Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden turvamiehet > Destian liikenteenohjauspalvelujen avulla taataan työmaiden työnaikaisen liikenteen sujuvuus ja turvallisuus.
Lue lisää
Maanteiden turvamiehet
Infra nyt · Julkaistu 07.03.2018
Destian liikenteenohjauspalvelut huolehtii työmaiden työnaikaisista liikennejärjestelyistä. Näin taataan sujuvuus ja turvallisuus suoja-aidan molemmin puolin. Destian työmaapäällikkö Reko Möttönen pitää huolen, että tietyömaiden kaistakavennukset ovat joustavia ja liikennemerkit näkyvät.
Väylähankkeet aiheuttavat muutoksia liikennejärjestelyihin, joiden suunnittelussa, toteutuksessa ja ylläpidossa Destia auttaa. Avaimet käteen -periaatteella toteutettava palvelu sisältää liikenteenohjauksen suunnittelun, toteutuksen ja tiedottamisen. Laitteita ja kalustoa vuokrataan myös sellaisille projekteille, jotka huolehtivat itse liikenteenohjauksen toteutuksesta.
- Pistämme pystyyn kullekin työmaalle tapauskohtaisesti räätälöidyt ja Liikenneviraston ohjeistuksen mukaiset liikennejärjestelyt. Tuemme urakoitsijaa lupaprosessissa sekä huolehdimme tarvittavista ilmoituksista liikennekeskukseen, kertoo työmaapäällikkö Reko Möttönen.
Vilkkailla teillä liikenteenohjausjärjestelyt tehdään iltaisin tai öisin.
Laki velvoittaa urakoitsijaa huolehtimaan urakka-aikaisesta liikenteenohjauksesta Liikenneviraston ohjeiden mukaisesti. Ohjeessa väylät on jaettu eri toimintaympäristöluokkiin, jotka perustuvat muun muassa liikennemääriin. Hiljaisella hiekkatiellä riittävät sulkupylväät ja alennetusta nopeusrajoituksesta kertovat liikennemerkit. Suurilla valtaväylillä vaaditaan työmaan suojaksi törmäystestattuja suoja-aitoja, kuten esimerkiksi K2-luokan betonikaidetta.
- Työmaan infotaulut asennetaan yleensä paikoilleen noin pari viikkoa etukäteen.
Varsinaiset liikenteenohjausjärjestelyt tehdään iltaisin tai öisin varsinkin vilkkailla teillä. Mitä järeämmät liikennejärjestelyt, sitä pidempi yövuoro meillä on tiedossa. Esimerkiksi kaistamerkintöjen muuttamiseen kuluu enemmän aikaa, sanoo Möttönen.
Huolellisesti toteutetulla liikenteenohjauksella varmistetaan liikenteen sujuvuus sekä autoilijoiden ja työntekijöiden turvallisuus. Sillä on suuri merkitys myös urakoitsijan imagolle, sillä pahasti tökkivä liikenne panee puhelimet soimaan liikennekeskuksessa. Erityisen tarkkana on oltava tilanteessa, missä liikenteenohjausta muutetaan urakan aikana.
- Pitkissä hankkeissa autoilijat tottuvat työmaahan, eivätkä välttämättä osaa reagoida oikein muuttuneeseen tilanteeseen. Siksi työnjohtomme tekee muutostöiden yhteydessä testiajon liikennejärjestelyjen optisen ohjautuvuuden varmistamiseksi, Reko Möttönen korostaa.
Urakan aikana Destia suorittaa liikennejärjestelyjen ylläpitoa, mikä tarkoittaa esimerkiksi kolhiintuneiden sulkupylväiden ja liikennemerkkien kunnostamista sekä lumen ja kuran poistamista opasteista.
Destian omien infraurakoiden lisäksi viimeisimpien säädösten mukaista kalustoa ja Liikenneviraston Parhaat tietyöjärjestelyt -kilpailussa palkittua huippuosaamista tarjotaan kaupunkien, kuntien ja muiden urakoitsijoiden käyttöön.
Lahden seudun raskas liikenne kehätielle Turvallisuus paranee ja liikenne sujuvoituu, kun Lahden eteläinen kehätie valmistuu.
Työtä leikin vuoksi Destia rakensi Turkuun leikkipaikan, jossa on panostettu erityisesti esteettömyyteen.
Kivisillan purku oli tarkkaa työtä Pomarkun vanha silta purettiin kivi kiveltä, jotta se voidaan rakentaa entisen kaltaiseksi.
Töissä Destiassa
Kaikkien koutsi > "Olo on kotoisa Destiassa", sanoo Erikoisrakentamisen tulosyksikön johtaja Annina Peisa.
Lue lisääInfra nyt
Työtapaturmat nollaan > Rakennusteollisuus pyrkii nollaamaan työtapaturmat vuoteen 2020 mennessä. Infra-ala kantaa kortensa kekoon nykyteknologian avulla.
Lue lisääToimiva Suomi
Turvallinen tarha > Ähtäri Zoon Pandatalon ulkotarha rakennettiin turvalliseksi ruiskubetonilla.
Lue lisääTöissä Destiassa
Hyviä syöttöjä! > Automaatio-operaattori Janne Heikkinen kiittää serkkuaan, automaatio-operaattori Antti Heikkistä.
Lue lisääToimiva Suomi
Hulevedet hallintaan > Destian suunnitelmien avulla on pystytty ratkaisemaan hulevesien aiheuttamia ongelmia.
Lue lisääInfra nyt
Yhteistyökiertue puhdisti ilmaa > INFRA ry:n ja Destian järjestämä pienten ja suurten rakennusyritysten kiertue onnistui mainiosti.
Lue lisääTöissä Destiassa
Pekka Nissinen: ”Meillä on mahdollisuus näyttää kykynsä ja taitonsa ikään katsomatta” > Pekka Nissinen työskentelee Destiassa työpäällikkönä.
Lue lisääInfra nyt
Digitaalinen luovutusaineisto tuo lisäarvoa asiakkaalle > Rauman Luostarinkylän eritasoliittymän digitaalisen luovutusaineiston koko on 2,93 gigatavua.
Lue lisääToimiva Suomi
Savon rata kuntoon > KP6 eli Savon rata on uusi aluevaltaus Destialle, joka vastaa Itä-Suomen rataverkon kunnossa-pitoalueen hoidosta.
Lue lisääNäkökulmia
Millintarkalla asenteella > Raideliiketoiminnan johtaja Mikko Mäkelä kertoo Destian rataosaamisesta.
Lue lisääTöissä Destiassa
Sesonki ympäri vuoden > ”Tarjouspyyntöjä ja tilauksia kannattaa laittaa meille pitkin vuotta", kehottaa työpari Vainikainen ja Soininen Itä-Suomesta.
Lue lisääTöissä Destiassa
Heikki Väisänen: "Olen saanut koko ajan oppia uutta" > Heikki Väisänen työskentelee Destian rataliikennetoiminnassa kalustovastaavana ja työnjohtajana.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tekijän tarina - Tuomas Räinä > Työmaainsinööri Tuomas Räinä johti Destian uuden ERP-järjestelmän uudistuksen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tekijän tarina - Aki Loikkanen > Projektin työmaapäällikkö Aki Loikkasella on kokonaisuuksien hallinta hanskassa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kilpailuhenkinen joukkuepelaaja > Heli Rissasella on kaksi elämää: toinen Destian tietohallinnossa ja toinen jääkiekon tilastovastaavana.
Lue lisääToimiva Suomi
Radan talvikunnossapito tehostui patentilla > Koneenkuljettaja Risto Lipponen ei ole aivan tavallinen koneenkuljettaja.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tekijän tarina - Anni Rajala > Destian tositoimijat ovat infran ammattilaisia. Anni Rajala työskentelee työnjohtajana Vantaan alueurakassa.
Lue lisääToimiva Suomi
Toimivamman maailman suunnittelija > ”Suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito. Destiassa me osaamme ne kaikki. Se on meidän kilpailuetu."
Lue lisääInfra nyt
Työtä leikin vuoksi > Destia rakensi Turkuun leikkipaikan, jossa on panostettu erityisesti esteettömyyteen.
Lue lisää