Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tekijän tarina - Anni Rajala > Destian tositoimijat ovat infran ammattilaisia. Anni Rajala työskentelee työnjohtajana Vantaan alueurakassa.
Lue lisääToimiva Suomi
Toimivamman maailman suunnittelija > ”Suunnittelu, rakentaminen ja ylläpito. Destiassa me osaamme ne kaikki. Se on meidän kilpailuetu."
Lue lisääInfra nyt
Työtä leikin vuoksi > Destia rakensi Turkuun leikkipaikan, jossa on panostettu erityisesti esteettömyyteen.
Lue lisääInfra nyt
Lahden seudun raskas liikenne kehätielle > Turvallisuus paranee ja liikenne sujuvoituu, kun Lahden eteläinen kehätie valmistuu.
Lue lisääToimiva Suomi
Turku on valmis jouluun > Destian asentamat jouluvalot loistavat Tuomiokirkon edustan joulukuusessa sekä muun muassa Yliopistonkadulla.
Lue lisääInfra nyt
Kivisillan purku oli tarkkaa työtä > Pomarkun vanha silta purettiin kivi kiveltä, jotta se voidaan rakentaa entisen kaltaiseksi.
Lue lisääTöissä Destiassa
Risto Lippo: "Joka päivä tapahtuu jotakin uutta" > Risto Lippo työskentelee Destiassa projektijohtajana.
Lue lisääNäkökulmia
Aktiivinen omistaja > Destian tulos ja kannattavuus voivat parantua merkittävästi, sanoo omistajayhtiön toimitusjohtaja Hans Sohlström.
Lue lisääToimiva Suomi
Automaattiautot tieliikenteessä > Automaatio, palveluistuminen ja jakamistalous. Näihin kolmeen sanaan kiteytyy liikenteen tulevaisuus maailmassa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Pelinrakentaja > Destian vt. toimitusjohtaja Arto Pohjonen luonnehtii itseään pelinrakentajaksi, joka luo edellytyksiä organisaation onnistumiselle.
Lue lisääTöissä Destiassa
Vahvuudet täydentävät toisiaan > Töitä on helppo tehdä yhdessä, kun työparin kesken vallitsee luottamus ja toiselta on mahdollisuus oppia uutta.
Lue lisää
Vahvuudet täydentävät toisiaan
Töissä Destiassa · Julkaistu 03.10.2017
Syksyn saapuminen Pirkanmaalle tietää Destian kunnossapidossa työskenteleville työpäällikkö Annukka Hakalalle sekä työmaapäällikkö Ville Köpälle kiireitä, kun valmistautuminen talven kunnossapidon alueurakoihin alkaa. Haastattelupäivänä kaksikko työskentelee kuitenkin vielä Kangasalla uuden Mäntyveräjän asuinalueen kunnallistekniikan parissa.
Syksyn alueurakoiden käynnistymiseen tuo oman lisämausteensa se, että Destia voitti kilpailijalta takaisin Tampereen alueurakan yli kymmenen vuoden tauon jälkeen. Urakka käynnistyy virallisesti lokakuun alussa.
– Tampereen urakka on merkittävän iso ja se sijaitsee keskeisellä alueella. Voitto oli todella tärkeä asia meille. Sen myötä järjestys on palautettu valtakuntaan, Hakala sanoo pilke silmäkulmassa.
Kokonaisuudessaan Ely-keskusten tilaamat viisivuotiset alueurakat pitävät sisällään yleisten teiden kesä- ja talvikunnossapidon. Töihin kuuluu talvisin esimerkiksi auraukset ja suolaukset, kesällä puolestaan sorateiden tasaukset ja vihertyöt. Normaalisti pakettiin kuuluva päällystettyjen teiden paikkaus kuuluu Tampereen ympäristössä toiselle yritykselle.
Pirkanmaalla Ely-keskuksen tilaamista urakoista Destialle kuuluvat myös Kangasalan ja Oriveden alueurakat sekä Tampereen Rantatunnelin isännöinti ja hoidonjohtourakka. Tampereen alueurakassa on noin tuhat kilometriä tiestöä, Siitä esimerkiksi Tampereen kehätiet ja vt3 Helsingin suuntaan ovat liikenteellisesti erittäin keskeisiä.
– Heti ensimmäisillä liukkailla työnjohdon ja kaluston on oltava hereillä, siitä ei saa myöhästyä, Köppä tähdentää.
Hakalalla ja Köpällä on kummallakin takana noin vuosikymmenen mittainen ura Destiassa. Työparina he ovat työskennelleet menestyksekkäästi viitisen vuotta, joten vastuut ovat hyvin selvillä. Mestarin ja kisällin asetelma heidän välillään on keinotekoinen, sillä työpari sanoo olevansa tasavertainen, kumpikin omien vahvuuksiensa kautta yhteistyötä tukeva.
Annukka Hakalalla on pitkä kokemus kunnossapidosta ja sopimustekniikasta, Ville Köppä puolestaan tuntee rakennuspuolen ja hallitsee käytännön tekniset ratkaisut. Tästä on ollut paljon hyötyä, sillä kunnossapitotöiden ohella kaksikon vastuulla on myös rakennusurakoita, kuten vielä meneillään oleva uuden asuinalueen kunnallistekniikan rakentaminen. Talvisin he kuitenkin keskittyvät vain kunnossapidon töihin.
Toiselta oppiminen on jatkuva prosessi.
Monipuolisten työtehtävien ansiosta toiselta oppiminen onkin ollut jatkuva prosessi. Hakala on oppinut paljon rakennushankkeiden teknisistä ratkaisuista, Köppä puolestaan on päässyt kiinni kunnossapidon saloihin ja kehittynyt ongelmanratkaisussa.
– Itse olen vähän sellainen, että ratkaisu pitää löytyä nopeasti. Annukka on opettanut malttia ja sitä, että asiat kyllä selviävät, Köppä naurahtaa.
Pitkä työkaveruus ja päivittäinen yhteydenpito ovat tuoneet mukanaan myös syvän luottamuksen. Sen myötä työasioista, myös mahdollisista virheistä ja haasteista, voi puhua suoraan. Kun jo toisen äänensävystä yleensä kuulee miten asiat etenevät, myös ongelmat ratkeavat helposti, ja aikaa säästyy.
– On tärkeää, että jos virheitä tulee, niin niistä kerrotaan suoraan. Ville onneksi pitää minut ajan tasalla tärkeistä asioista, Hakala sanoo.
– Vastavuoroisesti minulle ei ole koskaan tullut mielenkään jättää mitään kertomatta, kun tietää vastaanoton olevan hyvä, Köppä täydentää.
Destialla uusi henkilöstöjohtaja Taru Salo aloitti Destiassa vuoden 2016 loppupuolella.
Vastuuta vaasalaisittain Sune Nygård ja Hannu Huhtala ovat työskennelleet yhdessä jo vuosia.
Tieto on tärkeintä Luottamus työn laatuun on tärkeää myös sisäisessä yhteistyössä. Destia Rail Oy:ssä työskentelevät Antti Vierimaa ja Henna Virtanen ovat työpari.
Kiirettä piisaa, mutta hätiköimään ei ruveta Mikael Sonck on oppinut esimieheltään Olli-Pekka Angerialta, että ongelmatilanteissa ei pidä hosua. Sillat valmistuvat kyllä.
Toimiva Suomi
Työturvallisuus ennen kaikkea > Keltaiset huomioliivit ja päässä tiiviisti istuva turvakypärä eivät ole kovin monta vuotta vanha ilmiö.
Lue lisääTöissä Destiassa
Huumori yhdistää > Työmaainsinööri Riikka Määttä haluaa kiittää työnjohtaja Jarmo Korkiakoskea.
Lue lisääInfra nyt
Marinan matkailualue > Kalajoen uudelle matkailualueelle on kaavoitettu 67 tuhatta neliömetriä.
Lue lisääToimiva Suomi
Luonto huomioidaan entistä paremmin > Maankäytön suunnittelussa luontoarvot otetaan entistä vahvemmin huomioon, myös Destiassa.
Lue lisääNäkökulmia
Turvallisesti 24/7 > Pohjois-Suomen tulosyksikön johtaja Seppo Ylitapio kertoo, miten Destia pitää Suomen väylät liikkeessä.
Lue lisääToimiva Suomi
Kiviholvisilta > Pomarkun vanha silta puretaan kivi kiveltä, jotta se voidaan rakentaa entisen kaltaiseksi.
Lue lisääInfra nyt
Mitä on robotisaatio? > Mitä robotisaatiolla tarkoitetaan?
Lue lisääTöissä Destiassa
Vuoden kesätyöntekijä 2017 > Vuoden kesätyöntekijäksi valittu Jonne Ruopsa oli töissä Destian Pohjois-Suomen tulosyksikössä toista kesää.
Lue lisääToimiva Suomi
Suma auki > Vt 4:n perusparannus Oulun kohdalla vähentää merkittävästi liikenneruuhkia yhdessä Suomen nopeimmin kasvavista kaupungeista.
Lue lisää