Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Drone on tieinsinöörin oikea käsi > Drone-pienoiskoptereiden ottamat ilmakuvat ja videot antavat kattavaa tilannetietoa hankkeen etenemisestä.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääInfra nyt
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla > Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Lue lisääInfra nyt
Tietomalli ohjaa myös työkoneita > Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Lue lisääInfra nyt
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen > Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Lue lisääInfra nyt
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa > Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää tiestön kunnon seuraamiseen.
Lue lisääInfra nyt
Oppilaiden toiveet huomioitiin Toppelundin koulun suunnittelussa > Destia suunnitteli toimivan ja turvallisen pihan Espoon Haukilahdessa sijaitsevalle Toppelundin koululle.
Lue lisääInfra nyt
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta > Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin > Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkaneessa maanteiden hoitourakassa Espoossa.
Lue lisääInfra nyt
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi > Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan valtavan määrän tietoa ja dataa.
Lue lisääInfra nyt
Destia on yksi Fingridin A-luokan kumppaneista kantaverkon rakentamisessa > Destia rakentaa parhaillaan suomalaisten kantaverkkoyhtiö Fingridin työmailla uusia voimajohtoja.
Lue lisääInfra nyt
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön > Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja niin kunnille kuin rakennusliikkeille.
Lue lisääInfra nyt
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa > Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa
Lue lisää
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa
Infra nyt · Julkaistu 09.09.2020
Liikenne sähköistyy. Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa – samalla tapaa kuin katuvalaistus on sitä tänä päivänä.
Destian sähköajoneuvojen latauspalvelusta vastaava tuotepäällikkö Keijo Hietanen uskoo, että erilaiset asiakastarpeet ohjaavat latausinfran ja lataamisen toteutus- ja palvelumalleja. Yhtenä mallina on paketoidun palvelun ostaminen niiden tuottamiseen erikoistuneilta yrityksiltä.
– Sähköajoneuvot ylipäätänsä ja myös hyötyajoneuvot ja julkinen liikenne tulevat tarvitsemaan monipuolista latausinfraa ja mahdollisuuksia lataamiseen. Tärkeätä on tunnistaa asiakkaan ja sähköisen liikenteen tarpeet ja erityispiirteet ja räätälöidä palvelu tarpeiden mukaisesti, Hietanen sanoo.
Latausasemien suunnittelussa ja rakentamisessa täytyy huomioida liikennevirrat ja kaupunkikuva. Lataustekniikka voidaan piilottaa vaikka maan alle, jolloin järjestelmä sulautuisi täysin ympäröivään infraan tällöin vain latauspisteet olisivat näkyvissä.
Destialla liikenne- ja kaupunkiympäristöön liittyvästä suunnittelusta vastaava johtaja Mika Tuominen näkee tärkeänä tehokkaan joukkoliikenteen ja tehokkaan maankäytön kytkemisen yhteen – kyse on kestävän kaupunkikehityksen varmistamista.
Etenkin uusilla asuinalueilla latauspaikkojen sijoittelu kannattaa huomioida jo aivan suunnittelun alkuvaiheessa. Latausasemista voi kehittyä kaupunkirakenteeseen merkittäviä keskittymiä, jotka vetävät mukaansa yrittäjiä tarjoamaan omia palveluitaan.
– Esimerkiksi Espoon Keraan on jo rakentumassa uusi asuinalue, jossa sähköisten kulkuvälineiden latausinfra suunnitellaan kaupunkirakenteeseen sijoitettavien älypylväiden varaan. Latauspalvelut tulevat olemaan helposti kaikkien niitä tarvitsevien käytössä, Tuominen sanoo.
Kuva: LuxTurrim5G
Kaupunkisuunnittelusta ja uusista palveluista vastaava johtaja Heidi Erha painottaa, että latauspisteiden sijoittelu ei saa vaarantaa joukkoliikenteen häiriötöntä sujumista.
– Joukkoliikenteen aikataulut on optimoitu melkeinpä sekunnilleen. Bussien on oltava koko ajan liikenteessä.
– Latauspisteiden sijoitussuunnittelulla on varmistettava, ettei kukaan esimerkiksi parkkeeraa autoaan poikittain bussilinjan latauspisteen päälle, jolloin kerrannaisvaikutukset liikenteen sujumiselle olisivat isot, Erha sanoo.
Autovalmistajat arvioivat, että sähköautojen tuotantokustannukset alittavat polttomoottoriautojen vastaavat kustannukset kolmen neljän vuoden kuluessa.
– Tämä tapahtuu mm. akkuteknologian kehittymisen myötä. Odotettavissa on täyssähköautojen toimintamatkan kasvaminen, jopa tuhanteen kilometriin yhdellä latauksella. Edessä on siis suuret muutokset henkilöautoliikenteessä, Hietanen sanoo.
Itse ohjautuvien ajoneuvojen katsotaan alkavan yleistyä liikenteessä vuoden 2030 jälkeen. Esimerkiksi yhteiskäyttöisten itseohjautuvien ajoneuvojen sujuvan lataamisen edellytyksenä nähdään induktiivinen lataaminen tai muu automatisoitu lataustekniikka, joka mahdollistaa itseohjautuvan auton kytkeytymisen latausjärjestelmään automaattisesti.
Kun edellä mainitut lataustekniikat kehittyvät ja yleistyvät, lataus voi tapahtua täysin automaattisesti esimerkiksi liikennevaloissa, tai ehkä näemme tulevaisuudessa moottoritiellä latauskaistat, jolloin ajoneuvot latautuvat ajon aikana.
– Olen optimisti. Uskon että Pasilan ja Kalasataman välisen raideliikenteen avautuessa vuoden 2024 aikana sähkökäyttöiset autonomiset pikku bussit alkavat muodostua osaksi toimivaa liikennejärjestelmää.
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Infra nyt
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla > Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Lue lisääInfra nyt
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin > Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Lue lisääInfra nyt
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa > Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Lue lisääInfra nyt
Data ohjaa myös infrarakentamista > Destian kehityspäällikkö Pekka Lammassaari kertoo, kuinka dataa hyödynnetään nykypäivän infrarakentamisessa.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Yksin tässä ei olla koskaan tekemässä" > Antti Palo työskentelee Destialla radan kunnossapitoalue 3:n työpäällikkönä.
Lue lisääInfra nyt
Kaupunkisuunnittelussa korostuu nyt asukasnäkökulma > Kaupunkisuunnittelu ja uudet palvelut yksikön johtaja Heidi Erha ja hankekehitysjohtaja Markus Salmela kertovat kaupunkisuunnittelun nykytilasta.
Lue lisää