Ladataan...

Suomalaisten väylien kunnossapito käännekohdassa

Näkökulmia  · Julkaistu 02.12.2019

Destiassa on havaittu, että suomalainen väylien kunnossapito kaipaa kipeästi uudenlaisia ajatus- ja toimintamalleja. Suomen väyläverkon korjausvelka on liikennevirasto Väylän mukaan tätä nykyä jo noin 2,6 miljardia euroa.

”Valitettavasti tiestömme ja katuverkostomme rapautuu huolestuttavalla vauhdilla, kun liikennevirrat kasvavat”, toteaa Destian tiestötietopalvelut-yksikön päällikkö Arto Kuskelin. Hän on seurannut väyliemme kuntoa jo 27 vuoden ajan.

Arto Kuskelinin mukaan sekään ei riitä, että katumme ja tiemme saataisiin vähitellen korjattua edes siedettävään kuntoon. Olisi ajateltava myös pitkälle tulevaisuuteen.

”Sata vuotta sitten ajettiin hevosilla, eikä tiestöä ollut suunniteltu autoille. Nyt tilanne on vastaava. Muutaman kymmenen vuoden päästä kaduilla ja teillä liikkuu täysin automaattisia autoja, todellisia automobiileja.”

Samaan aikaan, kun väylien kunnossapidon tarpeet kasvavat, kasvaa tarve varautua tulevaisuuden liikennöintiin.

Tämä asettaa infraomaisuudesta vastaaville tahoille ennennäkemättömiä haasteita. Kuskelinin mukaan haasteista selvitään kyllä, kunhan suunnittelu ja johtaminen perustuvat todelliseen tietoon.

”Mitä et mittaa, sitä et tiedä. Mitä et tiedä, sitä et voi johtaa”, Arto Kuskelin toteaa.

Destia

Lataa lisää juttuja

TILAA VIA-SIDOSRYHMÄLEHTEMME

Voit tilata alla olevalla lomakkeella Destian Via-sidosryhmälehden, ilmoittaa osoitteenmuutoksesta tai perua aiemmin tehdyn tilauksen.

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.