Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Hankintainsinööri ja hyökkääjä – nyt pelataan Vaahteramaljasta > Tositoimija Juha-Pekka Peltonen pelaa Vaahteraliigan loppuottelussa.
Lue lisääInfra nyt
Destia palkitsi infra-alan parhaan opinnäytetyön > Destia palkitsi kolmannentoista kerran parhaan infra-alan lopputyön. Kilpailun parhaana palkittiin Aleksi Niemelä.
Lue lisääInfra nyt
Laitaatsalmen pohjoisen sillan valu Destian työmaalla > Elokuussa 2018 valettiin Laitaatsalmen pohjoisen sillan betonikansi. Miten se oikein tapahtuu?
Lue lisääInfra nyt
Mimmit tekevät katutaidetta Kansalaistorille > Kansalaistorin ja Makasiinipuiston työmaat etenevät aikataulussa Helsingissä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Hyvä esimies selviää asioista puhumalla > Vuoden kesätyöntekijöiden esimieheksi valittiin työmaapäällikkö Jouko Ahonen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tositoimissa luontoa kunnioittaen > Destian kiviainestoiminnan tositoimijat tekevät jatkuvasti töitä Suomen luonnon monimuotoisuuden eteen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Huollettu pyörä toimii ja on turvallinen > Destia on jälleen mukana Kilometrikisassa ja tänä vuonna ensi kertaa myös Ketjureaktio-keräyksessä.
Lue lisääInfra nyt
Tositoimissa pinnan alla Lempäälän kanavassa > Kanavan peruskorjausurakka on teettänyt töitä myös pinnan alla.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Savonlinnaan Suomen suurimmat betonisillat > Destia toteuttaa Suomen suurimmat jännitetyt betonisillat Savonlinnaan, valtie 14 kupeeseen.
Lue lisääTöissä Destiassa
Valtatie 5 on Destian yhteinen taidonnäyte > Valtatie 5:llä, Liikenneviraston vähän päälle 65 miljoonan euron urakassa, ahertaa Destian sisäinen työyhteenliittymä.
Lue lisää
Valtatie 5 on Destian yhteinen taidonnäyte
Töissä Destiassa · Julkaistu 14.08.2018
Urakassa, jota rakennetaan välillä Mikkeli–Nuutilanmäki on mukana Itä-Suomen, Kiviaineksen, Kallion, Energiainfran, Asiantuntijapalveluiden ja Destia Engineeringin tositoimijoita.
Neitseelliseen metsämaastoon, kolmen kilometrin päähän vanhasta tiestä rakentuu vajaa 22 kilometriä uutta nelikaistaista valtatietä, kuusi eritasoliittymää ja 23 uutta siltaa. Myös yksi vanha silta kunnostetaan urakassa.
Työmaalla on yhdessä mietitty tavoitteet kassavirtaan ja työturvallisuuteen liittyen.
– Meillä on yhteinen projekti, jossa kaikki puhaltavat yhteen hiileen. Jos joku sössii, kaikki kärsivät, nauraa työmaapäällikkö Jari Lievonen.
Kaikista työmaalla työskentelevistä huokuu hyvä fiilis. Työmaatoimistossa on yhden käytävän periaate, jossa kaikki työskentelevät samassa tilassa, ja apu on aina lähellä. Kun käytävällä tulee joku vastaan, hymyt ja tervehdykset näkyvät ja kuuluvat kauas.
Rakentamisen lisäksi Destian Asiantuntijapalvelut ovat tehneet sekä Mikkeli–Nuutilanmäen että jatkopätkän tiesuunnitelmat. Suunnittelu on tehty tietomallipohjaisesti, joten myös rakentaminen ja laadunvarmistus ovat mallipohjaisia. Talon panostus on vahva monella sektorilla.
Räjäytysten asiantuntijat työmaapäällikkö Esa Salonen ja työmaainsinööri Oskari Jantunen ovat ahertaneet kesän helteillä. Pahimpina päivinä työt on aloitettu aamuviideltä, jotta työt saadaan tehtyä ennen päivän kuuminta aikaa.
Louhinnassa aikataulutukset ovat tärkeitä, sillä kaikkien on oltava selvillä, koska räjäytetään. Viikkoa aiemmin aikataulut pitää olla tiedossa ja WhatsAppit, tekstarit ja sähköpostit lentävät, kun räjäytyksistä tiedotetaan. Tuntia aiemmin aletaan varmistaa, että kaikki työntekijät ovat varmasti poissa louhinta-alueelta.
– Yhteistyö pelaa täällä hienosti. Työskentelemme kaikki samassa yrityksessä, joten meillä on yhteinen tilipussi ja toimisto. Kaikki ovat oman alan asiantuntijoita, ja tekeminen on leppoisaa, Salonen kertoo.
Jantusen mukaan apua saa muilta yksiköiltä aina tarvittaessa ja toisin päin. Yhdessä yksiköt myös miettivät, mikä on milloinkin paras tapa louhia.
– Vaikka meille, jokin louhintatapa olisi haastavampi ja veisi enemmän aikaa, mutta muita yksiköitä tapa hyödyttäisi suuresti, teemme työt yhteisen edun nimissä sillä haastavammalla tavalla, Jantunen selittää.
Yhteishengen eteen tehdään tällä urakalla töitä: yhteisiä illanistujaisia ja yhteistä tekemistä on tarjolla halukkaille. Viitisentoista henkilöä asuu viikot projektin läheisyydessä, joten viikot vietetään samojen ihmisten kanssa. Yksi Mikkeli–Nuutilanmäki-urakan vahvuuksista on henkilöstön monipuolisuus: urakalla on töissä tasapuolisesti naisia ja miehiä, nuoria ja vanhoja, kokeneita ja harjoittelijoita. Kaikki oppivat toisiltaan, ja kaikki ovat yhtä tärkeä osa työporukkaa.
Hyvää fiilistä ja yhteishenkeä sekä tiedon vaihtumista ylläpidetään yhteisissä viikkopalavereissa, joissa on aina kaikki yksiköt mukana. Projektin edetessä yksiköt vaihtuvat ja poistuvat sitä mukaa, kun he saavat omat osuutensa valmiiksi. Nyt esimerkiksi käynnissä ovat louhinnat, syksyllä paikalle tulee Destia Engineering, joka tekee lyönti- ja porapaalutuksia ja loppuvaiheessa paikalle tulee energiainfran valaistuksen asiantuntijat.
Suunnittelun, rakentamisen ja louhimisen lisäksi urakalla kehitetään. Tällä hetkellä on käynnissä kahdeksan kehitysaihiota, joita testataan ja kehitetään koko projektin ajan tulevaisuutta ajatellen.
– Isoilla projekteilla on resursseja kokeilla erilaisia työtapoja ja materiaaleja. Haluamme koko ajan kehittää toimintaamme, ja antaa vinkkejä myös muille projekteille. Työt kannattaa aina tehdä parhaalla mahdollisella tavalla, Jari Lievonen päättää.
Vastuun jakajat Kalliorakentamisen yksikön Esa Salonen ja Oskari Jantunen johtavat louhintaa Viitostien parannusurakassa.
Tositoimijat kannustavat pyöräilyn pariin Destia on tänäkin vuonna kilometrikisassa, jossa destialaisten kesän aikana pyöräilemät matkat lasketaan yhteen ja kisataan muita yrityksiä vastaan.
Unelma Lahden tieunelma on toteutumassa: läpikulkuliikenne siirtyy kehätielle.
Töissä Destiassa
Aasian ja Afrikan kautta suomalaisen infran osaajaksi > Insinöörioppilas Hoang Thuy, tuttavallisemmin Tuikku, on ollut Destiassa työharjoittelussa toukokuusta lähtien.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tavoitteena taittaa työmatka pyörällä myös talvella > Destian laatupäällikkö Liisa Suhonen jatkoi työmatkapyöräilyä, vaikka työmatka vuoden alussa lähes kymmenkertaistui.
Lue lisääToimiva Suomi
Innovatiivisuutta turvallisuus edellä > Länsimetron työmaalla tositoimijat käyttivät luovaa ongelmanratkaisua ja innovoivat nosturin varassa toimivan poravaunun.
Lue lisääInfra nyt
Destia uudistaa Kansalaistorin ympäristöä Helsingissä > Destia urakoi Helsingin ydinkeskustassa Kansalaistorin ympäristöä.
Lue lisääInfra nyt
Blogi: Silta-alan tuulia haistelemassa Kööpenhaminassa > Suunnittelijamme Milla Ranta oli puhumassa Kööpenhaminassa kansainvälisessä silta-alan konferenssissa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tositoimijat kannustavat pyöräilyn pariin > Destia on tänäkin vuonna kilometrikisassa, jossa destialaisten kesän aikana pyöräilemät matkat lasketaan yhteen ja kisataan muita yrityksiä vastaan.
Lue lisääTöissä Destiassa
Kesätyöntekijät rikastavat työpaikkoja > Viime vuonna vuoden kesätyöntekijäksi valitulle Jonne Ruopsalle kuuluu hyvää.
Lue lisääToimiva Suomi
5G-teknologiasta apua liikenneturvallisuuteen sekä teiden kunnossapitoon > 5G-teknologiaan perustuvat ratkaisut lisäävät tielläliikkujien turvallisuutta.
Lue lisääTöissä Destiassa
Annsofi Kreivi: "Nautin työskentelystäni Destiassa" > Annsofi Kreivi työskentelee Destiassa työmaainsinöörinä. Työmaainsinöörin työtehtävät ovat hyvin monipuolisia.
Lue lisääToimiva Suomi
Energiainfra visioi tulevaisuuden työtehtäviä > Destian Energiainfran liiketoimintayksikkö on lähtenyt valloittamaan uusia aluevaltauksia loppuvuodesta 2017.
Lue lisää