Infra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Destia nopeuttaa mallipohjaisella suunnittelulla ja mallipohjaisella suunnitelmien tarkastamisella suurprojektin siltojen valmistumista >
Lue lisääInfra nyt
Toimivaa ja tasapuolista yhdyskuntasuunnittelua > Destiasta löytyy vahvaa osaamista yhteiskunnan kestävään kehittämiseen ja toteuttamiseen.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Mitä on robotisaatio? > Mitä robotisaatiolla tarkoitetaan?
Lue lisääTöissä Destiassa
Vuoden kesätyöntekijä 2017 > Vuoden kesätyöntekijäksi valittu Jonne Ruopsa oli töissä Destian Pohjois-Suomen tulosyksikössä toista kesää.
Lue lisääToimiva Suomi
Suma auki > Vt 4:n perusparannus Oulun kohdalla vähentää merkittävästi liikenneruuhkia yhdessä Suomen nopeimmin kasvavista kaupungeista.
Lue lisääTöissä Destiassa
Joukkuepelaajan asenteella > Hankintajohtajan mielestä hankinta on paljon muutakin kuin pelkkää materiaalien ja palvelujen ostamista.
Lue lisääTöissä Destiassa
Jonne Ruopsa: "Destiassa hommia tehdään rehdisti, rohkeasti ja taidokkaasti!" > Jonne Ruopsa on ollut toista vuotta kesätöissä Destiassa.
Lue lisääInfra nyt
Pohjoisbaana valmistui etuajassa > Helsingin Pasilasta Käpylään kulkeva baana on valmis.
Lue lisääInfra nyt
Parhaassa lopputyössä ajankohtainen aihe > Ville Mäki Tampereen teknillisestä yliopistosta pokkasi vuoden 2017 parhaan infra-alan lopputyön ykkössijan.
Lue lisääToimiva Suomi
Kaupunkia Kalasatamaan > Kalasatamaan, keskelle ahdasta kaupunkiympäristöä, luotiin tehokkaat järjestelyt, kun Itäväylän reitti siirrettiin.
Lue lisääTöissä Destiassa
Elina Jormalainen: "Parasta työssäni on sen monipuolisuus ja haasteellisuus" > Elina Jormalainen työskentelee Destia Rail Oy:llä kunnossapidon työmaapäällikkönä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Ihmisten kanssa > Maija Kuurne vastaa Destian henkilöstön osaamisen johtamisesta.
Lue lisääToimiva Suomi
Korjausvelka > Liikenneväylien korjausvelka on rahasumma, joka tarvitaan väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan, hyvään kuntoon.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kokonaisuuksien hahmottaja > Kun on noussut montunkaivajasta johtajaksi, ymmärtää jokaisen työn arvon. Jouni Karjalainen vastaa Destian hankekehityksestä ja yksityissektorin suurprojektien myynnistä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kesä kiviainesten kanssa > Kesätyöntekijä Tuulia Nikusen mielestä Destian ilmapiiri on avoin ja sellainen, jossa uudet kasvot otetaan lämpimästi vastaan.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kehitymme yhdessä > Destia panostaa strategiansa mukaisesti yhtiön osaamisen hyödyntämiseen ja kehittämiseen.
Lue lisääToimiva Suomi
Maakaapeliverkkoa Kalasatamaan > Helsingin Kalasatamaan vedetään yhteensä 20 kilometriä maakaapeliverkkoa.
Lue lisääInfra nyt
Patosilta > Imatran uuden patosillan ansiosta padon kunnossapitotöissä voidaan jatkossa käyttää ajoneuvoja. Korjaus on osa Fortumin suurhanketta.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tieto on tärkeintä > Luottamus työn laatuun on tärkeää myös sisäisessä yhteistyössä. Destia Rail Oy:ssä työskentelevät Antti Vierimaa ja Henna Virtanen ovat työpari.
Lue lisääTöissä Destiassa
Avoin pelin henki > Projektipäällikkö Jussi Hämäläinen on kehittynyt suunnittelijana Matti Mikkosen ja Pekka Koivulan avulla.
Lue lisääInfra nyt
Uutta kaupunkia rakentamassa > Destia rakentaa Lahden Ranta-Kartanoon vuoden 2019 syyskuun loppuun mennessä kulkuväylät ja infran. Urakkaan kuuluvat kaikki rakennusvaiheet.
Lue lisää
Uutta kaupunkia rakentamassa
Infra nyt · Julkaistu 07.06.2017
Destialla on urakkasopimus Lahden Ranta-Kartanon alueen rakentamisen ensimmäisestä vaiheesta. Urakassa rakennetaan uuden asuinalueen vaatimat kulkuväylät sekä infraa ydinkeskustan läheisyyteen, Hollolan-, Lahden- ja Aleksanterinkadun liittymäalueelta Vesijärven suuntaan.
Alueelle rakennetaan uusi kiertoliittymä sekä parannetaan ja rakennetaan katuja noin kahden kilometrin matkalta. Urakkaan kuuluvat kaikki rakennusvaiheet alusta loppuun: pilaantuneiden maa-ainesten poisto, katujen kaivuutyöt, vesihuoltotyöt, putkitukset, päällystykset, kivityöt ja valaistus. Kaikkiin liittymiin rakennetaan liikennevalot.
Destian työpäällikkö Asko Markoff kuvailee urakkaa vaativaksi ja monipuoliseksi. Destian töitä rytmittävät sekä Lahden kaupungin ympäristöteknisen asiantuntijan että Museoviraston asiantuntijan ohjeistukset.
– Ympäristötekninen asiantuntija arvioi, millaista pilaantunutta maa-ainesta alueella on ja minne se kuljetetaan, Markoff sanoo.
Pilaantunutta maata on vanhan linja-autoaseman, Jalkarannantien, Kariniemenkadun ja Kisapuiston välisellä alueella yhteensä noin 21 000 tonnia. Alueelle on läjitetty viime vuosisadalla sekalaista täyttömaata. Maaperässä on raskasmetalleja ja polyaromaattisia hiilivetyjä eli PAH-yhdisteitä.
Historiallisen Fellmaninpuiston läheisyydessä toteutettavan urakan yhteydessä on mahdollista, että puiston lähimaastosta löytyy kaivuutöiden edetessä ihmisten luita, muita muinaisjäänteitä tai vanhoja asuinpaikkoja. Tällä alueella taisteltiin sisällissodan aikana.
"Yhteistyö Museoviraston kanssa on tärkeää, kun työskentelemme näin historiallisen maaston läheisyydessä."
– Jos kaivannoissa ilmenee jotain silminnähtävää, etenemme Museoviraston ohjeistamana. Yhteistyö on tärkeää, kun työskentelemme näin historiallisen maaston läheisyydessä.
Tavoitteena on saada uudistetut kadut käyttöön ennen talvea. Viher- ja kiveystyöt toteutetaan ensi vuonna. Tuolloin pääpaino on Hollolan-, Lahden- ja Aleksanterinkadun katujärjestelyissä. Pääosa liikennevaloista tulee vilkasliikenteiselle alueelle, minkä vuoksi turvallisiin liikennejärjestelyihin kiinnitetään erityisesti huomiota.
– Täällä korostuu erityisesti kevyen liikenteen ohjaus, sillä alueella on paljon kouluja ja urheilupaikkoja. Työnaikaista liikenteenohjausta tulee olemaan paljon. Olemme Lahden kaupungin kanssa sopineet reaaliaikaisesta tiedottamisesta. Haluamme varmistaa, että liikenne sujuu mahdollisimman vähin häiriöin, Markoff sanoo.
Kuvassa: Destian työpäällikkö Asko Markoff (vas.) ja työnjohtaja Petteri Siilin.
Hyvinvointia suomalaisella työllä Destia on mukana yhtenä pääyhteistyökumppaneista Made by Finland -kampanjassa.
Silta luo työtä Suomen suurin betonisilta Savonlinnassa siirtää laivat turvallisemmalle reitille, sujuvoittaa tieliikennettä ja luo työtä 450 henkilötyövuoden verran.
Uudenkaupungin paraatipaikka Kaupunginlahti kohennettiin parahiksi kaupungin 400-vuotisjuhliin.
Näkökulmia
Kauas katsoja > Tulevaisuus suunnitellaan nyt, sanoo tulevaisuustutkija Ilkka Halava.
Lue lisää