Infra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Toijalan tukkirumba siirtyy uusiin maisemiin: Destia rakentaa Akaalle uuden raakapuuterminaalin >
Lue lisääInfra nyt
Kansalaistori: "Olemme saaneet juuri sitä, mitä olemme toivoneetkin" > Destia toimi pääurakoitsijana Helsingin kaupungin tilaamassa mittavassa ja ainutlaatuisessa hankkeessa.
Lue lisääDestia.fi
Pysy kuulolla > Tilaa Destian tiedotteet sähköpostiisi ja seuraa meitä myös somessa!
Lue lisääDestia.fi
Osaksi voittavaa joukkuetta > Destiassa töitä tehdään rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.
Lue lisääInfra nyt
Drone on tieinsinöörin oikea käsi > Drone-pienoiskoptereiden ottamat ilmakuvat ja videot antavat kattavaa tilannetietoa hankkeen etenemisestä.
Lue lisääInfra nyt
Destia paransi pohjoisen valtaväylää nelostietä > Destia toimi urakoitsijana Kello-Räinänperän osuuden ja Kiiminkijoen ylittävän Allikon sillan leventämisen sekä Oulun kohdan projekteissa.
Lue lisääInfra nyt
Destia rakentaa Kalasatamasta Pasilaan -allianssihankkeessa kestävää kaupunkia > Seuraavan neljän vuoden aikana Destia tekee oman osansa Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen projektiallianssissa Sörkan spora.
Lue lisääInfra nyt
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla > Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Lue lisää
Yhteiskäyttöalustat parantavat vuorovaikutteisuutta ja laatua projekteilla
Infra nyt · Julkaistu 02.12.2020
Avoimet tiedonsiirtoformaatit ja yhteiskäyttöalustat ovat Destialla tätä päivää niin projektien suunnittelussa kuin toteutuksessakin.
Avoimiin tiedonsiirtoformaatteihin perustuva toimintapa ja yhteiskäyttöalustat palvelevat yhtä hyvin suunnittelijoita ja urakoitsijoita sekä asiakkaita ja asiakkaiden palkkaamia valvojia.
– Tiedonhallinta helpottuu, kun tiedot siirtyvät yhteiskäyttöalustan avulla suunnittelujärjestelmästä toiseen, työmaalle ja lopulta myös asiakkaalle, toteaa kehityspäällikkö Olli Planting Destian asiantuntijapalveluista.
Infra-alan mallintamisen keskeinen ohjenuora on Building Smart Finlandin kehittämät Yleiset inframallivaatimukset YIV.
– Inframallivaatimukset ovat nopeasti vieneet eteenpäin alan suunnitteluun ja toimintatapoihin liittyvää kehitystoimintaa. Tänä päivänä Inframodel-tiedonsiirtoformaatti ja vastaava rakennesuunnittelun IFC-formaatti mahdollistavat esteettömän tiedonkulun, Olli Planting kuvaa.
Suljetut formaatit ja oman talon sisällä kehitetyt tiedonsiirtomallit ovatkin mennyttä aikaa.
– Asiakkaat edellyttävät ja jopa vaativat, että niin suunnitteluhankkeet kuin itse rakentaminenkin perustuvat avoimiin tiedonsiirtoformaatteihin ja toimintatapoihin.
Destia on mukana lukuisissa kehityshankkeissa sekä asiakkaiden että muiden infra-alan toimijoiden kanssa. Avoimien systeemien päälle myös ohjelmistotalojen on helppo kehittää omia järjestelmiään.
– Muutos on ollut nopea. Vielä joku vuosi sitten valmiit suunnitelmat vietiin CD:llä asiakkaalle arkistoitavaksi tai kuljetettiin muistitikulla työmaalle, jotta ne voitiin ladata työkoneen työkoneautomaatiojärjestelmään.
Työkoneautomaation kehittäminen alkoi 2000-luvun alussa, jolloin luotiin ensimmäiset tiedonsiirrossa käytettävät avoimet formaatit. Vähitellen tämä johti nykyisin käytössä olevien tietojärjestelmien syntymiseen.
– Niin suunnittelu- kuin ST-hankkeetkin toimivat yhteiskäyttöalustalla, johon kaikilla hankkeessa mukanaolevilla tahoilla ja sidosryhmillä on ainakin lukuoikeus. Tietoja tarvitseva pystyy niitä lataamaan ja tarkastelemaan joustavasti, Planting sanoo.
Yhteiskäyttöalustoja voidaan käyttää myös isoissa allianssiurakoissa, joissa saman kohteen parissa voi työskennellä samanaikaisesti suunnittelijoita useammasta eri yrityksestä.
Asiakas voi myös oma-aloitteisesti käydä esimerkiksi maastokäynnillä, ottaa valokuvia tai mittaustietoja ja ladata ne yhteiskäyttöalustalle.
– Samalla asiakas voi lähettää suunnittelijoille viestin, vaikkapa käynnin aikana löytyneestä siltarummusta, että tämäkin seikka tulisi suunnitelmissa huomioida.
– Suunnittelusta tulee huomattavasti vuorovaikutteisempaa, kun kaikille sidosryhmille tarjotaan mahdollisuus päästä mukaan suunnittelun ja rakentamisen prosessiin.
Laadunvarmistus on mukana kaikissa vaiheissa. Muun muassa suunnittelutiedon matka suunnittelijalta urakoitsijalle ja valmiiksi infrakohteeksi käy läpi useamman tarkastusvaiheen.
– Suunnittelija laatii aluksi rakennesuunnitelmamallit, eli pinta- ja pistekohtaiset suunnitelmamallit, jotka siirretään yhteiskäyttöalustojen kautta rakentajille.
Tiedonsiirtoon suunnittelijoilta rakentajaorganisaatiolle kuuluu mallipohjainen laadunvarmistus, toisin sanoen suunnittelija tarkastaa oman työnsä. Prosessista riippuen mukana voi olla myös suunnittelijakollegan ristiintarkastus.
– Kun suunnitelma on siirtynyt suunnittelijalta rakentajaorganisaatiolle, niin tämä tarkastaa suunnittelijan tuottaman aineiston. Vasta tämän jälkeen suunnitelma siirretään yhteiskäyttöalustan kautta työkoneille mallipohjaisesti toteutettavaksi.
Nykyään myös työkoneet on linkitetty suoraan projektin yhteiskäyttöalustaan, josta suunnittelutieto pystytään hakemaan suoraan työkoneen automaatiojärjestelmään.
Yleiset inframallivaatimukset sekä muut alan ohjeistukset määrittävät myös miten valmis suunnitelma luovutetaan asiakkaalle.
– Periaate on, että suunnitelmasta kootaan luovutusaineisto, jonka avulla valmistunut hanke siirretään kokonaisuudessaan asiakkaalle.
Luovutusaineisto pitää sisällään kaiken hankkeelle kerätyn lähtötiedon, suunnitelmatiedon, projektin hallinnolliset asiakirjat sekä muut tärkeät projektia koskevat tiedot.
– Suunnittelun kannalta ja tietysti myös valmiin kohteen ylläpitovaiheessa on tärkeää, että hankevaiheesta seuraavaan siirtyessä luovutusaineisto rikastuu, eikä mitään tärkeää suunnitelmatietoa katoa matkalla.
Destia on ollut pitkään mukana kehittämässä alan ohjeistuksia, mallipohjaisia toimintatapoja ja laadunvarmistusta.
– Kehitämme toimintatapojamme jatkuvasti, myös asiakkaiden kanssa. Muun muassa yhteiskäyttöalustojen tietokantayhteyksiä halutaan parantaa, jotta niihin voitaisiin liittää nykyistä useampia suunnittelujärjestelmiä.
– Nyt panostetaan myös yhteiskäyttöalustoilla olevien suunnitelmien visualisointiin sekä mallien kuvantamiseen että objektien parempaan näkyvyyteen. Luvassa on siis aikaisempaa näyttävämpiä suunnitelmia, Planting sanoo.
Tietomalli ohjaa myös työkoneita Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Infra nyt
Tietomalli ohjaa myös työkoneita > Digitalisaatio on edennyt viime vuosina pitkin askelin infrarakentamisessa ja Destia on ollut alusta lähtien sen eturintamassa.
Lue lisääInfra nyt
Mallipohjainen suunnittelu laajenee mallien visualisointiin ja laadunvarmistukseen > Destialla mallipohjainen suunnittelu muodostaa perustan infrarakenteiden toteutukselle ja laadunvarmistukselle.
Lue lisääInfra nyt
Destia joukkoistaa tienkäyttäjille tiestön kunnon seurantaa > Destia on rakentamassa reaaliaikaista järjestelmää tiestön kunnon seuraamiseen.
Lue lisääInfra nyt
Oppilaiden toiveet huomioitiin Toppelundin koulun suunnittelussa > Destia suunnitteli toimivan ja turvallisen pihan Espoon Haukilahdessa sijaitsevalle Toppelundin koululle.
Lue lisääInfra nyt
Ajantasainen tilannekuva ottaa löysät pois työmaan toiminnasta > Destian työmailla töitten toteutumaa koskevat tiedot näkyvät tilannekuvana työmaatoimiston näytöillä.
Lue lisääInfra nyt
Maanteiden hoitourakassa Espoossa kokemus ja osaaminen siivittävät parempiin ratkaisuihin > Destia toimii pääurakoitsijana vuosi sitten alkaneessa maanteiden hoitourakassa Espoossa.
Lue lisääInfra nyt
Työmaiden tuotantotieto päivittyy työmaatoimiston näytölle seuraavaksi päiväksi > Infrahankkeissa koneet tuottavat toiminnastaan valtavan määrän tietoa ja dataa.
Lue lisääInfra nyt
Destia on yksi Fingridin A-luokan kumppaneista kantaverkon rakentamisessa > Destia rakentaa parhaillaan suomalaisten kantaverkkoyhtiö Fingridin työmailla uusia voimajohtoja.
Lue lisääInfra nyt
Hyvällä suunnittelulla hulevesijärjestelmät sulautuvat ympäristöön > Destia suunnittelee hulevesien hallintaratkaisuja niin kunnille kuin rakennusliikkeille.
Lue lisääInfra nyt
Sähköajoneuvot alkavat muokata kaupunkikuvaa > Sähköautojen ja muiden sähköisten kulkuvälineiden latauspaikat ovat tulevaisuudessa kiinteä osa kaupunki-infraa
Lue lisääInfra nyt
Destia rakensi Lahden eteläisen kehätien suurhanketta infran tajulla > Lahden eteläinen kehätie on yksi Suomen viime aikojen suurimmista tiehankkeista ja sen odotetaan valmistuvan loppuvuonna 2020.
Lue lisääInfra nyt
Destia tarjoaa osaamista ja kapasiteettia vaativimpiinkin infrahankkeisiin > Destia toteuttaa parhaillaan Väyläviraston hanketta, jossa rakennamme valtatietä Mikkelin ja Nuutilanmäen välille
Lue lisääInfra nyt
Uudet digitaaliset työkalut - Tekoäly oppii analysoimaan havaintoaineistoa > Destia soveltaa laajasti niin perinteistä kuin digitaalistakin tekniikkaa tiestön kuntokartoituksessa.
Lue lisääInfra nyt
Data ohjaa myös infrarakentamista > Destian kehityspäällikkö Pekka Lammassaari kertoo, kuinka dataa hyödynnetään nykypäivän infrarakentamisessa.
Lue lisääTöissä Destiassa
"Yksin tässä ei olla koskaan tekemässä" > Antti Palo työskentelee Destialla radan kunnossapitoalue 3:n työpäällikkönä.
Lue lisääInfra nyt
Kaupunkisuunnittelussa korostuu nyt asukasnäkökulma > Kaupunkisuunnittelu ja uudet palvelut yksikön johtaja Heidi Erha ja hankekehitysjohtaja Markus Salmela kertovat kaupunkisuunnittelun nykytilasta.
Lue lisää