Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla > Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Lue lisääInfra nyt
Tietomalli ohjaa myös työkoneita > Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Lue lisää
Tietomalli ohjaa myös työkoneita
Infra nyt · Julkaistu 17.11.2020
Tietyömaa, jota ohjataan etänä ja jossa ihmisten sijaan ahertavat pääosin automatisoidut työkoneet.
Tällainen tulevaisuudenkuva kuulosti vielä kymmenen vuotta sitten utopistiselta, mutta on päivä päivältä lähempänä. Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa. Samalla tietomalleista ja työkoneautomaatiosta on tullut yhtiölle arkipäivää lähes kaikissa isommissa infra- ja väylähankkeissa.
Tulevina vuosina niitä hyödynnetään entistä laajemmin ja mukaan tulevat asteittain myös kunta- ja kaupunki-infran perusparannukset. Syyt suosion kasvulle ovat Destian väyläpalveluiden kehittämispäällikkö Mika Jaakkolan mukaan varsin selkeät.
”Tietomallipohjainen toteutus (MP-tuotanto) parantaa laatua, lisää tehokkuutta ja antaa mahdollisuuden hankkeen reaaliaikaiseen määrä- ja valmiusasteseurantaan. Myös tieto hankkeen eri osapuolten välillä kulkee kitkatta, kun kaikki käyttävät samaa pilvipalvelualustaa. Lopputuloksena ovat nopeammat läpimenoajat, kustannussäästöt sekä hankkeiden pienempi hiilijalanjälki”, Jaakkola listailee.
Destiassa mallipohjaista infrarakentamista ja työkoneautomaatiota on kehitetty jo vuosituhannen alkupuolelta lähtien. Silloinen teknologia ja sovellukset olivat nykyisiin verrattuna vielä vaatimattomia, mutta antoivat Jaakkolan mukaan jo selvää osviittaa siitä, millaisia hyötyjä digitalisaatiolla oli saavutettavissa.
Merkittävä kehitysharppaus tehtiin 2000-luvun jälkipuoliskolla, kun maansiirto- ja kaivinkoneissa ryhdyttiin laajalti hyödyntämään GNSS-paikannusta ja koneiden ohjaamoihin tuotiin erillinen näyttö, josta kuljettaja saattoi verrata oman työnsä etenemistä tietomalliin.
”Varsin nopeasti havaittiin, että tällaisilla työkaluilla myös työmaiden tuottavuus ja laatu paranevat”, Jaakkola kertoo. Destia jalkautti uuteen teknologiaan liittyvän toimintatavan ja osaamisen ensimmäisenä Suomessa täyteen mittakaavaansa.
Seuraava suurempi kehitysloikka tehtiin vajaa kymmenen vuotta sitten, kun Infrakit-pilvipalvelun myötä päästiin todelliseen tietomallipohjaiseen tuotantoon. Työkoneet saatiin reaaliaikaiseen seurantaan, dataa oli langattoman teknologian ansiosta helppo jakaa ja sitä pystyttiin hyödyntämään työnjohdossa myös mobiililaitteissa.
Nyt Destiassa ollaan jo tilanteessa, jossa väylähankkeet suunnittelusta toteutukseen alkavat olla digitalisoituja. Projekteja myös ohjataan, johdetaan ja vertaillaan alkuperäiseen 3D-malliin työmailta päivittäin kertyvän reaaliaikaisen datan pohjalta. Sitä saadaan työmaajohdon ja suunnittelun tueksi mm. työkoneista, työmaalla otetuista valokuvista ja drone-koptereiden ilmakuvista.
”Viemme mallipohjaisella tuotannolla läpi noin 30-50 projektia vuosittain ja tietoalustaamme on kytkettynä 300-400 työkonetta, kuorma-autoa ja muuta laitteita. Hyödynnämme tätä toimintamallia kaikissa mittavammissa hankkeissa ja siihen on oltava valmius myös alihankkijoillamme”, Jaakkola kertoo.
Käytännössä työmaan etenemistä ja työkoneiden liikkeitä voidaan seurata reaaliaikaisesti paitsi projektijohdossa myös suunnittelussa ja asiakaspäässä. Työmaalla puolestaan tehdään senttitarkasti tietomallin mukaista mittatilaustyötä ja mikäli jossain havaitaan poikkeamia kohteesta luotuun 3D-malliin, välittyy siitä välittömästi tieto kaikille osapuolille.
”Suunnitelmia voidaan tarvittaessa muuttaa nopeasti, jos siihen tulee jossain kohdassa tarvetta”, Jaakkola lisää.
Mallipohjainen tuotanto on osoittanut vahvuutensa väylärakentamisen lisäksi muissakin infra- ja maanrakennustöissä, kuten mallipohjaisessa tiivistämisessä, paalutuksissa sekä kalliorakentamisessa.
”Seuraava iso alue tulee olemaan kaupunkirakentaminen, jossa perusinfra ikääntyy ja se on usein myös heikosti dokumentoitua. Mallipohjaisella tuotannolla tiedot saadaan ajan tasalle ja data talteen myös seuraavia rakentajasukupolvia varten”, Jaakkola kertoo.
Entä milloin ollaan tilanteessa, jossa työkoneet tekevät työnsä itsenäisesti tietomallin mukaan konenäön ja dronekameroiden valvonnassa?
”Laajempi steppi edellyttää nykyistä selvästi pidemmälle automatisoitua konekantaa, mutta se tulee aikanaan. Ja kyllä digitalisaatio ja työkoneautomaatio näkyvät työmailla jo nyt. Jos vertaa tilannetta vaikkapa kymmenen vuoden taakse, työmailla työnjohto- ja etenkin mittaustehtävissä olevat voivat käyttää aikaansa tehokkaammin ja rutiineihin aikaa kuluu selvästi aiempaa vähemmän.”
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan valtavan määrän tietoa ja dataa.
Infra nyt
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen > Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Lue lisääInfra nyt
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa > Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää tiestön kunnon seuraamiseen.
Lue lisääInfra nyt
Oppilaiden toiveet huomioitiin Toppelundin koulun suunnittelussa > Destia suunnitteli toimivan ja turvallisen pihan Espoon Haukilahdessa sijaitsevalle Toppelundin koululle.
Lue lisääInfra nyt
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta > Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin > Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkaneessa maanteiden hoitourakassa Espoossa.
Lue lisääInfra nyt
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi > Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan valtavan määrän tietoa ja dataa.
Lue lisääInfra nyt
Destia on yksi Fingridin A-luokan kumppaneista kantaverkon rakentamisessa > Destia rakentaa parhaillaan suomalaisten kantaverkkoyhtiö Fingridin työmailla uusia voimajohtoja.
Lue lisääInfra nyt
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön > Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja niin kunnille kuin rakennusliikkeille.
Lue lisääInfra nyt
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa > Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa
Lue lisääInfra nyt
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla > Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Lue lisääInfra nyt
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin > Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Lue lisääInfra nyt
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa > Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Lue lisääInfra nyt
Data ohjaa myös infrarakentamista > Destian kehityspäällikkö Pekka Lammassaari kertoo, kuinka dataa hyödynnetään nykypäivän infrarakentamisessa.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Yksin tässä ei olla koskaan tekemässä" > Antti Palo työskentelee Destialla radan kunnossapitoalue 3:n työpäällikkönä.
Lue lisääInfra nyt
Kaupunkisuunnittelussa korostuu nyt asukasnäkökulma > Kaupunkisuunnittelu ja uudet palvelut yksikön johtaja Heidi Erha ja hankekehitysjohtaja Markus Salmela kertovat kaupunkisuunnittelun nykytilasta.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Työ on mielekästä, vaihtelevaa ja haasteellista" > Marko Hyvönen työskentelee Destialla rakennusammattimiehenä.
Lue lisääInfra nyt
Talvikunnossapidon toimintaa koordinoidaan Destian Kelikeskuksessa > Merkittävä tuki Destian talvikauden kunnossapidolle on Helsingissä Ilmatieteen laitoksen yhteydessä toimiva Kelikeskus.
Lue lisääTöissä Destiassa
Uusien toimintatapojen kehittäminen tekee työstä mielekästä > Paavo Jääskeläinen toimii Destiassa kalliosuunnittelijana.
Lue lisää