Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääTöissä Destiassa
”Järjestyy!” > Tom Schmidt kiittää Seppo Ylitapion hienoa palveluasennetta.
Lue lisääToimiva Suomi
CE-merkintä > on laadun tae myös kiviaineksille. Taustalla on EU:n asetus numero 305...
Lue lisääToimiva Suomi
Ohitustie > Itäisen Suomen valtimoa, valtatie 5:tä, parannetaan nyt yhdessä sen ahtaimmista kohdista.
Lue lisääTöissä Destiassa
Toivonen ja Kaijanen > Pelkällä runkolaskennalla ei urakoita voiteta. Miten keikat saadaan kotiin?
Lue lisää
Toivonen ja Kaijanen
Töissä Destiassa · Julkaistu 24.02.2016
Destian Itä-Suomen tulosyksikön tarjouspäällikkö Kari Toivonen kiteyttää:
– Pitää ideoida vaihtoehtoja, joilla kilpailutuksiin saadaan luotua kilpailijat päihittävä kokonaisuus.
Hänelle mestarin rooli sopii kuin norppa Saimaalle, sillä mies on työskennellyt reilut 20 vuotta Destiassa ja ollut alusta alkaen mukana rakentamassa tarjouslaskennan pelisääntöjä työnantajalleen.
Nyt hän jakaa kokemuksensa kerryttämiä viisaita oppeja tarjouslaskija Tero Kaijaselle, nuorelle ja nälkäiselle kisällille, joka haluaa tulevaisuudessa isompia kaloja koukkuun.
– Parin millin euron infraurakoita on tullut laskettua jo tovi. Se on hyvää harjaantumista kohti vaativampia kohteita. Tarjouslaskennan todelliset haasteet tulevat esiin hankkeissa, joissa on enemmän porukkaa ja laskijoita, Kaijanen uskoo.
Tarjouslaskenta on monipuolista urakoiden arviointia, jota tehdään yhä enemmän tiimityönä työpäälliköiden ja toteutuksesta vastaavien henkilöiden kanssa.
– Puramme urakan resurssipohjaisesti palasiksi, laskemme tarkoin kaikki työvaiheet, arvioimme henkilötyömäärät, työkoneet ja materiaalit sekä mietimme, miten projekti saataisiin toteutettua tuottavimmin ja kustannustehokkaimmin, Toivonen kuvailee töiden kulkua.
Kaijanen kehaisee esimiestään reiluksi kaveriksi, joka antaa reippaasti vastuuta ja on aina valmis auttamaan.
– Tero on avoin ja sosiaalisesti taitava henkilö, joka osaa pyörittää numeroita. Laskennassa vaaditaan tunnollisuuutta, täsmällisyyttä ja virheiden minimointia. Hänellä on paljon näitä ominaisuuksia, Toivonen toteaa.
Tarjouslaskennan parissa kaksikko on tehnyt töitä vuodesta 2006 lähtien, kokoaikaisesti vuodesta 2011 alkaen.
– Valtatie 6 oli megaprojekti vuosina 2009–2011. Olin siinä mukana useita vuosia. Käytännön kokemuksista työmailta on paljon hyötyä nykyisissä tehtävissä, Kaijanen sanoo.
”Ei myö olla hirveesti törmäilty.”
- Tero Kaijanen, Destia
Nämä veikot ovat melkoisia numeronmurskaajia ja kalannarraajia. Destian Kouvolan toimipisteessä kaverukset veistelevät leppoisasti pian alkavan tarjousrumban ohella molempien suosikkiharrastuksista eli kalastuksesta ja mökkeilystä Saimaalla.
– Pian huhkimme Itä-Suomen kahdeksan hengen tarjousporukalla 50 tarjousta kuukaudessa sisään, kun asiakkaat kilpailuttavat työnsä, jotka pitäisi saada toteutettua sulan maan aikana, Toivonen sanoo.
– Kiireisimpänä aikana tammikuusta kesään paiskitaan välillä ylitöitä, mutta rauhallisempina kausina otetaan rennommin. Rytmiin tottuu, joskin viime vuosina on alkanut tuntua, että tarjousten jänne on entistä lyhyempi eikä hiljaisia aikoja juuri ole, Tero Kaijanen sanoo.
Toivosen mukaan Kaijanen sietää hyvin stressiä.
– Työt eivät ole koskaan jääneet kesken, hän lisää.
– Meillä on hyvä yhteishenki. Ei myö olla hirveesti törmäilty, tai sit sie et oo vaan sanonu, Kaijanen luikauttaa.
Hänestä on kasvanut Toivoselle hyvä työpari, joka ottaa vastuun omista tehtävistä.
"Joka päivä oppii jotain uutta."
- Tero Kaijanen, Destia
– Tero hallitsee hyvin infrapuolen. Kun hän vielä saa lisää kokemusta kunnossapidon ja teollisuuden urakoiden tarjouslaskennasta, hänen osaamisensa monipuolistuu, Toivonen luonnehtii.
– Tässä työssä yksikään päivä ei ole samanlainen. Joka päivä oppii jotain uutta, Kaijanen sanoo.
Infra nyt
Destia Rail Oy > Mikko Mäkelä on aloittanut Destia Railin toimitusjohtajana.
Lue lisääInfra nyt
Kiviainesyksikkö > Pia Rämö aloitti Destian Kiviainesyksikön johtajana helmikuun alussa 2016.
Lue lisääTöissä Destiassa
Laatupäällikkö > Teiden kunnon parantaminen on tarkan mittauksen ja laaduntarkkailun yhteistulosta. Hyvä teiden kunto pienentää myös ylläpitokustannuksia.
Lue lisääInfra nyt
Kallio-yksikkö turvallisin toimija > Ei yhtään työtapaturmaa vuoden 2015 aikana.
Lue lisääInfra nyt
Virkeyttä > Työhyvinvoinnin valmennuksesta saa vinkkejä, joita ei välttämättä itse keksisi.
Lue lisääInfra nyt
Tilinpäätös > Destian liikevaihto ja tilauskanta kasvoivat vuonna 2015.
Lue lisääInfra nyt
Siltatöitä > Destia on sopinut siltojen korjauksesta sekä hoitourakoista Kaakkois-Suomen ja Uudenmaan ely-keskuksen kanssa.
Lue lisääInfra nyt
Rakennusneuvos > Destia Rail Oy:n entinen toimitusjohtaja Veli Hyyryläinen sai rakennusneuvoksen arvonimen.
Lue lisääToimiva Suomi
Laadukasta suunnittelua > Laadukas suunnittelutyö on yksi Destian menestyksen kulmakivistä.
Lue lisääToimiva Suomi
LUPAUS > E 18 Haminan ohikulkutien viimeinen urakka valmistui ennätysajassa.
Lue lisääNäkökulmia
Palvelumuotoilija > Infra-ala ja muotoilu – onko niillä mitään yhteistä? Aalto-yliopiston professori Tuuli Mattelmäki vastaa.
Lue lisääInfra nyt
Mikä ihmeen sertifikaatti? > Sertifikaatin voi saada monelle eri asialle. Yrityselämässä sanalla on kuitenkin vain yksi, tärkeä tehtävä.
Lue lisääToimiva Suomi
Millimetrin tarkkuudella > Destia urakoi Länsimetron päällysrakenteet. Se vaatii huikeaa ammattitaitoa, sillä tarkkuudet ovat millimetriluokkaa.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin toimii Destian talvihoito > Destian kelikeskus toimii ympäri vuorokauden. Keliä seurataan reaaliaikaisesti ja tiedot välitetään suoraan tienhoidoista vastaaville.
Lue lisääToimiva Suomi
Kantatie 51, Espoo > Destia parantaa Länsimetron liityntäyhteyksiä Espoon Matinkylässä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Siltojen Silvander > Destian Etelä-Suomen siltaryhmässä työpäällikkönä toimii Jarmo Silvander. Soitellaan!
Lue lisää