Infra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Toimivaa ja tasapuolista yhdyskuntasuunnittelua > Destiasta löytyy vahvaa osaamista yhteiskunnan kestävään kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Tiedolla korjausvelkaa lyhentämään > Haastattelussa Destian tiestötietopalveluiden päällikkö Arto Kuskelin
Lue lisääNäkökulmia
Herttoniemen ja Lauttasaaren alueurakoissa ei tingitä turvallisuudesta > Tutustu Herttoniemen ja Lauttasaaren kunnossapitoon!
Lue lisääTöissä Destiassa
”Destia on tarjonnut minulle polun kasvaa, kehittyä ja oppia uutta” > Pasi Kailasalo työskentelee Destialla liiketoimintaryhmän johtajana.
Lue lisääInfra nyt
Uutta Helsinkiä rakennetaan vauhdilla > "Toimiva infra takaa toimivan kaupungin"
Lue lisääToimiva Suomi
Radan kunnossapito mahdollistaa sujuvan junaliikenteen > Kouvolassa ratakunnossapidossa työskentekevät Matti Rajala ja Jani Salminen kuvailevat työvuorojansa radalla monipuolisiksi.
Lue lisää
Radan kunnossapito mahdollistaa sujuvan junaliikenteen
Toimiva Suomi · Julkaistu 23.09.2019
Destian viestintäharjoittelija Venla Vuosalmi tutustui Kouvolassa ratakunnossapidon toimintaan. Päivän aikana kierrettiin katsomassa mm. pölkynvaihtoa, jossa vanhat puupölkyt vaihdettiin uusiin. Oppaina olivat insinöörioppilas Matti Rajala ja työnjohtaja Jani Salminen. Destian asiakkaana Kouvolan ratakunnossapidossa on Väylä.
Sekä Rajala ja Salminen kuvailevat työvuorojansa radalla monipuolisiksi. Välillä samaa työtä tehdään koko työvuoron ajan, välillä päivään mahtuu kymmenenkin eri tehtävää. Esimerkiksi pölkynvaihdossa voi mennä koko päivä, kun taas toisina päivinä hommaa riittää monessa eri kohteessa.
Vaihtelevuutta tarjoaa etenkin päivystäjän työ, jossa lähdetään usein työvuoron aikana toiselle paikkakunnalle. Esimerkiksi radalla oleva raideliikennettä haittaava kivi tai radalle kaatunut puu ovat päivystäjän vastuulla. Tällöin päivystäjän tehtävänä on ratkoa ongelmatilanteita mahdollisuuksien mukaan junaliikenteen sujuvuuden varmistamiseksi.
Kuvassa vasemmalta oikealle: Matti Rajala ja Jani Salminen.
Talvella ja kesällä erilaisia töitä
Tärkeimmät työt radalla muodostuvat vuodenaikojen mukaan. Esimerkiksi talvella työt koostuvat pääasiassa lumitöistä ja vaihdehuollosta.
”Vaihdehuolto on käytännössä tärkein, mitä me tehdään täällä”, Rajala tiivistää.
Kesäisin työt ovat monipuolisempia:
”Kesällä on vesakon raivaukset ja tehdään paljon enemmän tarkastuksia kuten kuntoarvioita ja kävelytarkastuksia”, Rajala kertoo.
Kävelytarkastusten yhteydessä ilmenevät esimerkiksi riskipuut, jotka ulottuvat raiteille ja jotka voivat olla vaaraksi junaliikenteelle. Kävelytarkastuksia tehdään kaikilla raiteilla kerran vuodessa, ja nopeilla radoilla kävellään kaksi kertaa vuodessa.
Erikoisempana työnä Rajala mainitsee vaihteiden pesun. Vaihteet pyritään rasvaamaan kerran viikossa – lämpimällä ilmalla ja talvisin rasvaus suoritetaan jopa useammin. Vaihteiden pesussa ylimääräiset rasvat kaavitaan vaihteista pois lastan avulla ja pestään korkeapainepesurilla.
Kuvassa asennetaan lumenestosuojaa, jonka avulla voidaan helpottaa talven huoltotöitä.
Kolmatta kesää Destialla
Rajala on työskennellyt Kouvolan radalla kaksi kesää haalariharjoittelijana. Tänä kesänä hän pääsi työnjohtoharjoittelijaksi, ja kertookin töiden eronneen aikaisemmista kesistä paljon. Työt haalariharjoittelijana ja työnjohdossa ovat olleet eri tavalla haastavia.
”Eri tavalla vaativaa tämä työnjohto, tässä on ehkä enemmän painetta, pitää saada enemmän asioita tehtyä tiettyyn aikaan. Silloin kun oli haalarihommissa, aamulla kun menin töihin, sanottiin, että tänään tehdään tätä ja tätä hommaa - ei tarvinnut keskittyä muuhun kuin tekemiseen”, Rajala kuvailee.
Hyötyä aiemmista kesistä on Rajalan mukaan riittänyt:
”Oli tosi hyvä, että olin sen kaksi kesää haalariharjoittelijana. Siitä oppi paljon ja tietää, kuinka kauan esim. pölkyn vaihdossa menee ja kuinka monta ehtii vaihtamaan päivässä.”
Mahdollisuus uuden oppimiseen saa viihtymään samassa yrityksessä pitkään Eija Laukkanen työskentelee työpäällikkönä Destia Rail Oy:ssä.
Destia vahvasti esillä Kaakkois-Suomen ratarakentamisessa Destialla on pitänyt kiirettä Kotkan alueella tänä vuonna. Voitetut urakat ovat poikineet uusia ja töitä on riittänyt koko vuoden ajan
Kesä Destiassa – tunnelmia toimistolta ja työmaalta Kesän 2019 Destian viestintätiimissä työskennellyt Venla Vuosalmi kertoo kiireisestään kesästään toimistolla ja tien päällä.
Töissä Destiassa
Kesä Destiassa – tunnelmia toimistolta ja työmaalta > Kesän 2019 Destian viestintätiimissä työskennellyt Venla Vuosalmi kertoo kiireisestään kesästään toimistolla ja tien päällä.
Lue lisääInfra nyt
Mahdollisuus uuden oppimiseen saa viihtymään samassa yrityksessä pitkään > Eija Laukkanen työskentelee työpäällikkönä Destia Rail Oy:ssä.
Lue lisääInfra nyt
Koeajot käynnissä KymiRingillä – uudet teknologiat mahdollistivat maailmanluokan hankkeen > Destian rakentamalla KymiRingillä on vauhti päällä.
Lue lisääInfra nyt
Visulahden risteyssilta valmistuu ensimmäisten joukossa valtatie 5:n parannushankkeessa > Risteyssilta otetaan käyttöön loppuvuodesta 2019.
Lue lisääToimiva Suomi
Turvallisempi kouluympäristö Kyröskoskelle > Destia on toteuttanut koululaisten turvallisuutta edistävää projektia Kyröskosken koululla.
Lue lisääInfra nyt
Vt 4 Kirri-Tikkakoskella työt käynnistyneet toden teolla > Destian viestintäharjoittelija Venla Vuosalmi vieraili valtatie 4 Kirri-Tikkakosken työmaalla.
Lue lisääInfra nyt
Vilkasliikenteisellä Lahdenväylällä siltoja korjataan ympäri vuorokauden > Destian viestintäharjoittelija Venla Vuosalmi seurasi Lahdenväylän siltojen korjaustöitä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kirkkonummen aseman korjaustyöt valmistuvat syksyllä > Destian viestintäharjoittelija Venla Vuosalmi pääsi vierailulle Kirkkonummen asemalle.
Lue lisääToimiva Suomi
Kymmenen vuotta sitten Juvalla tasamaasta tuli lampi > Destian maa-ainesvastaava Simo Tarkkanen kertoo, mitä Juvalla tapahtui.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kansalaistorin ympäristö valmistuu kesäkuun lopussa > Destian viestintäharjoittelija Venla Vuosalmi tutustui Kansalaistorin ympäristöön.
Lue lisääInfra nyt
Saara Lehtonen: ”Täällä on ollut minulle selkeä urapolku” > Saara Lehtonen on tehnyt Destialla pitkän uran. Vuonna 2003 taloon tullut Lehtonen on tehnyt töitä mm. laadun parissa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Vt 5 Mikkeli-Nuutilanmäki -projekti toteutetaan turvallisuus keskiössä > Viestintäharjoittelija Venla Vuosalmi pääsi vierailulle Mikkeli-Nuutilanmäki -projektille.
Lue lisääTöissä Destiassa
Perehdytyspäivän antia: ”Olen hehkuttanut tätä muillekin kavereille, että on päässyt työmaalle” > Destia järjesti kesäkuun alussa perehdytyspäiviä kesätyöntekijöille.
Lue lisääInfra nyt
Aino Härkönen: "Ammattiylpeys tuo hyvän fiiliksen" > Aino Härkönen työskentelee Destiassa siltatyönjohtajana.
Lue lisääInfra nyt
Ville-Veikko Vitri: "Täällä annetaan mahdollisuus näyttää omat kykynsä" > Ville-Veikko Vitri toimii Destiassa työmaapäällikkönä.
Lue lisää