Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Mitä tarkoittaa biodiversiteetti? > Destia ottaa luonnon monimuotoisuuden huomioon.
Lue lisääTöissä Destiassa
Ratkaisukeskeisiä visioita > Johtavana asiantuntijana työskentelevällä Hannu Karttusella on lehmän hermot. Hankekehityksessä ne ovat kovaa valuuttaa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Vastuuta vaasalaisittain > Sune Nygård ja Hannu Huhtala ovat työskennelleet yhdessä jo vuosia.
Lue lisääInfra nyt
Käyttäjät mukaan > Tampereella kerätään wlan-pohjaisten mittauslaitteiden avulla kovaa dataa keskustan kävijävirroista. Destian projektipäällikkönä toimii Heimo Rintamäki.
Lue lisääInfra nyt
Opinnäytetöitä palkitaan > Destia järjestää 11. kerran kilpailun parhaasta infra-alan lopputyöstä.
Lue lisääToimiva Suomi
Tilaa konttilaivoille > Rauman konttisataman laajennustyöt valmistuvat marraskuussa 2017.
Lue lisääTöissä Destiassa
”Late, olet rohkea!” > Työmaapäällikkö Anne Kokkola kiittelee Lasse Kultasen avarakatseista asennetta.
Lue lisääToimiva Suomi
1960-luvulla alkoi muutos > Kouvola on esimerkki kaupungista, jossa hallinnolliset muutokset ovat lähes jatkuvia. 1960-luvulla alkanut kaupungistuminen jatkuu yhä.
Lue lisääToimiva Suomi
Ratarakentamista Pohjanmaalla > Raideliikenteen suosiminen sekä tavaroiden että henkilöiden kuljetuksissa on tehokasta ilmastonmuutoksen hallintaa.
Lue lisää
Ratarakentamista Pohjanmaalla
Toimiva Suomi · Julkaistu 07.06.2016
Junaliikenteestä tehdään ratatyömailla entistä nopeampaa, varmempaa ja joustavampaa. Toisen raiteen myötä sekä tavara- että henkilöliikenteelle saadaan enemmän kapasiteettia. Uusi kaksoisraide pelastaa päivän myös vikatilanteissa, sillä esimerkiksi turvalaite- tai sähköratavian sattuessa voidaan liikennöidä toista raidetta pitkin.
Eri liikennemuodoista rautateillä hiilidioksidipäästöt ovat vähäisimmät. Siten raideliikenteen suosiminen sekä tavaroiden että henkilöiden kuljetuksissa on tehokasta ilmastonmuutoksen hallintaa. Liikennevalinnoilla on suuri merkitys, sillä Suomen hiilidioksidipäästöistä viidesosa tulee liikenteestä. Raideliikenteen lisääminen ei kuitenkaan onnistu rajattomasti, ellei sen kapasiteettia myös lisätä.
Raideliikenteellä on suuri potentiaali kansallisen hiilijalanjäljen pienentämisessä. Suomella on asukasta kohden laskettuna Euroopan laajin rataverkko. Tavaraliikenteessä raiteilla kulki neljäsosa tavaraliikenteestä, mutta vain viisi prosenttia henkilöliikenteestä. Pohjois-Pohjanmaalla erityisesti Kokkolan sataman rahtivirta edellyttää nykyistä tehokkaampaa raiteiden käyttöä.
Raiteilla korjataan vanhaa ja tehdään uutta. Ensin rakennetaan uusi raide, jonne junaliikenne siirretään. Sitten aletaan peruskorjata vanhaa raidetta. Vanha tukikerros on ajan saatossa jauhautunut. Vanhalta ratapenkalta vaihdetaan koko rataa kantava tukikerros sekä suunnitelluilta osin eristys- ja välikerros. Samalla rikkinäiset pölkyt vaihdetaan uusiin.
Pohjois-Pohjanmaan raideliikennettä kohennetaan usealla rintamalla. Destia on pääurakoitsijana Kannuksen ratapihaan liittyvässä urakassa, jossa vastuut ulottuvat ensimmäisestä viivasta suunnittelupöydällä viimeisen pultin kiristämiseen. Siihen tarvitaan suunnittelijoita, rata-, katu- ja sillanrakentajia sekä sähkö- ja turvalaiteasentajia. Urakkaan on perehdytetty yli 1 500 ammattilaista. Osalla kyse on ollut viikonlopun asennustyömaasta. Päällystö on työmaalla koko kolmevuotisen urakan ajan.
Keväisin Pohjois-Pohjanmaalla on jouduttu asettamaan nopeusrajoituksia roudan takia. Tukikerroksen vanhasta sepelistä irronnut hieno kiviaines ja kerroksiin jäänyt vesi on jäätyessään aiheuttanut routimista. Liikennetärinä on jauhanut vanhan sepelin, joka on uusittava nykymääräysten mukaiseksi. Tämä auttaa pitämään radan geometrian oikeana. Samalla se vähentää kunnossapitotarvetta.
Destia Rail on osa laajempaa rataurakoitsijoiden yhteistä hanketta Sievi–Karhukangas -välillä. Siellä uusitaan radan päällysrakennetta. Osallistujat ovat kilpailijoita keskenään, mutta työmaalla kaikilla on yhteinen tavoite. Töitä tehdään sekä viikonloppuisin että arkisin. Viikonloppuisin junaliikenteeseen on järjestetty 16–24 tunnin katkoja, jolloin radan alus- ja päällysrakenne uusitaan. Siinä ajassa uutta rataa maapohjineen syntyy noin 200 metriä kerrallaan. Maat kaivetaan radan alta jopa kahden metrin syvyyteen saakka, joten aikaa turhiin taukoihin ei ole. Kun juna lähestyy, radan on oltava käyttökunnossa.
Toimiva Suomi
Länsimetro valmistuu > Länsimetroon liittyvät työt ovat olleet Destialle suurprojekti.
Lue lisääInfra nyt
Turvallisimmat työmaat > INFRA ry palkitsi Destian moneen kertaan Turvallinen infratyömaa -kampanjassa.
Lue lisääToimiva Suomi
ALLIANSSI > Helsinki-Vantaan lentoasema on kansainvälinen keskus, hotspot, jota kehitetään yhteistyöllä.
Lue lisääNäkökulmia
Anssi Vanjoki ja IoE > Internet of Everything on enemmän kuin Internet of Things. Internetin mahdollisuudet pitäisi nähdä laajasti, sanoo Vanjoki.
Lue lisääToimiva Suomi
Ilmastonmuutos vauhdittaa energiainfraa > Ilmastonmuutos aiheuttaa äärisääilmiöitä, jotka luovat energiainfralle uusia haasteita.
Lue lisääNäkökulmia
Laadukasta infraa > Toimivampi maailma syntyy ratkaisuilla, joissa laatu on kohdillaan ja vastaa loppukäyttäjän odotuksiin, kertoo Destian Pasi Kailasalo.
Lue lisääTöissä Destiassa
Geotekniikan osaaja > Vanhempi konsultti Tuomo Haapala työskentelee Tampereella Destian geosuunnitteluyksikön päällikkönä. Soitellaan!
Lue lisääToimiva Suomi
Paalulaattojen puuttuessa > Porvoon moottoritie on aikansa lapsi: upeita suoria, mutta paljon painaumia.
Lue lisääTöissä Destiassa
”Järjestyy!” > Tom Schmidt kiittää Seppo Ylitapion hienoa palveluasennetta.
Lue lisääToimiva Suomi
CE-merkintä > on laadun tae myös kiviaineksille. Taustalla on EU:n asetus numero 305...
Lue lisääToimiva Suomi
Ohitustie > Itäisen Suomen valtimoa, valtatie 5:tä, parannetaan nyt yhdessä sen ahtaimmista kohdista.
Lue lisää