Ladataan...

Paalulaattojen puuttuessa

Toimiva Suomi  · Julkaistu 24.02.2016

Suomi alkoi kaupungistua 1960-luvulla. Infrastruktuurissa se merkitsi tilausta yhä suuremmille ja nopeammille teille. Niitä myös välillä rakennettiin hyvin nopeasti.

Nykyisin Turusta Vaalimaalle yltävän E18:n ensimmäinen osa valmistui vuonna 1971, minkä jälkeen väylä asteittain laajeni moottoritieksi. Porvoon moottoritienäkin tunnettu väylä oli aikansa lapsi. Vaikka rakentajat toimivat protokollan mukaan, määrärahojen niukkuus tuntuu autoilijoiden takamuksessa tänäkin päivänä.
Moottoritie rakennettiin tyyppipoikkileikkauksen mukaisesti. Se oli valmistuessaan hyvin moderni. Maan ensimmäinen moottoritie Helsingistä Turkuun mutkitteli, mutta Porvoon motarilla autoilijat saivat nauttia vauhdista pitkillä suorilla.

Säästöistä ja kiireestä seuranneet ongelmat alkoivat kuitenkin pian näkyä. Rannikon maaperä on pehmeää, joten tienpohja olisi vaatinut vankistuakseen massiivisia paalulaattoja. Ne kuitenkin todettiin suunnitteluvaiheessa turhan kalliiksi.

Tienpohja toteutettiin siltoja ja siltapenkereitä lukuun ottamatta tätä keveämmällä massanvaihdolla, ja ensimmäiset painaumat alkoivat näkyä muutamassa vuodessa. Etenkään Treksilän savikkoalueilla matkanteko ei edelleenkään käy tylsäksi.

Destia

Lataa lisää juttuja

TILAA VIA-SIDOSRYHMÄLEHTEMME

Voit tilata alla olevalla lomakkeella Destian Via-sidosryhmälehden, ilmoittaa osoitteenmuutoksesta tai perua aiemmin tehdyn tilauksen.

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.