Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Moottoritiellä on kuuma > E18-tien rakentaminen Suomessa on alkanut jo vuonna 1956.
Lue lisääNäkökulmia
Matkalla asiakkaan ykköseksi > Asiakasratkaisut-prosessin omistaja Marko Vasenius johtaa Destian asiakas- ja myyntityön kehitystä.
Lue lisääToimiva Suomi
Unelma > Lahden tieunelma on toteutumassa: läpikulkuliikenne siirtyy kehätielle.
Lue lisääToimiva Suomi
Destia urakoi myös voimajohtoja > Projektijohtaja Teemu Palosaari pääsee vetämään Destian ensimmäistä voimajohtaurakkaa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Sähköä teillä > Destian sähköisen liikenteen tuotepäällikkö Keijo Hietanen uskoo sähköautoilun kasvavan nopeasti vuoden 2024 jälkeen.
Lue lisääNäkökulmia
Destian asiakaskokemus viritetään nyt huippuunsa > Olemme selvittäneet, mitkä seikat asiakkaamme kokevat tärkeinä toimiessaan kanssamme.
Lue lisääToimiva Suomi
Evakko > Destia toteutti yhteistyössä Ramirentin kanssa Lappeenrannan poliisille tilapäiset väistötilat.
Lue lisääInfra nyt
Tulevaisuuden ammatti: turvalaiteasentaja > Destian kehittämispäällikkö Riku Kettu on tyytyväinen yhteistyöhön Elinkeinoelämän koulutuspalvelujen kanssa.
Lue lisääToimiva Suomi
Keskellä kiireistä kaupunkia > Kaupunkirakentaminen vaatii monipuolista osaamista. Destia esittelee sitä Ranta-Kartanon projektissaan Lahden ydinkeskustassa.
Lue lisääNäkökulmia
Väylät kuntoon > Rakennusteollisuus ry:n toimitusjohtaja Aleksi Randell kannattaa pitkäjänteistä väylien ylläpito- ja kehittämissuunnitelmaa.
Lue lisää
Väylät kuntoon
Näkökulmia · Julkaistu 06.06.2018
Suomen väylien ylläpitoon ja uusinvestointeihin tarvitaan jopa miljardi euroa vuodessa.
Ennakoitavuus ja pitkäjänteisyys ovat vastuullisen infrapolitiikan ydin. Nyt jatkuvuutta ei ole, koska väylien ylläpitoon varatun 500 miljoonan euron korjausvelkapaketin rahat ovat loppumassa vuoden lopussa. Valtiovalta ei ole toistaiseksi osoittanut lisärahaa.
"Tilanne on täysin kestämätön", Rakennusteollisuus ry:n toimitusjohtajana vuoden 2017 marraskuussa aloittanut Aleksi Randell sanoo.
Valtioneuvoston parhaillaan valmistelussa oleva asetus väyläluokituksesta pyrkii omalta osaltaan helpottamaan tilannetta, vaikka se ei suoranaisesti tuokaan rahaa ylläpitoon.
Miten käy liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen kehittämisen, kun vastuu siirtyy maakunnille?
Aleksi Randell kannattaa suunnitelmaa, joka ulottuu vuosikymmenten yli. Tällöin puhutaan yksin infran ylläpidossa useiden kymmenien miljardien rahoitustarpeesta.
"Pitkäjänteinen väylien ylläpito- ja kehittämissuunnitelma 12 vuodeksi on erittäin tärkeä tässä tilanteessa. Se kattaa sekä ylläpidon että uudet väylähankkeet. Tarvitsemme liikenneverkon ylläpitoon ja uusiin väyliin vuosittain 500 miljoonasta miljardiin euroa lisää rahaa, jotta voimme taata riittävät liikkumisen palvelut sekä kansalaisille että elinkeinoelämälle."
"Herää kysymys, miten käy liikennejärjestelmän kokonaisvaltaisen ja pitkäjänteisen kehittämisen, kun vastuu siirtyy maakunnille."
Jos väylien kehittäminen ja ylläpito siirretään suurelta osin maakunnille, on Randellin mukaan vaarana myös se, että kahdeksallatoista maakunnalla ei ole resursseja mittavien väylähankkeiden läpivientiin. Myös poliittiset intohimot voivat heikentää hankkeiden toteutusta.
"Maakunnissa voi syntyä poliittisia odotuksia, joihin ei voida rahoituksellisesti vastata. Se voi johtaa epäselvään tilanteeseen, mitä ollaan tekemässä. Peräänkuulutan pitkäjänteistä suunnittelua ja maakunnille ymmärrystä siitä vastuusta, mitä väylien ylläpito merkitsee."
"Elinkaarihankkeissa on tärkeää, että asioita tarkastellaan aina sekä loppukäyttäjien että kokonaiskustannusten näkökulmasta. Nyt on hyvä aika tehdä perinpohjaista tutkimusta, minkälaisiin tuloksiin elinkaarimallilla on jo päästy käyttäjien näkökulmasta."
"Allianssimallin osalta on tärkeä kehittää erilaisiin hankkeisiin soveltuvia sopimusmalleja. Oleellista on se, että hankkeiden varhaisessa vaiheessa asiat tuodaan avoimesti esille, suunnitellaan mahdollisemman paljon yhteistyössä ja myös onnistumiset jaetaan yhdessä. Näin vältetään monet ikävät yllätykset."
"Monimutkaistuvassa maailmassa tarvitaan jatkuvasti uudenlaisia tapoja toteuttaa hankkeita."
Esko Aho visioi infraa Liikenne ja viestintä yhdistyvät digitaalisuuteen. Vallankumous on alkanut.
Ajattelija Kaupunkisuunnittelussa tärkeintä on uskaltaa ajatella isosti, linjaa Osmo Soininvaara, kaupunkiajattelija.
Megatrendit ajureina Muutosten ajassa mahdollisuudet on hyödynnettävä, sanoo johtaja Heidi Erha Destiasta.
Töissä Destiassa
Yhdessä maaliin > Konsernin lakimies ja Compliance Officer Minna Marttiini kiittää työehtoasiamies Liisa Lindéniä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Siltatöiden sankari > Destian Asiantuntijapalveluiden ryhmäpäällikkö, siltainsinööri Juha Jalonen tietää, miten vanhat sillat saavat uutta loistoa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Innokkaasti instassa > Destian kesätyöntekijät kertovat Instagram-tilillämme (@destia_oy) työpäivistään tänäkin kesänä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Tero Maijala: "Destiassa oppii uutta joka päivä" > Destiassa työskentelevän Tero Maijalan arkeen mittauspäällikkönä kuuluu mm. mallipohjaisen tuotannon ylläpitäminen.
Lue lisääNäkökulmia
Blogi: Älyliikenteen väylä vauhdittaa kunnossapidon kehitystä > Aurora-hankkeessa luodaan automaattisen liikenteen testialue ja osaamiskeskus.
Lue lisääTöissä Destiassa
Matias Niemeläinen: "Destiassa pääsee kehittämään itseään" > Destiassa kolmatta vuotta työskentelevä Matias Niemeläinen näkee Destian tarjoavan mahdollisuuksia kehittää itseään.
Lue lisääTöissä Destiassa
Reko Möttönen: "Destiassa jokainen työpäivä on erilainen" > Reko Möttönen työskentelee Destia Oy:ssä työmaapäällikkönä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Taina Tuhkanen: "Maanlaajuinen toimija tarjoaa etenemismahdollisuuksia" > Taina Tuhkanen toimii myyntipäällikkönä Destian kiviainesyksikössä Keski-Suomen alueella.
Lue lisääTöissä Destiassa
Jussi Hämäläinen: "Saan työstäni sisältöä elämään" > Jussi Hämäläinen työskentelee Destiassa silta- ja rakennesuunnittelijana.
Lue lisääNäkökulmia
Ajattelija > Kaupunkisuunnittelussa tärkeintä on uskaltaa ajatella isosti, linjaa Osmo Soininvaara, kaupunkiajattelija.
Lue lisää