Infra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Toimivaa ja tasapuolista yhdyskuntasuunnittelua > Destiasta löytyy vahvaa osaamista yhteiskunnan kestävään kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tekijän tarina - Aki Loikkanen > Projektin työmaapäällikkö Aki Loikkasella on kokonaisuuksien hallinta hanskassa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kilpailuhenkinen joukkuepelaaja > Heli Rissasella on kaksi elämää: toinen Destian tietohallinnossa ja toinen jääkiekon tilastovastaavana.
Lue lisääToimiva Suomi
Radan talvikunnossapito tehostui patentilla > Koneenkuljettaja Risto Lipponen ei ole aivan tavallinen koneenkuljettaja.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tekijän tarina - Anni Rajala > Destian tositoimijat ovat infran ammattilaisia. Anni Rajala työskentelee työnjohtajana Vantaan alueurakassa.
Lue lisääToimiva Suomi
Toimivamman maailman suunnittelija > ”Suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito. Destiassa me osaamme ne kaikki. Se on meidän kilpailuetu."
Lue lisää
Toimivamman maailman suunnittelija
Toimiva Suomi · Julkaistu 31.01.2018
– Missiomme on Toimivampi maailma. Se toteutuu, kun suunnittelijat ja rakentajat tekevät yhteistyötä läpi hankkeen elinkaaren. Vastikään käynnistynyt Lahden eteläisen kehätien Suunnittele ja toteuta -urakka on hieno esimerkki destialaisesta hankkeesta. Siinä on tehty hyvää yhteistyötä suunnittelijoiden ja rakentajien kesken jo tarjouslaskentavaiheesta lähtien, Destian Asiantuntijapalvelujen johtaja Arto Ruotsalainen sanoo.
Ruotsalaisen mukaan Destia tarjoaa toimivia ratkaisuja, jotka ovat ekologisesti, sosiaalisesti ja taloudellisesti kestäviä. Kestävyyttä tulee arvioida pitkällä tähtäimellä.
– Suunnittelussa katsomme tulevaisuuteen ja otamme huomioon myös kohteiden yllä- ja kunnossapidon. Ei ole järkevää suunnitella ja toteuttaa ratkaisuja, joita jouduttaisiin uusimaan jo kymmenen vuoden sisällä, hän kertoo.
"Toimivampi maailma toteutuu, kun suunnittelijat ja rakentajat tekevät yhteistyötä läpi hankkeen elinkaaren."
Rakentaminen keskittyy nykyisin kasvukeskuksiin. Siksi rakentamishankkeen toteutus pitää suunnitella niin, että sen aiheuttama häiriö ympäristölle, asukkaille ja elinkeinoelämälle on minimissään – ja ratkaisujen pitää olla taloudellisesti järkeviä.
Arto Ruotsalainen nimitettiin Destian Asiantuntijapalvelut-tulosyksikön johtajaksi vuoden 2017 lopussa. Sitä ennen hän toimi Asiantuntijapalveluissa Liikenne- ja ympäristösuunnittelu -yksikön johtajana runsaan vuoden. Kipinä yhdyskuntasuunnitteluun syttyi jo pikkupoikana.
– Kartat ovat kiinnostaneet jo ihan pienestä pitäen. Sitä kautta rupesin pohtimaan, miten alueet ja kaupungit ovat muodostuneet ja miten ne toimivat. Yhdyskuntasuunnittelu on mielenkiintoinen pelikenttä. Koko ajan tulee uutta opittavaa, kyllästymään ei pääse.
Ruotsalainen opiskeli Helsingin yliopistossa pääaineenaan suunnittelumaantiedettä. Hän valmistui filosofian maisteriksi vuosituhannen vaihteessa. Sen jälkeen hän on muun muassa tehnyt pitkän uran alueiden käytön suunnittelun parissa Pöyryllä ja Rambollissa.
– Ne olivat isoja suunnittelutoimistoja, mutta niillä ei ole omia rakentajia. Destialla on, ja se kiinnosti uutena mahdollisuutena. Siirto tänne osui pikkaisen siihenastisen ydinosaamiseni ulkopuolelle. Täällä pääsen lähemmäksi konkreettisempaa infra-, katu-, alue- ja liikennesuunnittelua. Opittavaa riittää.
Destian Asiantuntijapalvelut kattaa yhdyskuntasuunnittelun osa-alueita laajasti. Palveluihin kuuluvat liikenne- ja ympäristösuunnittelu, tie-, katu- ja aluesuunnittelu, geosuunnittelu, rata- ja kalliosuunnittelu- sekä tiestötietopalvelu. Etenkin silta-, geo- ja väyläsuunnittelussa Destialla on jo vahva asema valtakunnallisesti. Lisäksi liikenneturvallisuudessa Destia on maan johtavia osaajia.
Destian suunnittelupuoli tunnetaan hyvin julkisella sektorilla, ja yksityiselläkin puolella sana kiirii koko ajan eteenpäin. Ruotsalaisella on johdettavanaan pian vajaan 200 asiantuntijan työyhteisö. Hänen tarkoituksensa on tiivistää entisestään yhteistyötä suunnitteluyksiköiden välillä.
– Yhteistyö on nykypäivänä välttämättömyys. Hankkeet ovat niin monimuotoisia, että kapea osaamiskärki ei enää riitä. Tietoja pitää pystyä yhdistelemään ja sitten soveltamaan, hän sanoo.
Hulevesisuunnitelmat on yksi esimerkki Destian viime aikoina kasvaneista palveluista, jotka onnistuvat vain yhteistyöllä. Ilmastonmuutos on lisännyt selvästi hulevesien hallinnan tärkeyttä.
– Hyvään hulevesisuunnitelmaan tarvitaan infra- ja maisemasuunnittelijan panosta. Silloin putkikoot saadaan kohdalleen ja viivytysrakenteet toimimaan ja sopimaan maisemaan.
Moni suomalainen on ehkä nähnyt Destian tunnuksilla varustetun pakettiauton, jossa on omituisen näköinen puomi. Se on tiestötietopalvelun auto, joka kiertää Suomea ja kerää dataa muun muassa päällysteiden kunnosta.
– Olemme rakentaneet hienot paikkatieto- ja analysointijärjestelmät, joilla tuotamme selvityksiä teiden kunnosta Liikennevirastolle. Tämä on tärkeää yhteiskunnan väyläomaisuuden hallinnassa.
Ilmastonmuutos lisää myös tämän työn tärkeyttä. Pitkäaikaiset sateet ja nollan molemmin puolin sahaava lämpötila ovat lisänneet jäätymis- ja sulamissyklien määrää.
Kiertotaloudessa voidaan säästää luonnonvaroja ja jatkossa myös kustannuksia.
– Tutkimme Asiantuntijapalveluissa myös teiden rakennetekniikkaa: millaisia uusia materiaaleja voisi käyttää teiden rakentamisessa. Entistä enemmän mukaan on noussut kiertotalousnäkökulma – myös infrarakentamisessa pyritään hyödyntämään uusiokäyttömateriaaleja. Sillä säästetään luonnonvaroja ja jatkossa myös kustannuksia.
Arto Ruotsalainen haluaa Destian Asiantuntijapalvelujen jatkavan edelleen kehityksen poluilla. Tulevaisuuden tarpeita pyritään ennustamaan ja sitä kautta määrittämään ja kehittämään uusia osaamisen alueita.
– Ohjelmistot ja laitteet kehittyvät koko ajan. Nyt pinnalla ovat esimerkiksi tietomallintaminen ja erilaiset analyysiohjelmistot, esimerkiksi hulevesien virtaamista varten kehitetyt. Suunnittelutapojamme on myös syytä tarkastella, jotta voimme parantaa suunnitteluprosessejamme. Olemme hereillä ja seuraamme, mitä alalla tapahtuu. Haluamme olla mukana määrittämässä suunnittelun ja rakentamisen uusia standardeja. Vahva tavoitteemme on kasvaa, Ruotsalainen sanoo.
– Meillä on huippuosaamista, joka vastaa asiakkaidemme nykyisiin ja myös tuleviin tarpeisiin. Johtajana haluan olla jämäkkä ja reilu. Tekemisellä pitää aina olla tarkoitus. Koskaan ei voi olla tyytyväinen siihen, missä ollaan, vaan pitää yrittää olla ”lite bättre”, kuten joku lätkävalmentaja on joskus sanonut, Ruotsalainen sanoo.
Niillä opeillahan Suomi voitti ensimmäisen MM-kultansa jääkiekossa.
Infra nyt
Työtä leikin vuoksi > Destia rakensi Turkuun leikkipaikan, jossa on panostettu erityisesti esteettömyyteen.
Lue lisääInfra nyt
Lahden seudun raskas liikenne kehätielle > Turvallisuus paranee ja liikenne sujuvoituu, kun Lahden eteläinen kehätie valmistuu.
Lue lisääToimiva Suomi
Turku on valmis jouluun > Destian asentamat jouluvalot loistavat Tuomiokirkon edustan joulukuusessa sekä muun muassa Yliopistonkadulla.
Lue lisääInfra nyt
Kivisillan purku oli tarkkaa työtä > Pomarkun vanha silta purettiin kivi kiveltä, jotta se voidaan rakentaa entisen kaltaiseksi.
Lue lisääTöissä Destiassa
Risto Lippo: "Joka päivä tapahtuu jotakin uutta" > Risto Lippo työskentelee Destiassa projektijohtajana.
Lue lisääNäkökulmia
Aktiivinen omistaja > Destian tulos ja kannattavuus voivat parantua merkittävästi, sanoo omistajayhtiön toimitusjohtaja Hans Sohlström.
Lue lisääToimiva Suomi
Automaattiautot tieliikenteessä > Automaatio, palveluistuminen ja jakamistalous. Näihin kolmeen sanaan kiteytyy liikenteen tulevaisuus maailmassa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Pelinrakentaja > Destian vt. toimitusjohtaja Arto Pohjonen luonnehtii itseään pelinrakentajaksi, joka luo edellytyksiä organisaation onnistumiselle.
Lue lisääTöissä Destiassa
Vahvuudet täydentävät toisiaan > Töitä on helppo tehdä yhdessä, kun työparin kesken vallitsee luottamus ja toiselta on mahdollisuus oppia uutta.
Lue lisääToimiva Suomi
Työturvallisuus ennen kaikkea > Keltaiset huomioliivit ja päässä tiiviisti istuva turvakypärä eivät ole kovin monta vuotta vanha ilmiö.
Lue lisääTöissä Destiassa
Huumori yhdistää > Työmaainsinööri Riikka Määttä haluaa kiittää työnjohtaja Jarmo Korkiakoskea.
Lue lisääInfra nyt
Marinan matkailualue > Kalajoen uudelle matkailualueelle on kaavoitettu 67 tuhatta neliömetriä.
Lue lisääToimiva Suomi
Luonto huomioidaan entistä paremmin > Maankäytön suunnittelussa luontoarvot otetaan entistä vahvemmin huomioon, myös Destiassa.
Lue lisääNäkökulmia
Turvallisesti 24/7 > Pohjois-Suomen tulosyksikön johtaja Seppo Ylitapio kertoo, miten Destia pitää Suomen väylät liikkeessä.
Lue lisääToimiva Suomi
Kiviholvisilta > Pomarkun vanha silta puretaan kivi kiveltä, jotta se voidaan rakentaa entisen kaltaiseksi.
Lue lisää