Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Ajotapakilpailun voittajan vinkit autoilijoille > Destian sisäinen ajotapakilpailu kiinnitti huomiota taloudelliseen, turvalliseen ja ympäristöystävälliseen ajotapaan.
Lue lisääToimiva Suomi
Elinkeinoelämä ja Tampereen yliopisto panostavat infrarakentamisen digitaalisuuteen > Tampereen yliopistoon on perustettu uusi professuuri.
Lue lisääTöissä Destiassa
Talvitunnelmaa työmaalta > Destia työskentelee ahkerasti vt 12 Lahden eteläinen kehätien hankeosan 1A työmaalla. Tällä hetkellä rakennetaanVähäjoen ylikulkusiltaa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Milla Ranta: "Ei vaan voi tarpeeksi ylistää näitä tyyppejä!" > Milla Rannasta tuli mutkien kautta siltasuunnittelija.
Lue lisääToimiva Suomi
Esittelyssä suunnittelupalvelut ja tiestötieto > Destia tarjoaa palveluja koko infran elinkaarelle. Mitä palveluita pitävät sisällään suunnittelu- ja tiestötietopalvelut?
Lue lisääTöissä Destiassa
Olli Korhonen: "Parasta työssäni on tiimien kanssa yhdessä toimiminen" > Olli Korhosen kiinnostus räjäytystekniikkaan syttyi jo kouluaikoina.
Lue lisääToimiva Suomi
Joulumieli kuuluu jokaiselle > Destia suuntaa joululahjavarat tänä vuonna tulevaisuuden tekijöille ja vähävaraisten lapsiperheiden hyväksi.
Lue lisääToimiva Suomi
Vaativaa pohjarakentamista Presidentinlinnan vieressä > Destia vahvistaa Helsingin toiseksi vanhimman rakennuksen perustukset.
Lue lisääToimiva Suomi
iLIITU-päivä kokoaa liikenneturvallisuudesta kiinnostuneet yhteen > iLiitu-päivä järjestetään taas 4.12.2018 Helsingissä.
Lue lisääInfra nyt
Tositoimissa vt 5 Mikkeli-Nuutilanmäki -hankkeessa > Destialaiset työskentelevät itäisen Suomen pääväylän parissa - katso video!
Lue lisääTöissä Destiassa
Yhteistyön kautta Suomeen töihin > Allar Kauge työskentelee Destiassa laatupäällikkönä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Jussi Tiainen: "Tämän porukan kanssa on ollut hyvä lähteä mihin tahansa urakkaan" > Työmaapäällikkö Jussi Tiainen on työuransa alkuvaiheessa.
Lue lisääToimiva Suomi
Destia vahvasti esillä Kaakkois-Suomen ratarakentamisessa > Destialla on pitänyt kiirettä Kotkan alueella tänä vuonna. Voitetut urakat ovat poikineet uusia ja töitä on riittänyt koko vuoden ajan
Lue lisääTöissä Destiassa
Sanna Torniainen: "Oma kiinnostus ohjaa uraa." > Sanna Torniainen työskentelee geosuunnittelijana Asiantuntijapalveluissa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Keijo Nieminen: "Destia oli selkeä valinta" > Keijo Nieminen työskentelee työnjohtajana Hyvinkään alueurakassa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Jouko Ahonen: "Itseään saa kehittää koko ajan" > Jouko Ahonen työskentelee tällä hetkellä työmaapäällikkönä Länsi-Suomen tulosyksikössä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Mestarin ohjeilla > Länsi-Suomen työmaapäällikkö Jouko Ahonen kiittää oppi-isäänsä Vesa Salmijärveä hyvistä johtamisvinkeistä.
Lue lisääInfra nyt
Yhteistyöstä ketteryyttä > PETOKE-hanke tuo lisää työkaluja infrarakentamisen tilaajan pakkiin.
Lue lisääNäkökulmia
Profiili – Iso kuva > – Pitäisikö yritykset velvoittaa sitouttamaan hiilidioksidia? kysyy Mika Anttonen.
Lue lisääToimiva Suomi
Suomen suurimmat betonisillat > Työmaapäällikkö Aki Loikkanen johtaa siltojen rakentamista kotikaupugissaan Savonlinnassa.
Lue lisää
Suomen suurimmat betonisillat
Toimiva Suomi · Julkaistu 15.10.2018
Suomen suurimmissa jännitetyissä betonisilloissa käytetyn harja- ja jänneteräksen määrä kilogrammoissa on 2 298 091.
Savonlinnan Laitaatsalmen betonisiltojen urakka on pysynyt aikataulussaan. Työt ovat alkaneet elokuussa 2016 ja etenevät tavoitteiden mukaan: eteläistä siltaa on päästy liikennöimään joulukuussa. Tällä hetkellä se palvelee sekä itään että länteen kulkevaa liikennettä.
Kun pohjoinen silta valmistuu tämän vuoden lopulla, eteläiselle sillalle jää vain idän suuntaan kulkeva liikenne. Parhaillaan ovat käynnissä viimeiset mittavat valutyöt. Lopullisesti urakka on valmis elokuussa 2019.
Savonlinnaa ympäröivän Saimaan järvialueen idylliseen kansallismaisemaan, valtatie 14:n kupeeseen rakennetut noin 500 metrin pituiset betonisillat ovat merkittävä taidonnäyte Destian osaamisesta siltojen rakentajana. Siltojen alikulkukorkeus on 24,5 metriä.
Liikenneviraston tilaama hanke parantaa liikenteen sujuvuutta Savonlinnan keskustan alueella. Lisäksi syväväylä siirretään Kyrönsalmesta Laitaatsalmeen, jolloin vesialusten on helpompaa ja turvallisempaa navigoida järvialueella.
Työturvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota, koska olemme tehneet töitä voimakkaasti virtaavan veden läheisyydessä.
Vt 14 Laitaatsalmi -urakka on kokoluokaltaan massiivinen: Suomen suurimpiin jännitettyihin betonisiltoihin on käytetty harja- ja jänneterästä lähes 2,3 miljoonaa kiloa: harjaterästä 1 789 091 kiloa ja jänneterästä 509 000 kiloa.
– Kumpikin silloista lepää kahdeksan tuen varassa. Näistä kaksi on maatukia ja kuusi välitukia, sanoo Destian työmaapäällikkö Aki Loikkanen.
– Suurimmissa välituissa on betonia yhtä paljon kuin pienehkössä risteyssillassa eli noin 360 kuutiota. Pisimmät välituet ovat noin 20 metrin pituisia, ja niissä on käytetty kuutta erilaista perustamistapaa.
Jälkijännitetty rakenne ja korkeat palkit mahdollistavat sen, että siltojen jänteet ovat pitkiä. Valmiissa silloissa kulkee jännitettäviä punoksia yli 430 kilometriä.
Betonia siltoihin on valettu yhteensä 13 000 kuutiota, josta päällysrakenteisiin on kulunut 5 000 kuutiota. Kyseessä on tiettävästi Suomen suurin yhtäjaksoinen siltavalu.
Puutavaraa molempien siltojen tukirakenteisiin on mennyt 6 000 kiintokuutiota.
– Siltojen telineiden tilavuus, 150 000 kuutiota, vastaa kooltaan Kerimäellä sijaitsevaa maailman suurinta puukirkkoa – kerrottuna neljällä, Loikkanen arvioi.
Eteläinen betonisilta on 13,45 metriä leveä. Se koostuu kahdesta ajokaistasta ja kevyen liikenteen väylästä. Nyt loppusuoralla olevalle pohjoiselle betonisillalle tulee kaksi ajokaistaa. Leveydeltään se on 9,45 metriä.
Liikennemäärien vuoksi valtatiestä on tehty 4-kaistainen 1,5 kilometrin matkalta. Eteläisen sillan yhteyteen on rakennettu kevyelle liikenteelle hissit, jotka ovat jo käytössä. Hissien läheisyydessä sijaitsevat myös portaat.
Valtio on rahoittanut vt 14 Laitaatsalmen hanketta 40 miljoonalla eurolla, ja Savonlinnan kaupunki on osallistunut kustannuksiin 250 000 eurolla.
Destia on vastannut Laitaatsalmen tuplasiltojen pääurakoitsijan roolin lisäksi paalutustöistä ja ankkuroinneista siltatyömaalla sekä läheisen Rantalan kiinteistön tukimuuriseinän rakentamisesta yhdessä Destia Engineeringin kanssa. Destia on myös vastannut koko urakan valaistuksesta ja telematiikasta.
Kumppanuusurakoitsijana toiminut Rakennuspalvelu Heikki Hiltunen on toteuttanut teline- ja muottityöt, valut sekä varusteiden asennukset. Mittavista raudoituksista on huolehtinut Kajaanin Raudoituspalvelu. Asennustöissä on käytetty E. Helaakosken Nostopalveluiden 40-, 50- ja 90-tonnisia ristikkopuominostureita. Betonin on toimittanut Rudus.
– Yhteistyö kumppaneiden kanssa on toiminut erinomaisesti, Loikkanen toteaa.
Enimmillään työmaalla on työskennellyt samaan aikaan noin 90 henkilöä.
– Työturvallisuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota. Työolot ovat olleet erittäin vaativat, koska teemme töitä voimakkaasti virtaavan veden ja ohikulkevan liikenteen läheisyydessä. Lisäksi työskentely yli 20 metrin korkeudessa vaatii erityisen tarkkaa putoamissuojausten suunnittelua, Loikkanen sanoo.
– Viimeisen 24 kuukauden aikana on työtunteja vaativissa olosuhteissa ollut yli 100 000, mutta työtapaturmia ei yhtään.
Työmaapäällikkö Aki Loikkanen on työskennellyt Destiassa vuodesta 2003 alkaen.
Hän on valmistunut yhdyskuntatekniikan insinööriksi Etelä-Karjalan ammattikorkeakoulusta (nykyisin Saimaan ammattikorkeakoulu) Lappeenrannassa vuonna 2002.
– Työmaapäällikön tehtävässä menestyy, kun on jämpti, suora ja rehellinen, unohtamatta sosiaalisia taitoja.
Vapaa-ajalla Loikkanen harrastaa voimanostoa ja nikkarointia. Voimanostosta hänellä on Suomen mestaruus vuodelta 2011 ja useita mitaleja.
– Tavoitteeni on osallistua voimanostokilpailuihin jälleen loppuvuodesta.
Hänen perheeseensä kuuluu vaimo ja kolme alle 10-vuotiasta lasta.
Tuplasilta Suomen suurimmat jännitetyt betonisillat rakennetaan Savonlinnan Laitaatsalmeen.
Tekijän tarina - Aki Loikkanen Projektin työmaapäällikkö Aki Loikkasella on kokonaisuuksien hallinta hanskassa.
Silta luo työtä Suomen suurin betonisilta Savonlinnassa siirtää laivat turvallisemmalle reitille, sujuvoittaa tieliikennettä ja luo työtä 450 henkilötyövuoden verran.