Näkökulmia
Suomalaisten väylien kunnossapito käännekohdassa > Haastattelussa tiestötietopalveluiden päällikkö Arto Kuskelin
Lue lisääNäkökulmia
Suomalaisten väylien kunnossapito käännekohdassa > Haastattelussa tiestötietopalveluiden päällikkö Arto Kuskelin
Lue lisääInfra nyt
Vähäjoen silta valmistui valtatiellä 12 – katso rakennusvaiheet videolta > Näyttävä silta otetaan käyttöön, kun eteläinen kehätie avautuu liikenteelle syksyllä 2020.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin toimii Destian talvihoito > Destian kelikeskus toimii ympäri vuorokauden. Keliä seurataan reaaliaikaisesti ja tiedot välitetään suoraan tienhoidoista vastaaville.
Lue lisääToimiva Suomi
Kantatie 51, Espoo > Destia parantaa Länsimetron liityntäyhteyksiä Espoon Matinkylässä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Siltojen Silvander > Destian Etelä-Suomen siltaryhmässä työpäällikkönä toimii Jarmo Silvander. Soitellaan!
Lue lisääToimiva Suomi
Tuplavastuu > Mäki sai väistyä ja rantaviiva siirtyä Äänekosken biotuotetehtaan rautatiepohjan urakassa.
Lue lisää
Tuplavastuu
Toimiva Suomi · Julkaistu 29.12.2015
Mäki sai väistyä ja rantaviiva siirtyä Äänekosken biotuotetehtaan rautatiepohjan urakassa.
Destia voitti Äänekosken biotuotetehtaan murskaus- ja louhintatyön kilpailutuksen ja sai tehtäväkseen myös rannan ruoppaus- ja täyttötyön. Tehdas sijaitsee jyrkän mäen vieressä. Urakassa mäki sai väistyä biotuotetehtaan rautatien edestä, mikä tiesi koko 360 000 kuution kokoisen mäen kaivamista, louhimista ja kuljettamista.
Destian työpäällikön Harri Korhosen mukaan yhden yrityksen kantaessa vastuun sekä louhinnasta että rannan täyttämisestä säästetään aikaa ja rahaa. Ensin otetaan kalliota rautatien tieltä pois ja sitten tehdään kiviaineksesta leveämpi ranta samalle rautatielle.
– Kun sama yritys tekee molempia urakoita, kokonaisuus on selkeä hallita. Samalla kun yhdessä päässä louhitaan, toisaalla jo päästään täyttämään ruopattua rantaa, Korhonen sanoo.
Kalliomäen tasaamisessa urakkaan kuului pintamaan kaivamista ja siirtoa 60 000 kuutiota sekä kallion louhintaa 300 000 kuutiota. Destian kalliorakentamisen yksikölle kalliomäen tasaaminen on tavallista työarkea: Poravaunuilla tehdään reiät, panostajat räjäyttävät, louhitut kivet kuormataan kyytiin ja viedään raskailla dumppereilla eteenpäin. Tietyömailla ei tosin yleensä ole, kuten nyt, lähimmillään 40 metrin päässä ympärivuorokautisesti toimivaa sellutehdasta.
”Sellutehtaan läheisyys oli haaste.”
– Tehdas oli tietynlainen haaste turvallisuuden ja tehtaan tuotannon varmistamisen kannalta. Mutta ongelmia ei ollut.
Destia sai urakan kesäkuussa, työt alkoivat vielä saman kuukauden aikana. Ensimmäiseksi ryhdyttiin pintamaiden poistamiseen. Kun maata tuntui riittävän, mäkeä tutkittiin tarkemmin. Toisin kuin aivan vieressä oleva, aiemmin sivustaan louhittu kalliomäki, tämä mäki olikin sellainen, jossa maata oli 300 000 kuutiota ja kalliota 50 000 kuutiota.
– Antoihan se uuden perspektiivin. Porauskalusto saatiin uusille työmaille, mutta nyt mäestä ei saatukaan rannan täytössä tarvittavaa kiveä, Korhonen kuvailee.
Onneksi Destialla on myös oma kiviainesottoalue, minkä ansioista rannan rakentaminen pääsi alkamaan aikataulussa, vielä kun tuotantoa sopivasti kiritettiin.
Urakan toisen osan, rannan ruoppaamisen ja täyttämisen, ympäristölupa tuli voimaan heinäkuussa.
– Pehmeiden massojen kanssa ollaan tekemisissä lähes aina kun rakennetaan, ja vesistörakentaminen on tuttua edelleen, Harri Korhonen sanoo ja muistuttaa naurahtaen Destian kaukaisista, historiallisista juurista Kuninkaallisessa koskenperkausyksikössä.
Ruoppaus tehtiin Destian omalla pitkäpuomisella kaivinkoneella. Ympäristölupa edellytti sulkeutuvaa kauhaa, sillä sedimentissä oli jäämiä aiemmasta öljyvahingosta. Destian konekalustoyksikkö valmisti juuri oikeanlaisen kauhan. Korhosen mukaan ruoppaustapa vaati myös tuotantotavan hiontaa, mutta yhteistyössä tilaajan kanssa työ saatiin tehtyä asiakasystävällisellä hinnalla ja sujuvalla aikataululla.
– Kun kaikki infrarakentamiseen liittyvät liiketoimintamuodot ovat omassa talossa, eikä olla markkinatilanteen armoilla, yllättäviinkin tilanteisiin voidaan vastata nopeasti, Harri Korhonen sanoo.
Metsä Fibren biotuotetehdas oli vuoden 2015 suurimpia talousuutisia, sillä kyseessä on metsäteollisuuden historian suurin investointi. Tehdas rakennetaan nykyisen sellutehtaan alueelle, mikä on tuonut omat haasteensa myös infrarakentamiselle.
Toimiva Suomi
Melua hahmottamassa > Kiviaineksen otossa käytettävän murskaimen lähtömelutaso on huikea 123 desibeliä.
Lue lisääToimiva Suomi
Uutta kaupunkia > Helsingin Kalasataman välittömässä läheisyydessä kuhisee kuin muurahaispesässä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Hyviä apajia! > Markku Helisevä on työskennellyt Destialla 33 vuotta.
Lue lisääTöissä Destiassa
Hallussa koko maa > Helsingin kelikeskus vastaa eteläisestä Suomesta, Oulun kelikeskus pohjoisesta.
Lue lisääTöissä Destiassa
Töihin Destiaan > Destia pestaa ensi kesäksi noin 150 kesätyöntekijää. Uusien osaajien rekrytointi alkaa vuodenvaihteessa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Radan reilut rakentajat > Luottamus antaa nuorelle virtaa ja kokeneelle työrauhan. Ja keksinnöille tilaa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Joukkuepelaaja > Kerran destialainen, aina destialainen – näin voisi sanoa Janne Pekkarisesta.
Lue lisääNäkökulmia
Ministeri: Anne Berner > Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner haluaa saada korjausvelan kuriin.
Lue lisääNäkökulmia
Vastuullisuus > Tyytyväinen asiakas on yksi Destian vastuullisuuden kulmakivistä, kertoo viestintäpäällikkö Johanna Otranen.
Lue lisääInfra nyt
E18 Koskenkylä–Kotka > Destia on voittanut E18 Koskenkylä–Kotka-kunnossapitourakan.
Lue lisääInfra nyt
Ranta kuntoon > Uudessakaupungissa Destia voitti Kaupunginlahden reuna-alueen kunnostuksen kakkososan urakan.
Lue lisääInfra nyt
Patokangas, Kemijärvi > Destia voitti Patokankaan raakapuuterminaalin rakennusurakan Kemijärvellä.
Lue lisääInfra nyt
Kantatie 77 paremmaksi > Destia solmi sopimuksen Liikenneviraston kanssa kantatie 77:n parantamisesta Viitasaarella.
Lue lisääInfra nyt
Vähemmän ruuhkia > Destia toteuttaa maantie 148:n parannustyöt Keravalla.
Lue lisääInfra nyt
Moottoriurheilua Iittiin > Destia on KymiRingin ensimmäisen kehitysvaiheen pääurakoitsija.
Lue lisääTöissä Destiassa
Loikkanen ja Kolehmainen > Viitostien työmaalla hommat lutviutuvat leppoisan supliikin saattelemana.
Lue lisää