Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla > Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Lue lisääInfra nyt
Tietomalli ohjaa myös työkoneita > Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Lue lisääInfra nyt
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen > Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Lue lisääInfra nyt
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa > Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää tiestön kunnon seuraamiseen.
Lue lisääInfra nyt
Oppilaiden toiveet huomioitiin Toppelundin koulun suunnittelussa > Destia suunnitteli toimivan ja turvallisen pihan Espoon Haukilahdessa sijaitsevalle Toppelundin koululle.
Lue lisääInfra nyt
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta > Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin > Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkaneessa maanteiden hoitourakassa Espoossa.
Lue lisääInfra nyt
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi > Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan valtavan määrän tietoa ja dataa.
Lue lisääInfra nyt
Destia on yksi Fingridin A-luokan kumppaneista kantaverkon rakentamisessa > Destia rakentaa parhaillaan suomalaisten kantaverkkoyhtiö Fingridin työmailla uusia voimajohtoja.
Lue lisääInfra nyt
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön > Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja niin kunnille kuin rakennusliikkeille.
Lue lisääInfra nyt
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa > Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa
Lue lisääInfra nyt
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla > Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Lue lisääInfra nyt
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin > Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Lue lisääInfra nyt
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa > Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Lue lisääInfra nyt
Data ohjaa myös infrarakentamista > Destian kehityspäällikkö Pekka Lammassaari kertoo, kuinka dataa hyödynnetään nykypäivän infrarakentamisessa.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Yksin tässä ei olla koskaan tekemässä" > Antti Palo työskentelee Destialla radan kunnossapitoalue 3:n työpäällikkönä.
Lue lisääInfra nyt
Kaupunkisuunnittelussa korostuu nyt asukasnäkökulma > Kaupunkisuunnittelu ja uudet palvelut yksikön johtaja Heidi Erha ja hankekehitysjohtaja Markus Salmela kertovat kaupunkisuunnittelun nykytilasta.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Työ on mielekästä, vaihtelevaa ja haasteellista" > Marko Hyvönen työskentelee Destialla rakennusammattimiehenä.
Lue lisääInfra nyt
Talvikunnossapidon toimintaa koordinoidaan Destian Kelikeskuksessa > Merkittävä tuki Destian talvikauden kunnossapidolle on Helsingissä Ilmatieteen laitoksen yhteydessä toimiva Kelikeskus.
Lue lisää
Talvikunnossapidon toimintaa koordinoidaan Destian Kelikeskuksessa
Infra nyt · Julkaistu 09.04.2020
Kun lumisade tai liukkaus yllättää, niin Destian kelikeskus hälyttää kunnossapitourakoitsijat aura-autoineen liikenteeseen ennalta sovitun ohjausmallin mukaisesti.
Merkittävä tuki Destian talvikauden kunnossapidolle on Helsingissä Ilmatieteen laitoksen yhteydessä toimiva Kelikeskus. Siellä päivystävät asiantuntijat arvioivat säätilan ja ajokelin kehittymistä satelliitti- ja tutkakuvien sekä tiesääasemien ja kelikameroiden tuottaman datan pohjalta. Sää- ja kelimuutoksista saadaan kentälle tietoa hyvissä ajoin.
– Ennusteiden perusteella luodaan toimenpidesuunnitelmat Destian vastuulla oleville kunnossapitourakoille. Äkillisissä säätilan muutoksissa teemme alueellisia ryhmähälytyksiä, jotka urakoitsijat kuittaavat vastaanotetuksi lähtiessään tekemään ohjeen mukaista tehtävää, kertoo kelikeskuspäällikkö Seppo Kaarto Destialta.
Osa hälytyksistä hoidetaan suoraan puhelimitse kunnossapitoa suorittaville urakoitsijoille, ja osa kulkee alueellisten työnjohtajien kautta.
– Koordinoimme myös urakoitsijoiden töitä ja aikatauluja niin, etteivät tienkäyttäjät huomaisi urakkarajojen olemassaoloa.
Kelikeskuksessa päivystäjät seuraavat kartoilta reaaliaikaisesti aura-autojen sijaintia ja kulkureittejä. Työn laatua seurataan aura-autojen tiedonkeruujärjestelmällä.
– Keliseurannan ja liukkaudenestoa koskevan toiminnan lisäksi teemme muun muassa tievalaistukseen ja muihin telematiikkalaitteisiin liittyviä päivystystehtäviä.
– Tieliikenteen häiriötilanteissa, kuten onnettomuuksissa, välitämme tietoa kunnossapitourakoille kiertotietarpeista ja niiden kunnossapitotarpeista, Kaarto kuvaa.
Kunnat voivat hankkia esimerkiksi palvelun, jossa suositellaan liukkaudentorjunnan aloittamista, tai jossa kerrotaan, että lunta on tullut maahan tietty määrä.
Kelikeskus aloitti toimintansa 30 vuotta sitten 1991 Turun suunnalla. Tieliikelaitoksen yhteydessä toimineella keskuksella oli jo tuolloin käytössään tiesääasemia, joiden keräämien havaintojen pohjalta hälytyksiä tehtiin.
– Kelikeskuksen ja Ilmatieteenlaitoksen kumppanuussopimus syntyi vuonna 2002. Samalla Helsingin Kelikeskus siirtyi samoihin tiloihin Ilmatieteen laitoksen yhteyteen.
Kelikeskukselle havaintotietoa tuottavat pääteitten varsille sijoitetut kiinteät tiesääasemat ja kelikamerat. Tiedonsaantikanavana ITM Finlandin (Intelligent Traffic Management Finland) omistuksessa olevat laitteet ovat edelleenkin tärkeä osa etenkin talvihoidon ohjausta.
– Keskuksessa on henkilökuntaa tusinan verran, ja ympärivuorokautisia päivystyspalveluita tarjotaan syyskuun puolivälistä toukokuun puoliväliin. Kesäaikana, kun palveluita ei tarjota, keskuksen henkilökunta siirtyy esimerkiksi erilaisiin työnjohtotehtäviin työmaille, Kaarto kuvaa.
Kunnossapidon kuulumisia – haastattelussa työpäällikkö Eero Mikkola Työpäällikkö Eero Mikkola on työskennellyt vuosikymmenen verran Destian kunnossapidossa ja aloitti työpäällikkönä 4 vuotta sitten.
Toimivalla rataverkolla edistetään turvallisuutta ja parempia liikenneyhteyksiä
Suomalaisten väylien kunnossapito käännekohdassa Haastattelussa tiestötietopalveluiden päällikkö Arto Kuskelin
Töissä Destiassa
Uusien toimintatapojen kehittäminen tekee työstä mielekästä > Paavo Jääskeläinen toimii Destiassa kalliosuunnittelijana.
Lue lisää