Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Teitä rakennettiin työttömien voimin > Suomen väylästön historiassa työllistämistoimenpiteet ovat olleet tärkeässä asemassa. 1950-luvun lopulla kymmenet tuhannet suomalaiset työttömät työllistettiin tietyömailla.
Lue lisääInfra nyt
Tulevaisuuden osaajia > Tietomallintamisen merkitys kasvaa infra-alalla. INTOKE-hanke kehittää infra-alan tietomalliosaamista Varsinais-Suomessa.
Lue lisääToimiva Suomi
Triplaa rakennetaan jättipaalujen varaan > Helsingissä Pasilan Triplaa rakennetaan vakaalle perustalle. Destia Engineering toteutti vaativan projektin.
Lue lisääToimiva Suomi
Tarkasti aikataulussa > Helsinki-Vantaan lentoasemasta kuoriutuu 2020-luvulla kuuma kansainvälinen solmukohta monipuolisine palveluineen.
Lue lisääTarkasti aikataulussa
Toimiva Suomi · Julkaistu 03.04.2017
Huolellisen työsuunnittelun ja osaavan porukan ansiosta Destian urakat ovat hyvin aikataulussa Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Työt ovat edenneet noin puoleenväliin. Kävimme tutustumassa, miten työmaa on muuttunut vuoden aikana.
Konepaikat 38 ja 39 sijaitsevat alueella, jonka pääurakoitsijana toimii Destia. Destia on vastannut konepaikkojen maa- ja betonitöistä, matkustajasillat on toteuttanut aliurakoitsija.
Uusi, tehokas siltapaikka
Konepaikka 38 (ylempi kuva) on purettu ja tilalle on rakennettu uusi konepaikka (alempi kuva) rakenteineen ja glykoolieristyksineen. Se otettiin lentoaseman operatiiviseen käyttöön 10.10.2016.
Uusi konepaikka sijaitsee hieman eri kohdassa kuin entinen ja on lentoaseman ensimmäinen niin sanottu siltapaikka. Sen kautta matkustajat siis pääsevät kulkemaan kahdesta eri ovesta suoraan sekä terminaaliin että lentokoneeseen.
Kaksi uutta konepaikkaa
Konepaikan viereen on rakennettu lisäksi kokonaan uudet konepaikat 39 ja 40. Konepaikka 39 sijaitsee paikassa, johon Destian auto ylemmässä kuvassa on pysäköity.
Hallin tilalla rullaustietä
LEKO 6 -nimellä tunnettu rakennus on purettu ja tilalla on osin uutta rullaustietä. Lisää rullaustietä on työn alla. Kohteeseen on rakenteilla lisäksi uusi konepaikka, joka otetaan käyttöön heinäkuussa 2017. Infra-alaa puhuttaneisiin betonin laatuongelmiin on Destiassa reagoitu proaktiivisesti.
- Olemme tehneet tarvittavat tarkistusmittaukset ja todenneet koekappalein, että laatuvaatimukset täyttyvät. Laatuvaatimukset ovat muutenkin lentokentällä tiukemmat kuin perinteisillä väylähankkeilla muun muassa rakenteiden kantavuuksien osalta, kertoo Destian laatupäällikkö Carita Salminen.
Ensimmäiset lentokoneiden koekäytöt käyttöönottopaikalla tehtiin lokakuun alussa vuonna 2016. Perustukset on nyt valettu valmiiksi, kaikki putkitukset on tehty sekä infratyöt ja päällysrakenteet viimeistelty, jotta rakennuksen seinät on saatu asennettua paikalleen. Tämän lisäksi Destia on rakentanut koekäyttöpaikalle vievän rullaustien.
Uudet rullaustiet ovat olleet käytössä lokakuusta 2016. Koneet rullaavat sillan yli, alikulkua käyttävät puolestaan lentoseman huoltoliikenne ja lentokonehalli 7:n työntekijät.
Kalliolouhinta oli vaativa työvaihe, sillä kalliosta löytynyt pehmeä lustakerrostuma edellytti kallionvaraisen perustamisen lisäksi osan matkaa porapaalutustöitä.
- Lokakuun kymmenes päivä vuonna 2016 oli tärkeä välitavoitepäivä. Silloin otettiin käyttöön tämän rullaustien lisäksi myös uudet konepaikat, Destian projektijohtaja Jukka-Pekka Saikkonen toteaa.
Putkipatteristot ovat nyt piilossa maan alla ja lentokoneet rullaavat niiden yli tietä pitkin. Putkipatteristot on betonoitu ja niitä ympäröivät maanrakennustyöt on tehty. Putket on liitetty kaivoihin. Rullaustien kantavuus- ja tiiviysvaatimusten vuoksi rullaustien kerrosten toteutus on vaatinut erityistä tarkkuutta. Tiivistykset on tehty ohuemmissa kerroksissa. Työn aikana tehtiin runsaasti levykuormituskokeita, jotta lopputuotteen laatu on varmasti vaatimusten mukainen.
Toimiva Suomi
Digitalisaatio työmaalla > Destian työmaat ovat muuttuneet digitalisaation ansiosta huomattavasti tehokkaammiksi.
Lue lisääToimiva Suomi
Destian infratyöt Kalasatamassa > Kalasataman metroaseman ympärillä Helsingissä oleva REDI:n työmaa on koko maan suurimpia.
Lue lisääToimiva Suomi
Pohjoisbaana pyöräilijöille > Vuonna 2020 Helsingissä voi pyöräillä kilometrikaupalla pitkin uutta, uljasta verkostoa: baanojen verkostoa.
Lue lisääToimiva Suomi
Kumppaneiden avulla > Pohjoisbaanan työmaalla louhintatyötä tehdään luottotekijöiden kanssa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Meluselvitysten mestari > Taina Mattila on perehtynyt melu- sekä asiantuntijaselvityksiin.
Lue lisääToimiva Suomi
Matalakin torjuu melua > Kehäradan matalat meluesteet ovat nykyaikainen, tehokas tapa torjua melua.
Lue lisääNäkökulmia
Kokonaisratkaisuja > Seuraavat sata vuotta ovat jo työn alla, sanoo Destian Etelä-Suomen tulosyksikön johtaja Minna Heinonen.
Lue lisääInfra nyt
Hyvinvointia suomalaisella työllä > Destia on mukana yhtenä pääyhteistyökumppaneista Made by Finland -kampanjassa.
Lue lisääToimiva Suomi
Pohjatöitä tornitalolle > Destia on kaivanut ja louhinut jopa kahdeksan metrin syvyyteen Tampereen ydinkeskustaan rakennettavan Luminaryn työmaalla.
Lue lisääTöissä Destiassa
Destialla uusi henkilöstöjohtaja > Taru Salo aloitti Destiassa vuoden 2016 loppupuolella.
Lue lisääToimiva Suomi
Turvallinen raitiotie > Liikenneturvallisuusarviointi on myös kompromissien hakemista.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Asiat selviävät puhumalla" > Esa Juhantila on Destian projektijohtaja länsimetron työmaalla. Hän johtaa metroaseman louhintatöitä rauhallisesti keskustellen.
Lue lisääInfra nyt
Silta luo työtä > Suomen suurin betonisilta Savonlinnassa siirtää laivat turvallisemmalle reitille, sujuvoittaa tieliikennettä ja luo työtä 450 henkilötyövuoden verran.
Lue lisääInfra nyt
Kestävää kehitystä > Destia sai tunnustuksen työstä korvaavan elinympäristön luomiseksi kalliosinisiivelle Ristenin louhinta-alueella Lohjalla.
Lue lisääTöissä Destiassa
Rohkeita kysyjiä > Turvallisuuspäällikkö Reijo Kuisma reissaa paljon yksin. Olo ei kuitenkaan ole yksinäinen, sillä ympärillä on hyvä Destian tukiverkko.
Lue lisääNäkökulmia
Esko Aho visioi infraa > Liikenne ja viestintä yhdistyvät digitaalisuuteen. Vallankumous on alkanut.
Lue lisää