Ladataan...

Visulahden risteyssilta valmistuu ensimmäisten joukossa valtatie 5:n parannushankkeessa

Infra nyt  · Julkaistu 14.08.2019

Eräällä Suomen pääväylistä, itäisessä Suomessa kulkevalla valtatie 5:llä työskennellään jo toista kesää täyttä vauhtia alueen liikenneturvallisuuden ja liikenteen sujuvuuden varmistamiseksi. Mikkeli-Nuutilanmäki on ensimmäinen osuus hankkeesta, jossa rakennetaan 22 kilometriä uutta valtatietä Mikkelistä Juvalle.

Mikkeli-Nuutilanmäki osuudella tie rakennetaan pääosin uuteen maastokäytävään. Projekti sisällään 23 uuden sillan rakentamisen sekä yhden sillan peruskorjauksen uutta väylää palvelemaan. Suurin osa silloista on perinteisiä betonisia siltoja, mutta sekaan mahtuu myös kolme teräksistä holvikaarisiltaa.

Yksi näistä uusista silloista, työnimeltään S7 (silta 7) rakentuu parhaillaan Visulahden läheisyyteen.

”Tämä Visulahden risteyssiltana tunnettu silta oli kenties helpoimmasta päästä rakentaa näin urakoitsijan näkökulmasta. Sijainti uuden väylän varressa, mutta helposti saavutettavissa vanhalta vitostieltä varmisti jouhevan logistiikan. Kun työmaalle on helppo päästä niin miesten kun tavaran, sujuu loppukin varmasti hyvin – ja tämä kävi toteen tässä projektissa”, kommentoi urakan siltatöiden työnjohtajana toimiva Jani Lahtoniemi Destiasta.

Sillan valu monen osaajan yhteinen taidonnäyte

Silta onkin noussut nopeaa tahtia uudelle paikalle: töitä aloiteltiin vuoden vaihteessa ja nyt, reilu puoli vuotta myöhemmin ollaan jo loppusuoralla. Kaiken kaikkiaan siltaa on ollut rakentamassa viitisenkymmentä henkilöä, kun lasketaan kaikki henkilöt, jotka urakkaan ovat osallistuneet.

”Kesäkuussa, juuri ennen juhannusta sillan valun aikaan ihmisiä oli paikalla ehdottomasti eniten, kun töitä tehtiin kahdessa vuorossa ja yhdessä vuorossa oli aina 15-20 henkeä paikalla. Valu on melkoinen projekti organisoida, koska se vaatii useaa erikoisosaamista, ja työllistää niin paljon ihmisiä samassa pisteessä pitkän aikaa. Hötkyilylle ei ole varaa: betonointi tulee tehdä kerralla kunnolla, sillä sen korjaaminen on äärettömän hidasta ja kallista”, kertoo Lahtoniemi. 

Toisin kuin voisi ajatella, on itse valun aikaan työmaalla aika rauhallista, jopa seesteistä: jokainen tietää oman roolinsa ja tehtävänsä ennakkoon sekä toimii sen mukaisesti.

”Ennakkosuunnittelun rooli korostuu valun aikaan, mutta kyllä tässä osaajien ammattitaidollakin on suuri rooli. Tämänkin sillan rakentamisessa teimme yhteistyötä Rakennuspalvelu Heikki Hiltusen kanssa, ja täytyy kyllä sanoa, että ammattitaitoisten timpureiden työtä on ilo seurata. Melkeinpä helpointa pysytellä itse taustalla ja antaa rautaisten ammattilaisten hoitaa hommat, ja puuttua vasta sitten jos oikeasti tarvitaan apua. Sillanrakentaminen on kuitenkin edelleen käsityötä ja taitolaji, jossa kokemuksella on suuri merkitys”, korostaa Lahtoniemi.

Visulahden risteyssilta otetaan liikenteen käyttöön loppuvuodesta 2019, kun liikenne siirtyy kulkemaan uuden väylän ensimmäistä pätkää pitkin. Kokonaisuudessaan uusi väylä valmistuu vuoteen 2021 mennessä.

 

Destia

Lataa lisää juttuja

TILAA VIA-SIDOSRYHMÄLEHTEMME

Voit tilata alla olevalla lomakkeella Destian Via-sidosryhmälehden, ilmoittaa osoitteenmuutoksesta tai perua aiemmin tehdyn tilauksen.

Pakolliset kentät on merkitty tähdellä.