Infra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Toimivaa ja tasapuolista yhdyskuntasuunnittelua > Destiasta löytyy vahvaa osaamista yhteiskunnan kestävään kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Keijo Nieminen: "Destia oli selkeä valinta" > Keijo Nieminen työskentelee työnjohtajana Hyvinkään alueurakassa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Jouko Ahonen: "Itseään saa kehittää koko ajan" > Jouko Ahonen työskentelee tällä hetkellä työmaapäällikkönä Länsi-Suomen tulosyksikössä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Mestarin ohjeilla > Länsi-Suomen työmaapäällikkö Jouko Ahonen kiittää oppi-isäänsä Vesa Salmijärveä hyvistä johtamisvinkeistä.
Lue lisääInfra nyt
Yhteistyöstä ketteryyttä > PETOKE-hanke tuo lisää työkaluja infrarakentamisen tilaajan pakkiin.
Lue lisääNäkökulmia
Profiili – Iso kuva > – Pitäisikö yritykset velvoittaa sitouttamaan hiilidioksidia? kysyy Mika Anttonen.
Lue lisääToimiva Suomi
Suomen suurimmat betonisillat > Työmaapäällikkö Aki Loikkanen johtaa siltojen rakentamista kotikaupugissaan Savonlinnassa.
Lue lisää
Suomen suurimmat betonisillat
Toimiva Suomi · Julkaistu 15.10.2018
Suomen suurimmissa jännitetyissä betonisilloissa käytetyn harja- ja jänneteräksen määrä kilogrammoissa on 2 298 091.
Savonlinnan Laitaatsalmen betonisiltojen urakka on pysynyt aikataulussaan. Työt ovat alkaneet elokuussa 2016 ja etenevät tavoitteiden mukaan: eteläistä siltaa on päästy liikennöimään joulukuussa. Tällä hetkellä se palvelee sekä itään että länteen kulkevaa liikennettä.
Kun pohjoinen silta valmistuu tämän vuoden lopulla, eteläiselle sillalle jää vain idän suuntaan kulkeva liikenne. Parhaillaan ovat käynnissä viimeiset mittavat valutyöt. Lopullisesti urakka on valmis elokuussa 2019.
Savonlinnaa ympäröivän Saimaan järvialueen idylliseen kansallismaisemaan, valtatie 14:n kupeeseen rakennetut noin 500 metrin pituiset betonisillat ovat merkittävä taidonnäyte Destian osaamisesta siltojen rakentajana. Siltojen alikulkukorkeus on 24,5 metriä.
Liikenneviraston tilaama hanke parantaa liikenteen sujuvuutta Savonlinnan keskustan alueella. Lisäksi syväväylä siirretään Kyrönsalmesta Laitaatsalmeen, jolloin vesialusten on helpompaa ja turvallisempaa navigoida järvialueella.
Työturvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota, koska olemme tehneet töitä voimakkaasti virtaavan veden läheisyydessä.
Vt 14 Laitaatsalmi -urakka on kokoluokaltaan massiivinen: Suomen suurimpiin jännitettyihin betonisiltoihin on käytetty harja- ja jänneterästä lähes 2,3 miljoonaa kiloa: harjaterästä 1 789 091 kiloa ja jänneterästä 509 000 kiloa.
– Kumpikin silloista lepää kahdeksan tuen varassa. Näistä kaksi on maatukia ja kuusi välitukia, sanoo Destian työmaapäällikkö Aki Loikkanen.
– Suurimmissa välituissa on betonia yhtä paljon kuin pienehkössä risteyssillassa eli noin 360 kuutiota. Pisimmät välituet ovat noin 20 metrin pituisia, ja niissä on käytetty kuutta erilaista perustamistapaa.
Jälkijännitetty rakenne ja korkeat palkit mahdollistavat sen, että siltojen jänteet ovat pitkiä. Valmiissa silloissa kulkee jännitettäviä punoksia yli 430 kilometriä.
Betonia siltoihin on valettu yhteensä 13 000 kuutiota, josta päällysrakenteisiin on kulunut 5 000 kuutiota. Kyseessä on tiettävästi Suomen suurin yhtäjaksoinen siltavalu.
Puutavaraa molempien siltojen tukirakenteisiin on mennyt 6 000 kiintokuutiota.
– Siltojen telineiden tilavuus, 150 000 kuutiota, vastaa kooltaan Kerimäellä sijaitsevaa maailman suurinta puukirkkoa – kerrottuna neljällä, Loikkanen arvioi.
Eteläinen betonisilta on 13,45 metriä leveä. Se koostuu kahdesta ajokaistasta ja kevyen liikenteen väylästä. Nyt loppusuoralla olevalle pohjoiselle betonisillalle tulee kaksi ajokaistaa. Leveydeltään se on 9,45 metriä.
Liikennemäärien vuoksi valtatiestä on tehty 4-kaistainen 1,5 kilometrin matkalta. Eteläisen sillan yhteyteen on rakennettu kevyelle liikenteelle hissit, jotka ovat jo käytössä. Hissien läheisyydessä sijaitsevat myös portaat.
Valtio on rahoittanut vt 14 Laitaatsalmen hanketta 40 miljoonalla eurolla, ja Savonlinnan kaupunki on osallistunut kustannuksiin 250 000 eurolla.
Destia on vastannut Laitaatsalmen tuplasiltojen pääurakoitsijan roolin lisäksi paalutustöistä ja ankkuroinneista siltatyömaalla sekä läheisen Rantalan kiinteistön tukimuuriseinän rakentamisesta yhdessä Destia Engineeringin kanssa. Destia on myös vastannut koko urakan valaistuksesta ja telematiikasta.
Kumppanuusurakoitsijana toiminut Rakennuspalvelu Heikki Hiltunen on toteuttanut teline- ja muottityöt, valut sekä varusteiden asennukset. Mittavista raudoituksista on huolehtinut Kajaanin Raudoituspalvelu. Asennustöissä on käytetty E. Helaakosken Nostopalveluiden 40-, 50- ja 90-tonnisia ristikkopuominostureita. Betonin on toimittanut Rudus.
– Yhteistyö kumppaneiden kanssa on toiminut erinomaisesti, Loikkanen toteaa.
Enimmillään työmaalla on työskennellyt samaan aikaan noin 90 henkilöä.
– Työturvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Työolot ovat olleet erittäin vaativat, koska teemme töitä voimakkaasti virtaavan veden ja ohikulkevan liikenteen läheisyydessä. Lisäksi työskentely yli 20 metrin korkeudessa vaatii erityisen tarkkaa putoamissuojausten suunnittelua, Loikkanen sanoo.
– Viimeisen 24 kuukauden aikana on työtunteja vaativissa olosuhteissa ollut yli 100 000, mutta työtapaturmia ei yhtään.
Työmaapäällikkö Aki Loikkanen on työskennellyt Destiassa vuodesta 2003 alkaen.
Hän on valmistunut yhdyskuntatekniikan insinööriksi Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulusta (nykyisin Saimaan ammattikorkeakoulu) Lappeenrannassa vuonna 2002.
– Työmaapäällikön tehtävässä menestyy, kun on jämpti, suora ja rehellinen, unohtamatta sosiaalisia taitoja.
Vapaa-ajalla Loikkanen harrastaa voimanostoa ja nikkarointia. Voimanostosta hänellä on Suomen mestaruus vuodelta 2011 ja useita mitaleja.
– Tavoitteeni on osallistua voimanostokilpailuihin jälleen loppuvuodesta.
Hänen perheeseensä kuuluu vaimo ja kolme alle 10-vuotiasta lasta.
Tuplasilta Suomen suurimmat jännitetyt betonisillat rakennetaan Savonlinnan Laitaatsalmeen.
Tekijän tarina - Aki Loikkanen Projektin työmaapäällikkö Aki Loikkasella on kokonaisuuksien hallinta hanskassa.
Silta luo työtä Suomen suurin betonisilta Savonlinnassa siirtää laivat turvallisemmalle reitille, sujuvoittaa tieliikennettä ja luo työtä 450 henkilötyövuoden verran.
Toimiva Suomi
Näin se tehtiin… Siltaremontti > Ounaskosken sillan peruskorjaus kohottaa 1951 valmistuneen maamerkin takaisin entiseen komeuteensa.
Lue lisääNäkökulmia
Destia tositoimissa > Toimitusjohtaja Tero Kiviniemi uskoo joukkuepeliin, jossa jokaisen destialaisen työ tuottaa asiakkaille yhä laadukkaampaa infraa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Miten minusta tuli… Tarjouslaskentapäällikkö > Jorma Pyhäluoto luotsaa Pohjois-Suomen tarjouslaskentayksikköä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Virkut viherrakentajat > Työnjohtaja Tea Leppänen ja työmaapäällikkö Riikka Venäläinen rakentavat ympäristöystävällistä Jyväskylää.
Lue lisääToimiva Suomi
Ruuhkat vähenevät valtatie 12:lla > Tillola–Keltti-osuuden parannustyöt valmistuvat marraskuussa 2019.
Lue lisääToimiva Suomi
Tervetuloa, talvi! > Työpäällikkö Eero Mikkola on jo valmiina hoitamaan väylien aurausurakat.
Lue lisääNäkökulmia
Muuttuvaa maailmaa rakentamassa > Annina Peisa on Erikoisrakentaminen-tulosyksikön johtaja.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin louhimme kaupungissa > Räjäytys aiheuttaa tärinää. Kalliolouhinta kaupungissa vaatii erityisosaamista. Hankalistakin paikoista selvitään fiksulla suunnittelulla ja tekemisellä.
Lue lisääToimiva Suomi
Blogi: Koululaiset tutustumassa kiviainesalueeseen > Eräänä kuulaana ja aurinkoisena syksyn päivänä Destia sai vieraita läheisiltä kouluilta Lempäälän Pitkäkallion kiviainesalueelle.
Lue lisääToimiva Suomi
Torilla tavataan! > Destia uudistaa Kansalaistoria ja Makasiinipuistoa Helsingin ydinkeskustassa.
Lue lisääNäkökulmia
Mimmit peinttasivat > Mimmit peinttaa -yhteisö maalasi urbaanin olohuoneen Kansalaistorin ja Makasiinipuiston työmaa-aitaan.
Lue lisääTöissä Destiassa
Työura voi jatkua myös eläkkeellä > Aarno Valkeisenmäki on ollut Destian ja sen edeltäjien palveluksessa vuodesta 1978 asti.
Lue lisääInfra nyt
Laatu edellä Tampere-Pirkkalan lentokentällä > Tositoimijat työskentelivät lentokentällä lentoliikenteen ehdoilla.
Lue lisääInfra nyt
Destian ehdokkaat Rakentamisen laatuteko 2018 -kilpailussa > Siltasairaalan louhintatiimi ja Ville Suntio ovat ehdolla voittajiksi.
Lue lisää