Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Yhteistyöstä ketteryyttä > PETOKE-hanke tuo lisää työkaluja infrarakentamisen tilaajan pakkiin.
Lue lisääNäkökulmia
Profiili – Iso kuva > – Pitäisikö yritykset velvoittaa sitouttamaan hiilidioksidia? kysyy Mika Anttonen.
Lue lisääToimiva Suomi
Suomen suurimmat betonisillat > Työmaapäällikkö Aki Loikkanen johtaa siltojen rakentamista kotikaupugissaan Savonlinnassa.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin se tehtiin… Siltaremontti > Ounaskosken sillan peruskorjaus kohottaa 1951 valmistuneen maamerkin takaisin entiseen komeuteensa.
Lue lisääNäkökulmia
Destia tositoimissa > Toimitusjohtaja Tero Kiviniemi uskoo joukkuepeliin, jossa jokaisen destialaisen työ tuottaa asiakkaille yhä laadukkaampaa infraa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Miten minusta tuli… Tarjouslaskentapäällikkö > Jorma Pyhäluoto luotsaa Pohjois-Suomen tarjouslaskentayksikköä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Virkut viherrakentajat > Työnjohtaja Tea Leppänen ja työmaapäällikkö Riikka Venäläinen rakentavat ympäristöystävällistä Jyväskylää.
Lue lisääToimiva Suomi
Ruuhkat vähenevät valtatie 12:lla > Tillola–Keltti-osuuden parannustyöt valmistuvat marraskuussa 2019.
Lue lisääToimiva Suomi
Tervetuloa, talvi! > Työpäällikkö Eero Mikkola on jo valmiina hoitamaan väylien aurausurakat.
Lue lisää
Tervetuloa, talvi!
Toimiva Suomi · Julkaistu 15.10.2018
Destia on jo valmiina poistamaan lumen ja jään hoitamiltaan tieosuuksilta. Uusia urakka-alueita ovat Hyvinkää sekä Lauttasaari ja Herttoniemi.
Keltavihreää aurauskalustoa on rivissä Destian varikolla Tuusulassa. Talvi saattaa yllättää autoilijat, mutta ei Destiaa. Työpäällikkö Eero Mikkola on urakoinut kesäkauden miettien tulevaa talvea.
– Suunnittelu tehdään kesällä ja talvella sitten toteutetaan. Kun talven ensimmäinen liukas keli tulee, ei enää tarvitse suunnitella, vaan painetaan vain nappia, ja homma pyörähtää käyntiin.
Mikkolan työhön tuo haastetta yksi suuri muuttuja, Etelä-Suomen sää. On talvia, joina aurauskalusto odottaa vesisateessa, mutta joskus myös talvia, jolloin mikään kalusto ei tunnu riittävän.
– Yleensä talvet ovat sellaisia, että lunta sataa, sitä aurataan, ja sitten se sulaa muutamien päivien päästä. Viitisen vuotta sitten oli talvia, jolloin lumi ei sulanutkaan, ja jouduimme odotettua enemmän ajamaan sitä pois teiden varsilta.
Suunnittelu tehdään jo kesällä.
Kun talviset lumipyryt tulevat, Eero Mikkolan työt on jo pitkälti tehty.
– Minun osa-aluettani on se, että Destia tarjoaa urakoita, voittaa urakoita ja toteuttaa ne sopimusten mukaisesti. Vastaan käytännössä siitä, että asiakkaalle tehdään se työ, josta on sovittu, Mikkola sanoo.
– Varaamme riittävän määrän henkilöstöä, kalustoa ja materiaaleja, jotta työt saadaan tehtyä laatuvaatimusten mukaisesti.
Ihan pieni operaatio ei ole kyseessä. Destia hoitaa Uudenmaan ELY-keskukselle Porvoon, Vantaan ja Raaseporin alueen urakat ja nyt myös uutena alueena Hyvinkään.
– Näissä urakoissa meillä on hoidettavana yhteensä noin neljä tuhatta kilometriä valtion teitä.
Oikein vaikeina talviaamuina liikenteessä on toista sataa aurausyksikköä puhdistamassa lumesta Destian vastuulla olevia tieosuuksia. Yleensä urakoissa on mukana sekä Destian omaa kalustoa että alihankintakalustoa. Esimerkiksi Vantaan alueurakan vilkkaimmat tiet Kehä I, Kehä III ja Lahdenväylä tehdään Destian omilla yksiköillä.
Uusi aluevaltaus ovat kaupunkiurakat Helsingissä: Herttoniemi ja Lauttasaari. Niissä aurattavana on reilut 300 kilometriä katuja ja väyliä.
Vaihtelevissa ympäristöissä ja olosuhteissa on omat haasteensa, mutta kokemusta Eero Mikkolalla ja Destialla on. Haastavimpia tilanteita ovat runsaslumiset talvet ja lumen kasautuminen teiden varsille.
– Auraaminen tehdään liikennevirran mukana. Se on helpompaa kuin esimerkiksi lumen kuormaaminen moottoritieltä. On haastavaa miettiä, miten saadaan lumi pois niin, että samalla myös liikenne sujuu.
Talviset olosuhteet vaativat yhteispeliä Destian tositoimijoiden lisäksi myös autoilijoilta.
– Emme me kiusaa ole tekemässä tai tahallaan tukkimassa teitä, mutta sille ei oikein voi mitään, että aura-auto tai suola-auto hetkellisesti hidastaa liikennettä. Olemme palvelemassa autoilijoita lumisilla teillä. Yhteispelillä liikenne sujuu parhaiten.
– Etelä-Suomen alueella urakoissamme menee suolaa toistakymmentä tuhatta tonnia, työpäällikkö Eero Mikkola kertoo.
– Esimerkiksi Hyvinkäällä tarvitsemme hiekkaa arviolta 4–8 tuhatta tonnia ja suolaa 3–4 tuhatta tonnia talvikauden aikana.
Huollettu pyörä toimii ja on turvallinen Destia on jälleen mukana Kilometrikisassa ja tänä vuonna ensi kertaa myös Ketjureaktio-keräyksessä.
Näin toimii Destian talvihoito Destian kelikeskus toimii ympäri vuorokauden. Keliä seurataan reaaliaikaisesti ja tiedot välitetään suoraan tienhoidoista vastaaville.
Tekijän tarina - Anni Rajala Destian tositoimijat ovat infran ammattilaisia. Anni Rajala työskentelee työnjohtajana Vantaan alueurakassa.
Näkökulmia
Muuttuvaa maailmaa rakentamassa > Annina Peisa on Erikoisrakentaminen-tulosyksikön johtaja.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin louhimme kaupungissa > Räjäytys aiheuttaa tärinää. Kalliolouhinta kaupungissa vaatii erityisosaamista. Hankalistakin paikoista selvitään fiksulla suunnittelulla ja tekemisellä.
Lue lisääToimiva Suomi
Blogi: Koululaiset tutustumassa kiviainesalueeseen > Eräänä kuulaana ja aurinkoisena syksyn päivänä Destia sai vieraita läheisiltä kouluilta Lempäälän Pitkäkallion kiviainesalueelle.
Lue lisääToimiva Suomi
Torilla tavataan! > Destia uudistaa Kansalaistoria ja Makasiinipuistoa Helsingin ydinkeskustassa.
Lue lisääNäkökulmia
Mimmit peinttasivat > Mimmit peinttaa -yhteisö maalasi urbaanin olohuoneen Kansalaistorin ja Makasiinipuiston työmaa-aitaan.
Lue lisääTöissä Destiassa
Työura voi jatkua myös eläkkeellä > Aarno Valkeisenmäki on ollut Destian ja sen edeltäjien palveluksessa vuodesta 1978 asti.
Lue lisääInfra nyt
Laatu edellä Tampere-Pirkkalan lentokentällä > Tositoimijat työskentelivät lentokentällä lentoliikenteen ehdoilla.
Lue lisääInfra nyt
Destian ehdokkaat Rakentamisen laatuteko 2018 -kilpailussa > Siltasairaalan louhintatiimi ja Ville Suntio ovat ehdolla voittajiksi.
Lue lisääTöissä Destiassa
Destialaiset polkivat hienon potin hyväntekeväisyyteen > Tositoimijat polkivat vuoden 2018 Kilometrikisassa yhdessä maapallon ympäri ja vähän päälle.
Lue lisääInfra nyt
Vaativaa pohjarakentamista Lauttasaaressa > Destian tositoimijat ovat kaupunkirakentamisen asiantuntijoita.
Lue lisääInfra nyt
Asiantuntijapalvelut tekevät yhteistyötä pohjoismaisella tasolla > Destian Asiantuntijapalvelut olivat mukana NordLCA-seminaarissa Vantaalla 11.-12.9.2018.
Lue lisää