Toimivampi maailma syntyy ratkaisuilla, joissa laatu on kohdillaan ja vastaa loppukäyttäjän odotuksiin, kertoo Destian Pasi Kailasalo.
Lue lisääTöissä Destiassa
Geotekniikan osaaja > Vanhempi konsultti Tuomo Haapala työskentelee Tampereella Destian geosuunnitteluyksikön päällikkönä. Soitellaan!
Lue lisääToimiva Suomi
Paalulaattojen puuttuessa > Porvoon moottoritie on aikansa lapsi: upeita suoria, mutta paljon painaumia.
Lue lisää