Infra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Toimivaa ja tasapuolista yhdyskuntasuunnittelua > Destiasta löytyy vahvaa osaamista yhteiskunnan kestävään kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Korjausvelkapalvelusta kunnille tukea tiestön kunnon ylläpitoon > Destia on kehittänyt kunta-asiakkaille tarkoitetun korjausvelkapalvelun tiestön kunnon ylläpidon tehostamiseksi.
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääInfra nyt
Drone on tieinsinöörin oikea käsi > Drone-pienoiskoptereiden ottamat ilmakuvat ja videot antavat kattavaa tilannetietoa hankkeen etenemisestä.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääInfra nyt
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla > Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Lue lisääInfra nyt
Tietomalli ohjaa myös työkoneita > Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Lue lisääInfra nyt
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen > Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Lue lisääInfra nyt
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa > Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää tiestön kunnon seuraamiseen.
Lue lisääInfra nyt
Oppilaiden toiveet huomioitiin Toppelundin koulun suunnittelussa > Destia suunnitteli toimivan ja turvallisen pihan Espoon Haukilahdessa sijaitsevalle Toppelundin koululle.
Lue lisääInfra nyt
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta > Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin > Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkaneessa maanteiden hoitourakassa Espoossa.
Lue lisää
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin
Infra nyt · Julkaistu 07.10.2020
Uutuuttaan musta asfaltti lämmittää autoilijan mieltä, mutta hyvää mieltä riittää tuomaan työmatkan varrella autoa ikävästi pompauttavan kuoppakimaran paikkaaminenkin. Talvella taas suolatut ja auratut tiet varmistavat sujuvan liikenteen. Nämä ja monet muut työt ovat kriittisen tärkeitä teiden kunnon ylläpitämiseksi ja parantamiseksi.
Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkaneessa maanteiden hoitourakassa Espoossa. Erittäin vaativa viisivuotinen urakka sijoittuu Espoon, Helsingin, Vantaan, Kauniaisten, Kirkkonummen, Siuntion, Lohjan ja Vihdin alueille.
Kyseessä on uudenlainen tavoitehintainen urakka, jossa hankintakustannukset elävät tilanteiden ja olosuhteiden mukaan. Resursseja voidaan paremmin allokoida tarvittaviin korjauksiin. Tavoitebudjetin tarkoituksena on jakaa urakassa ilmeneviä riskejä asiakkaan ja urakoitsijan kesken. Tulevaisuudessa uudenmalliset hoitourakat otetaan käyttöön koko Suomessa.
- Uudenmallisessa hoitourakassa teemme enemmän yhteistyötä asiakkaan eli elinkeino-, liikenne ja ympäristökeskuksen (ELY-keskuksen) kanssa ja mietimme yhdessä parhaat ratkaisut tehtäviin töihin, hoitourakassa työmaapäällikkönä työskentelevä Pasi Oikarinen selventää.
Destia vastaa hoitourakassa talvikunnossapidon lisäksi ympäri vuoden alueen sorateiden pinnan hoidosta, viher- ja puhtaanapitotöistä, erilaisten varusteiden ja laitteiden kuten liikennemerkkien kunnossapidosta ja päällysteiden paikkauksista.
- Hoitourakan työt jakautuvat kausiluontoisesti: keväällä muun muassa harjaamme teitä, pesemme siltoja ja keräämme roskia. Kesällä taas teemme erityisesti niittoja ja syksyllä esimerkiksi liikennemerkkien kunnossapitoa. Talvella tehdään talvihoitotöitä, joihin kuuluu esimerkiksi aurausta ja liukkaudentorjuntaa, hoitourakan työnjohtaja Jami Vähäsoini kertoo.
Hoitourakassa käytetään myös laatulupauksia, joilla varmistetaan jokapäiväinen laadukas toiminta ja tavoitteiden toteutuminen. Yhtenä tärkeimpänä tavoitteena on mahdollistaa ihmisten turvallinen jokapäiväinen liikkuminen. Pääkaupunkiseudun suuret liikennemäärät tekevät Espoon hoitourakasta erityisen vaativan kunnossapitoalueen, sillä vilkkaimmilla teillä kulkee noin 50 000–90 000 autoa vuorokaudessa. Yleisesti ottaen vilkkaana pidetään tietä, jolla kulkee 10 000 autoa vuorokaudessa, joten liikenteen volyymi Espoon urakan alueella asettaa omat haasteensa.
- Esimerkiksi niitot ovat haastavia, sillä työkoneet ovat hitaasti liikkuvia ja kohteet ovat hankalasti saavutettavissa paikoissa isojen liikennemäärien keskellä, Oikarinen kertoo.
Ruuhka-aikoina töitä ei voida tehdä isojen teiden varsilla, jonka vuoksi monet työvaiheet ajoittuvat yöaikaan. Kunnossapitoon liittyykin vahvasti ajatus siitä, että häiriöt liikenteessä pyritään minimoimaan.
Myös vaihtelevat olosuhteet luovat haastetta etenkin talvisin, kun ilmasto vaihtelee kunnossapidettävän alueen sisällä. Avomerelle työntyvällä Porkkalanniemellä voi tammikuisena päivänä olla ihan eri sää kuin sisämaassa Vihdissä.
- Talvihoidossa haastetta tuo se, että ilmastoerojen vuoksi toisessa kohteessa voi sataa vettä ja toisessa tulla lunta, Vähäsoini sanoo.
Destian vahvuus haastavalla alueella on kunnossapidon laaja osaaminen ja pitkä kokemus sekä aito halu parantaa kunnossapidettävää aluetta paremmaksi vuosi vuodelta. Destialaisten infran taju rakentuu kokemukselle, jonka ansiosta meillä on kyky huomata puutteet ja kehittää niihin toimivat ratkaisut.
- Tavoitteenamme on, että kunnossapidettävä alue olisi urakan lopussa paremmassa kunnossa kuin ennen aloittamistamme, Vähäsoini kiteyttää.
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Talvikunnossapidon toimintaa koordinoidaan Destian Kelikeskuksessa Merkittävä tuki Destian talvikauden kunnossapidolle on Helsingissä Ilmatieteen laitoksen yhteydessä toimiva Kelikeskus.
Kunnossapidon kuulumisia – haastattelussa työpäällikkö Eero Mikkola Työpäällikkö Eero Mikkola on työskennellyt vuosikymmenen verran Destian kunnossapidossa ja aloitti työpäällikkönä 4 vuotta sitten.
Infra nyt
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi > Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan valtavan määrän tietoa ja dataa.
Lue lisääInfra nyt
Destia on yksi Fingridin A-luokan kumppaneista kantaverkon rakentamisessa > Destia rakentaa parhaillaan suomalaisten kantaverkkoyhtiö Fingridin työmailla uusia voimajohtoja.
Lue lisääInfra nyt
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön > Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja niin kunnille kuin rakennusliikkeille.
Lue lisääInfra nyt
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa > Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa
Lue lisääInfra nyt
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla > Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Lue lisääInfra nyt
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin > Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Lue lisääInfra nyt
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa > Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Lue lisää