Infra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin se tehtiin… Siltaremontti > Ounaskosken sillan peruskorjaus kohottaa 1951 valmistuneen maamerkin takaisin entiseen komeuteensa.
Lue lisääNäkökulmia
Destia tositoimissa > Toimitusjohtaja Tero Kiviniemi uskoo joukkuepeliin, jossa jokaisen destialaisen työ tuottaa asiakkaille yhä laadukkaampaa infraa.
Lue lisääTöissä Destiassa
Miten minusta tuli… Tarjouslaskentapäällikkö > Jorma Pyhäluoto luotsaa Pohjois-Suomen tarjouslaskentayksikköä.
Lue lisääTöissä Destiassa
Virkut viherrakentajat > Työnjohtaja Tea Leppänen ja työmaapäällikkö Riikka Venäläinen rakentavat ympäristöystävällistä Jyväskylää.
Lue lisää
Virkut viherrakentajat
Töissä Destiassa · Julkaistu 15.10.2018
Pieni puro solisee hennoilla perennoilla ja pyöreillä mukulakivillä katetun uoman poikki. Ollaan Kankaalla, Jyväskylän vauhdikkaimmin kasvavalla asuntoalueella, vain 1,5 kilometrin päässä ydinkeskustasta.
Destian työmaapäällikkö Riikka Venäläinen ja työnjohtaja Tea Leppänen astelevat 100 metriä pitkän ja 5–10 metriä leveän uoman pohjalla. Tähän hulevesikanavaan johdetaan Kankaan alueen pintavedet.
– Istutamme tänne yli 2 000 perennaa. Täysikasvuisena ne peittävät uoman pohjan. Kasvit poistavat purosta epäpuhtauksia ja ravinteita, ennen kuin vesi virtaa Tourujokeen. Nyt vettä on vähän, mutta sateiden jälkeen sitä voi olla uomassa reunoja myöten, Leppänen kertoo.
Kankaan hulevesikanavan rakentaminen on työllistänyt Leppästä ja Venäläistä alkukesästä. Elokuun puolivälissä projekti on melkein valmis. Uoman reunoille istutetaan vielä pensaita ja muutama puu.
– Kavensimme ensin vanhaa kiviuomaa ja rakensimme padotuskynnyksen. Sitten levitimme pohjalle biohiiltä, multaa ja katekankaan, jonka läpi istutimme kasvit. Uoman pohjalle ei päässyt kuorma-autolla ja kaivinkoneella, joten maa-ainekset siirrettiin sinne Hiab-nosturilla ja levitettiin käsin. Kangas piti asettaa hiilen ja mullan päälle nopeasti, jotta mahdollinen sade ei huuhtoisi kevyitä maa-aineksia Tourujokeen, Leppänen sanoo.
Vielä vuosikymmen sitten alue oli paperitehtaan pihamaata. Nyt Kankaalle on kaavoitettu 5 000 asukkaan asuinalue. Ensimmäisenä valmistuneet tiilipintaiset kerrostalot ovat asettuneet sopuisasti vanhan punatiilisen tehdasrakennuksen viereen.
– Haasteenamme ovat olleet alueen lukuisat samanaikaiset rakennusprojektit. Aikatauluista on pitänyt sopia tarkasti muiden rakentajien kanssa, jotta emme häiritsisi toistemme työtä, Leppänen sanoo.
Viherrakentaminen on kovassa kasvussa.
Työpari Venäläinen–Leppänen jakaa työtehtävät joustavasti tilanteen mukaan. Molempien päiviin kuuluu niin paperitöitä kuin työmaakäyntejäkin. Meneillään olevista työvaiheista he keskustelevat päivittäin.
– Vastuullamme ovat urakoiden kustannuslaskenta ja kilpailuttaminen, toteutusvaiheen suunnittelu, laadunvalvonta, raportointi ja töiden johtaminen. Varsinaisen urakoinnin hoitavat alihankkijat. Esimerkiksi tänä kesänä vihertöissä on ollut yli 20 työntekijää, kuusi kaivinkonetta ja saman verran kuorma-autoja, Venäläinen kertoo.
Riikka Venäläinen vastaa esimiehen roolissa kohteiden turvallisuudesta ja talousraportoinnista. Rakennusmestarin (AMK) ja metsäteollisuusinsinöörin (AMK) pätevyydet hankkinut Venäläinen hallitsee myös katurakentamisen ja teiden kunnossapidon. Hortonomiksi valmistunut Tea Leppänen toimii työmailla vihertöiden asiantuntijana ja työnjohtajana.
Riikka Venäläinen ihailee Tea Leppäsen ammattitaitoa viherrakentamisessa ja kykyä päästä nopeasti sisään haastavaan pestiinsä.
– Tea on omaksunut vauhdilla hänelle aiemmin vieraat työnjohdon tehtävät ja toimii alihankkijoiden kanssa sujuvasti. Hän tarttuu ennakkoluulottomasti haasteisiin ja heittäytyy mukaan tekemiseen, Venäläinen kehaisee.
Destiassa puolisen vuotta työskennellyt Leppänen puolestaan arvostaa Venäläisen vankkaa, vuosikymmenen työkokemuksen tuomaa varmuutta ja kykyä hoitaa monia asioita samanaikaisesti.
– Riikalla ovat kaikki projektit ja alihankkijaverkosto hanskassa. Hän on pystynyt rakentamaan niin hyvät suhteet kaikkiin alihankkijoihimme, että meillä riittää hyviä tekijöitä näin nousukaudellakin, Leppänen kiittelee.
Kankaan hulevesikanava on vain yksi työparin projekteista. Meneillään on myös kahden puiston ja yhden piha-alueen rakentaminen sekä useita katujen ja teiden rakentamis- ja korjausurakoita. Lisäksi kaksikon vastuulla on tiettyjen Jyväskylän puisto- ja katualueiden hoito ja talvikunnossapito.
– Viherrakentamisen määrä on kasvanut Jyväskylässä merkittävästi parin viime vuoden aikana, Venäläinen toteaa.
– Muutoksen taustalla ovat talouskasvu ja keskustan ympäristön viheralueita rikastuttava Kehä Vihreä -hanke.
Vastuun jakajat Kalliorakentamisen yksikön Esa Salonen ja Oskari Jantunen johtavat louhintaa Viitostien parannusurakassa.
Henna Pasi: "Destialaisia yhdistää tekemisen into" Henna Pasi työskenteli Destiassa aluksi opintojensa ohella. Valmistuttuaan hän sai tutusta paikasta vakituisen työpaikan.
Sesonki ympäri vuoden ”Tarjouspyyntöjä ja tilauksia kannattaa laittaa meille pitkin vuotta", kehottaa työpari Vainikainen ja Soininen Itä-Suomesta.
Toimiva Suomi
Ruuhkat vähenevät valtatie 12:lla > Tillola–Keltti-osuuden parannustyöt valmistuvat marraskuussa 2019.
Lue lisääToimiva Suomi
Tervetuloa, talvi! > Työpäällikkö Eero Mikkola on jo valmiina hoitamaan väylien aurausurakat.
Lue lisääNäkökulmia
Muuttuvaa maailmaa rakentamassa > Annina Peisa on Erikoisrakentaminen-tulosyksikön johtaja.
Lue lisääToimiva Suomi
Näin louhimme kaupungissa > Räjäytys aiheuttaa tärinää. Kalliolouhinta kaupungissa vaatii erityisosaamista. Hankalistakin paikoista selvitään fiksulla suunnittelulla ja tekemisellä.
Lue lisääToimiva Suomi
Blogi: Koululaiset tutustumassa kiviainesalueeseen > Eräänä kuulaana ja aurinkoisena syksyn päivänä Destia sai vieraita läheisiltä kouluilta Lempäälän Pitkäkallion kiviainesalueelle.
Lue lisääToimiva Suomi
Torilla tavataan! > Destia uudistaa Kansalaistoria ja Makasiinipuistoa Helsingin ydinkeskustassa.
Lue lisääNäkökulmia
Mimmit peinttasivat > Mimmit peinttaa -yhteisö maalasi urbaanin olohuoneen Kansalaistorin ja Makasiinipuiston työmaa-aitaan.
Lue lisääTöissä Destiassa
Työura voi jatkua myös eläkkeellä > Aarno Valkeisenmäki on ollut Destian ja sen edeltäjien palveluksessa vuodesta 1978 asti.
Lue lisääInfra nyt
Laatu edellä Tampere-Pirkkalan lentokentällä > Tositoimijat työskentelivät lentokentällä lentoliikenteen ehdoilla.
Lue lisääInfra nyt
Destian ehdokkaat Rakentamisen laatuteko 2018 -kilpailussa > Siltasairaalan louhintatiimi ja Ville Suntio ovat ehdolla voittajiksi.
Lue lisääTöissä Destiassa
Destialaiset polkivat hienon potin hyväntekeväisyyteen > Tositoimijat polkivat vuoden 2018 Kilometrikisassa yhdessä maapallon ympäri ja vähän päälle.
Lue lisääInfra nyt
Vaativaa pohjarakentamista Lauttasaaressa > Destian tositoimijat ovat kaupunkirakentamisen asiantuntijoita.
Lue lisääInfra nyt
Asiantuntijapalvelut tekevät yhteistyötä pohjoismaisella tasolla > Destian Asiantuntijapalvelut olivat mukana NordLCA-seminaarissa Vantaalla 11.-12.9.2018.
Lue lisääTöissä Destiassa
Hankintainsinööri ja hyökkääjä – nyt pelataan Vaahteramaljasta > Tositoimija Juha-Pekka Peltonen pelaa Vaahteraliigan loppuottelussa.
Lue lisääInfra nyt
Destia palkitsi infra-alan parhaan opinnäytetyön > Destia palkitsi kolmannentoista kerran parhaan infra-alan lopputyön. Kilpailun parhaana palkittiin Aleksi Niemelä.
Lue lisääInfra nyt
Laitaatsalmen pohjoisen sillan valu Destian työmaalla > Elokuussa 2018 valettiin Laitaatsalmen pohjoisen sillan betonikansi. Miten se oikein tapahtuu?
Lue lisää