Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Toivonen ja Kaijanen > Pelkällä runkolaskennalla ei urakoita voiteta. Miten keikat saadaan kotiin?
Lue lisääInfra nyt
Destia Rail Oy > Mikko Mäkelä on aloittanut Destia Railin toimitusjohtajana.
Lue lisääInfra nyt
Kiviainesyksikkö > Pia Rämö aloitti Destian Kiviainesyksikön johtajana helmikuun alussa 2016.
Lue lisääTöissä Destiassa
Laatupäällikkö > Teiden kunnon parantaminen on tarkan mittauksen ja laaduntarkkailun yhteistulosta. Hyvä teiden kunto pienentää myös ylläpitokustannuksia.
Lue lisääInfra nyt
Kallio-yksikkö turvallisin toimija > Ei yhtään työtapaturmaa vuoden 2015 aikana.
Lue lisääInfra nyt
Virkeyttä > Työhyvinvoinnin valmennuksesta saa vinkkejä, joita ei välttämättä itse keksisi.
Lue lisääInfra nyt
Tilinpäätös > Destian liikevaihto ja tilauskanta kasvoivat vuonna 2015.
Lue lisääInfra nyt
Siltatöitä > Destia on sopinut siltojen korjauksesta sekä hoitourakoista Kaakkois-Suomen ja Uudenmaan ely-keskuksen kanssa.
Lue lisääInfra nyt
Rakennusneuvos > Destia Rail Oy:n entinen toimitusjohtaja Veli Hyyryläinen sai rakennusneuvoksen arvonimen.
Lue lisääToimiva Suomi
Laadukasta suunnittelua > Laadukas suunnittelutyö on yksi Destian menestyksen kulmakivistä.
Lue lisääToimiva Suomi
LUPAUS > E 18 Haminan ohikulkutien viimeinen urakka valmistui ennätysajassa.
Lue lisää
LUPAUS
Toimiva Suomi · Julkaistu 24.02.2016
Destia voitti Liikenneviraston tilaaman E18 Haminan ohikulkutien viimeisen urakan aikataululupauksella. Työt luvattiin tehdä 15 viikossa eli puolet lyhyemmässä ajassa kuin tilaajan sallima pisin aika oli.
– Tilaaja antoi etua sellaiselle urakoitsijalle, joka tekisi työt mahdollisimman nopeasti, sillä työmaahan liittyi liikenneturvallisuusriskejä. Urakan ajan Haminan sisääntulotien liikenne oli siirrettävä vanhalle tielle, ja tavoitteena oli palauttaa liikenne takaisin isolle tielle ilman ylimääräisiä viivytyksiä, kertoo Destian työmaapäällikkö Asko Putto.
Työt alkoivat vuoden 2015 kesäkuun alussa ja ne saatiin valmiiksi jopa ennakoitua ripeämmässä tahdissa. Urakan työpäällikkö Lasse Kultanen luettelee urakan menestyksen avaintekijöitä:
– Järkevä etukäteissuunnittelu, osaavat henkilöt, oikeat kalustoresurssit sekä alihankkijoiden huolellinen ja tarkka valinta sekä perehdytys.
Työmaalle perehdytettiin kaikkiaan yli 400 henkilöä. Keskimäärin työmaalla työskenteli samanaikaisesti noin 60 henkilöä. Destian omasta väestä urakka työllisti työmaalla koko ajan noin kolmeakymmentä.
– Urakka oli aikamoista palapeliä. Oli paljon hyvin lyhyitä ja erilaisia osaurakoita tien päällystyksestä kaapelointiin, suojaputkien asentamisesta meluaitojen rakentamiseen, Putto kuvailee.
Destia onnistui lunastamaan antamansa aikalupauksen, mutta helppoja nakkeja Haminan sisääntuloteiden viimeistelytyöt ja Sivatin kevyen liikenteen väylän rakentaminen eivät olleet.
Alkuperäisten suunnitelmien mukaan vanhalle tieosuudelle oli tarkoitus tehdä päällystelaatta vanhan tien mukaisesti. Se ei olisi ollut järkevää, sillä tällöin vanhan tien virheet olisivat toistuneet.
– Teimme vanhan tien pohjasta tietokonemallinnuksen, jonka avulla tien pinta suunniteltiin uusiksi. Käytännössä osa vanhaa päällystettä jyrsittiin pois ja joihinkin kohtiin pantiin tasausmassaa tasaisen lopputuloksen aikaansaamiseksi, Kultanen sanoo.
Muutostyöt toivat lisäpaineita.
– Liikennevirasto pelasi todella hyvin ja joustavasti yhteen kanssamme, vaikka heillä oli samaan aikaan muitakin isoja moottoritiehankkeita. Välillä muutostöissä saatettiin edetä vain tunnin aikajänteellä, mutta päätökset saatiin tehtyä nopeasti, Putto toteaa.
Yhteistyö sujui joustavasti myös Haminan kaupungin kanssa. Sillä on hoitovastuu tieurakan kahdesta kiertoliittymästä Tervasalmen sillalle asti.
”Turha hierominen jäi vähiin.”
Sivatin kevyen liikenteen väylän rakentamisessa päänvaivaa aiheuttivat erittäin ahtaat tilat.
– Väylä on hyvin lähellä 1960-luvulla rakennettua asutusta. Välillä se kulkee melkein seinässä kiinni, Putto sanoo.
Miehet muistelevat kiireistä työrupeamaa helpottuneina ja tyytyväisinä.
– Työmaalle syntyi hyvä henki. Vaikka vauhti oli hirmuinen, töitä oli mukava tehdä. Jokainen venyi vähän lisää, kun kaverikin teki niin, Kultanen kertoo.
– Urakoitsijoilla oli ammattiylpeyttä. Tehtiin kerralla valmiiksi, turha hierominen ja loppufiksailu jäi vähiin, Putto kehuu työporukoita.
Haminan sisääntulotiet muokattiin kaupunkimaisemmiksi.
Sivatin kylään rakennettiin kevyen liikenteen väylä, joka kulkee Kirkkojärven koululta Kalevankadulle saakka.
Urakka oli viimeinen osa E18-ohikulkutien kokonaisuutta.
Näkökulmia
Palvelumuotoilija > Infra-ala ja muotoilu – onko niillä mitään yhteistä? Aalto-yliopiston professori Tuuli Mattelmäki vastaa.
Lue lisääInfra nyt
Mikä ihmeen sertifikaatti? > Sertifikaatin voi saada monelle eri asialle. Yrityselämässä sanalla on kuitenkin vain yksi, tärkeä tehtävä.
Lue lisääToimiva Suomi
Millimetrin tarkkuudella > Destia urakoi Länsimetron päällysrakenteet. Se vaatii huikeaa ammattitaitoa, sillä tarkkuudet ovat millimetriluokkaa.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin toimii Destian talvihoito > Destian kelikeskus toimii ympäri vuorokauden. Keliä seurataan reaaliaikaisesti ja tiedot välitetään suoraan tienhoidoista vastaaville.
Lue lisääToimiva Suomi
Kantatie 51, Espoo > Destia parantaa Länsimetron liityntäyhteyksiä Espoon Matinkylässä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Siltojen Silvander > Destian Etelä-Suomen siltaryhmässä työpäällikkönä toimii Jarmo Silvander. Soitellaan!
Lue lisääToimiva Suomi
Tuplavastuu > Mäki sai väistyä ja rantaviiva siirtyä Äänekosken biotuotetehtaan rautatiepohjan urakassa.
Lue lisääToimiva Suomi
Melua hahmottamassa > Kiviaineksen otossa käytettävän murskaimen lähtömelutaso on huikea 123 desibeliä.
Lue lisääToimiva Suomi
Uutta kaupunkia > Helsingin Kalasataman välittömässä läheisyydessä kuhisee kuin muurahaispesässä.
Lue lisää